Goed, ik heb de HQCT radio besteld bij Xtronic.be, een erg duur apparaat maar schijnt de beste vervanging te zijn voor een autoradio. (+/- € 200, inclusief verzendkosten en btw)
Toch is het niet mijn ideale keuze, omdat het geluid via de line-in van de geluidskaart moet en niet digitaal over USB gaat.
Ik heb de boel in de auto aangesloten gehad, en het lijkt te werken met nog wat aanloopproblemen. Die versterkertjes doen het goed, gaat een stuk harder dan m’n oude autoradio zonder het geluid te vervormen. Het volume stond namelijk nog op max toen ik het opstartte… auw, doof door windows-opstartgeluid…
Hier overigens wat foto’s van die versterkers, goed, ze zijn wel groter dan een pakje sigaretten…
DVB-T kan ik inderdaad vergeten op die laptop, de software begon zelfs al te piepen en er kwam geeneens beeld. Ach, leuk voor later.
Op het scherm kan ik genoeg zien, ik heb de letters en pictogrammen op het Windows-bureaublad groter gemaakt, dit vooral zodat ik het met de vingers op het scherm kan bedienen. Maar ik ga niet tegen dat Windows-bureaublad aan zitten kijken, daar is zo’n Frontend voor (in dit geval CentraFuse). Van lichtinval heb ik nog niet veel last gehad, maar heb de zon er ook nog niet op gehad.
Wat ik in Centrafuse nog mis is een balans-instelling voor voor- en achterluidsprekers, en met de iGo-navigatie gaat het ook niet helemaal goed, als ik tussendoor wat anders wil doen verdwijnt het navigatiescherm en als ik dan weer op iGo klik wordt deze opnieuw opgestart terwijl ie nog op de achtergrond draait.
Mechuccio schreef:Wat dacht je trouwens van Linux als besturingssysteem? de huidige distro van Ubuntu doet eigenlijk helemaal niet meer onder voor een XP systeem, en is op een aantal fronten zelfs gemakkelijker in gebruik, daarnaast is ie in 20 seconden up and running.
Klinkt wel interessant, maar hoe moet het dan met iGo? Onder een emulator draaien? Dat is dan weer traag zeker… Of is er goede Linux-navigatiesoftware?
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Misschien draait Igo mbv WINE?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Wine is zeker een goede optie, gezien Linux zoveel sneller werkt op een redelijke PC dan windows zul je qua snelheid nog steeds beter uit zijn in de meeste gevallen.
Maar voor Linux zijn natuurlijk ook navi programma’s geschreven, kijk hier maar even naar klikkerdeklik
Afhankelijk van de software die je gaat gebruiken kun je bijvoorbeeld ook kijken naar Puppy-linux dit is een ernstig kleine distro die qua gebruiksgemak wat te wensen overlaat (maar dat beperkt zich tot installatie van programma’s verder is alle supergemakkelijk) maar die draait dan ook als een trein vanaf 233MHz zelfs films kijken is geen enkel probleem daarmee op een oude pc.
Maar Als je boven de 500MHz zit met liefst 512MB werkgeheugen of meer zou ik voor Ubuntu gaan, dat werkt het gemakkelijkst en mooist.
Is het trouwens een touchscreen Hami joh? das wel erg tof! het Hami schermpje dat ik toentertijd wilde kopen was alleen een 8”+TV (ergens kriebelt het wel om weer een CPCtje in elkaar te gaan zetten)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
En dan heb je nog DSL , maar wat daar op werkt weet ik zo niet, maar ongeveer even licht als puppy.
Even een update…
Het vlot niet zo erg met dit project. Alles wat mis kan gaan gaat mis, het gemodificeerde scherm vond het niet zo leuk dat ie gemodificeerd was en heeft maar besloten om kortsluiting te maken. Goedmakertje is dat ik HAMI direct heb kunnen benaderen en voor 90 euro een nieuwe print kon bemachtigen (50 euro onderdelen +40 euro administratie- en verzendkosten). Dit keer heb ik het scherm gelaten voor wat het is, en een kabel met een haakse stekker kunnen bemachtigen zodat het allemaal nog past.
Onder de voorstoelen van een XM exclusive is bijzonder weinig ruimte door de electrische poespas, daar had ik wel naar gekeken maar me flink in vergist, een laptop past niet eens onder de voorstoel, laat staat een echte carpc.
Mijn keus qua computer is gevallen op een op Intel Atom gebaseerd bord, deze lijkt de beste prijs/prestatieverhouding te hebben. Deze heb ik ook al aangeschaft - compleet, in de vorm van een VoomPC-2 behuizing met een Intel D945GCLF2 moederbord+processor, een M2-ATX voeding, 80 GB hardeschijf en 1GB geheugen. Kosten: zo’n 350 euro. BIOS-update gedaan, mislukt waardoor de pc nu elke keer met een melding komt bij het opstarten. Die gaat deze week dus terug naar Intel, en dan krijg ik een nieuwe.
Om m’n carpc thuis te kunnen testen & configureren heb ik een acculader geritseld en gemodificeerd, er moest een schakelaar op zodat ie door blijft voeden terwijl hij denkt ‘dat de accu vol is’. Alleen zit er nog een schakelaar op, die schakelt tussen 12 volt en 24, en per ongeluk haalde ik die om ipv die andere schakelaar. PC uit, en de voeding gaf een klein pufje. Hij deed alles nog dacht ik, maar de voeding heeft nu moeite met opstarten en afsluiten als de spanning onder de 13 volt komt…
Het hele spul heeft 2 dagen gewerkt voordat die voeding zo’n beetje de geest gaf, hij wil nu alleen nog maar aan de acculader werken.
Ik kreeg bijna zin om een Infill G4 te kopen (een complete double-din carpc) maar die heeft ook weer zijn gebreken en ik wil die PC juist in m’n auto om van alle gemakken voorzien te zijn, en dat het liefst in één apparaat.
De GPS-ontvanger mag terug naar Duitsland omdat ie niet aan en uit te schakelen is via de PC, wat hij wel hoort te doen.
Wat wél gelukt is is het kastje om de stuurbediening via USB op de PC aan te sluiten, deze werkt bijna feilloos, die hoeft alleen nog wat bijgesteld te worden, hij mist nog wel eens het volume + signaal. En dat voor 12 euro aan ondedelen. Ik zal er nog wel foto’s van maken.
Het nieuwe idee voor een carpc is een industriëel moederbord te kopen en daar een kastje omheen te maken die niet veel groter is dan een dvd-drive voor een computer, en daar dan alles in te maken. Als dat te doen is mocht het huidige spul weleens te koop komen te staan.
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Als je 1 van de voorstoelen eruit haalt, kan je een deel van de vloerbedekking cq isolatiemat eruit snijden. Een cd-wisselaar past er ook onder
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ja Erik, dat is nou flink vervelend. je ging zo voortvarend te werk en dan nu dit. Ik blijf het in iedergeval een verdomd intressant project vinden.
Waarom wil je de pc onder de voorstoel hebben ?
Kan hij niet naar de kofferbak, het is daar koeler en geeft minder ruis/lawaai in de cabine. Op de USB een BT toetsenbord en eventueel muis en je hebt daar ook geen zorgen over. de aan/uit knop zou ik mooi wegwerken in het dashboard als org. citroen schakelaar.
kofferbak is in principe misschien een oplossing. Ik vermoed echter dat je dan toch eerder last krijgt van condens ed.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Ik heb nog een tc 1100 liggen voor dit project.. Weet alleen niet of het ooit zover gaat komen ops:
Maar ik volg dit verhaal met zeer gezonde interesse
In de kofferbak… Sja, sommigen vinden dat een mooie plek, maar ik niet.
Ten eerste mag ik dan een aantal meterslange kabels trekken (waar laat ik die eigenlijk? denk aan de monitorkabel), waardoor het beeld waarschijnlijk ook niet beter wordt, en ten tweede zit dat in de weg als ik een keer wat groots moet vervoeren. Dan zou ik het natuurlijk in het gat tussen wielkast en achterlichten kunnen bouwen, maar dan sluit ik weer een ventilatierooster af en ik heb inderdaad al last van overmatige condens achterin…
En ik wil ‘m niet per sé onder de voorstoel hebben, maar daar zit hij wel uit de weg en uit het zicht. Dan is dat wel een mooie plek dacht ik zo.
Ik heb kunnen meten dat de computer zo’n 1,5 ampère verbruikt bij intensief gebruik, en 1 ampère onder normale omstandigheden. Dat betekent volgens mij dat het systeem niet erg warm wordt, toch?
Volgens mij kan ik nog een pc verstoppen in het dashboard, aan de passagierskant, boven de eh… onderplaat zeg maar. Dan mag die computer alleen niet veel groter zijn dan bijvoorbeeld een router volgens mij? Zit ik ernaast of heeft iemand betere suggesties?
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Ik heb zelf deze bass-speaker onder de bijrijdersstoel gemonteert.
Me dunkt dat je een middelmatige pc daar ook onder weggewerkt moet kunnen krijgen. Ik heb hem middels bouten en moeren m6 en flinke carosserie ringen aan de bekleding op de vloer gemonteerd. Daarvoor hoefde ik dus niet in de bodem te boren. Zit absoluut goed. Wel van te voren even de bekleding loshalen/optillen omdat er een kabelboom loopt.
Alle benodigde aansluitkabels kun je dan via de middenconsole mooi naar de pc leggen.
De afmetingen zijn 280 x 200 x 80 mm
Kun je die laptop niet kwijt in het opbergvak in de rugleuning van de voorstoelen?
Weet niet of die dan uitsteekt…
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
OT:
Ik heb zelf deze bass-speaker onder de bijrijdersstoel gemonteert.
Hee Mark! da’s mooi, ben jij er zondag? ik wil dat wel eens zien!!
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Natuurlijk ben ik d’r
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik heb diezelfde Pioneer met ty-raps onder de stoel vastgemaakt. Snelle oplossing, maar die van Mark is mooier!