Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
mkatgert schreef:Of moet ik er even een foto van maken?
Altijd leut/goed.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
citro-power schreef:djmoqua schreef:citro-power schreef:djmoqua schreef:citro-power schreef:Ik laat het altijd poedercoaten , goed en niet duur.
Even niet zo erg op de GS van Michiel gericht, maar ik wil het wel even vragen: waar laat jij poedercoaten en voor wat voor een prijs? Ik heb nog een setje velgen waarbij dat nog mag gebeuren namelijk.
Velgen kun je het beste naar GerritsenCoatings in Nijkerk brengen.
Afhankelijk van de velg zo’n 30 p/s.Alle koellucht beplating van de GS’en breng ik altijd hier in de buurt.
Ben dan meestal zo rond de 125 euro kwijt.Hrm .. kun je daar wat meer over vertellen in mijn draadje ?
Wat wil je er precies over weten ?
Van alles, maar daar wil ik dit draadje niet mee vervuilen (vandaar mijn verzoek).
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Wat me vandaag opviel, is dat er aan de onderkant van het inlaatspruitstuk, onder de carburateur, een klein pieletje zit. Had ik nog niet eerder gezien. Ik kan nergens vinden waar dat voor dient. Iemand enig idee, of moet ik er even een foto van maken?
Dat is je overloop. Hoort een slangetje aan te zitten die tot onder je blok komt.
Als de carburateur dan overloopt gaat het daar door weg.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
citro-power schreef:mkatgert schreef:Wat me vandaag opviel, is dat er aan de onderkant van het inlaatspruitstuk, onder de carburateur, een klein pieletje zit. Had ik nog niet eerder gezien. Ik kan nergens vinden waar dat voor dient. Iemand enig idee, of moet ik er even een foto van maken?
Dat is je overloop. Hoort een slangetje aan te zitten die tot onder je blok komt.
Als de carburateur dan overloopt gaat het daar door weg.
Ah, dat slangetje zit er kennelijk al geruime tijd niet meer aan.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:[
Ah, dat slangetje zit er kennelijk al geruime tijd niet meer aan.
]
Door de warmte worden die slangetjes knetter hard en breekt dus heel snel af.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zo, een beetje matige telefoonfoto:
De koppen zijn er af, de cilinders staan helemaal vol met olie maar zien er verder nog netjes uit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik weet niet of je een revisie bedrijf voor motoren bij je in de buurt hebt zitten maar ga daar anders eens heen met je blok.
Zo zwaar weegt ie u niet , dat is makkelijk alleen te tillen.
Kunnen zij eens kijken naar je cilinders en zuigerveren want normaal is het niet dat er veel olie in staat.
Ik weet niet hoeveel haast je hebt ermee maar er komt wel eens op ebay complete cilinder setjes voorbij. Daar zitten cilinders/zuigers en zuigerveren in.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
citro-power schreef:Ik weet niet of je een revisie bedrijf voor motoren bij je in de buurt hebt zitten maar ga daar anders eens heen met je blok.
Zo zwaar weegt ie u niet , dat is makkelijk alleen te tillen.Kunnen zij eens kijken naar je cilinders en zuigerveren want normaal is het niet dat er veel olie in staat.
Ik weet niet hoeveel haast je hebt ermee maar er komt wel eens op ebay complete cilinder setjes voorbij. Daar zitten cilinders/zuigers en zuigerveren in.
Tsja, op het laagste punt van de cilinder stond een plasje van 15mm breed en 1 mm diep. Dat vind ik best veel. Nou heeft de auto ook lang stilgestaan.
Er zit een motorrevisiebedrijf hier om de hoek, daar ga ik binnenkort inderdaad eens langs.
Wellicht dat van Bemmelen ook nog wel weet wat hier aan te doen is.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Overigens, bang gemaakt door alle problemen in Jasper’s topic heb ik me even verdiept in het hele distributieriemen & timing-verhaal. Ik kan me momenteel even niet anders indenken dat als de merktekens van de riemen kloppen met de merktekens op de tandwielen dat het gewoon moet kloppen.
De merktekens op de nokkenastandwielen kunnen niet wijzigen want de tandwielen zitten op een spie, dus dat kan allemaal zonder problemen uit elkaar.
Het merkteken op de krukastandwielen zit toch ook gewoon vast? Als dat naar boven staat staan alle zuigers halverwege.
Het merkteken op de olie/hydrauliekpomp is heel makkelijk te stellen; ik kan me overigens ook voorstellen dat het niet uitmaakt als die niet goed getimed staat? Je krijgt alleen een faseverschil in je hydrauliektoevoer, maar dat zal geen probleem zijn lijkt me. Neemt niet weg dat ik alles gewoon netjes via merktekens doe.
Dit even ter check dat ik alles uit elkaar kan halen en later gewoon op de merktekens weer in elkaar kan zetten…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hier een iets beter foto van een van de cilinders:
Hey Michiel,
Lijkt inderdaad een te ” geoliede ” bedoening te zijn ..
Vermoedelijk zijn je zuigerveren inderdaad versleten, maar klepseals kunnen natuurlijk ook gaar zijn.
Als alles openligt, gewoon vervangen zou ik zeggen.
Meet wel eerst de cilinders ook op, want nieuwe zuigerveren in een oude cilinder lost niet veel op ( je moet trouwens je cilinder ook nog wat honen om goed te zijn, dus haal je er nog een fractie van af ... )
Eigenlijk had je - toen het blok nog in elkaar stond - eerst de compressie moeten meten.
Daar leer je meestal wel iets uit i.v.m. de toestand van je motor - en vaak ook waardoor die compressie verloren gaat…
Ook een onderdrukmeter is een handig apparaatje overigens.
Kleppen en geleiders zijn normaal niet duur ( weet wel niet bij de GS ), en moet je ook eerst goed bekijken en opmeten. Niet goed = vervangen.
Zeker ook de seals vervangen als alles toch open ligt.
Dit zijn dingen die je normaal allemaal zelf kan doen, maar kan je ook voor een redelijke prijs laten doen natuurlijk…
Een oude oven ( om de cilinderkop op te warmen ter verwijdering en montage van de geleiders ), een set hoonsteentjes voor op de boormachine ( voor de cilinder ) en klepslijp-pasta + zo’ n stok met rubbertjes om de kleppen te roderen.
Vooraleer je de kleppen monteert, wel de nieuwe geleiders ruimen tot de juiste tolerantie, anders lopen je kleppen vast.
Het uitfrezen van de klepzittingen - indien nodig, kan je best laten doen, want zo’ n set kost wel wat.
Omdat je de rest van je wagen mooi wil restaureren, zou ik niet teveel besparen op de motor.
Als die terug nieuw is, heb je er veel meer plezier van.
Mijn 2 centen natuurlijk…
Peter
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Peter L schreef:...een set hoonsteentjes voor op de boormachine ( voor de cilinder )...
Sorry Peter, maar wat een enorm slecht plan! Honen alleen met een een hoonbank doen waar je de cilinder goed en vooral 100% recht kunt inspannen, anders maak je meer stuk dan goed.
Voorbeeldje?
Juist, met de boormachine gehoond…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oei Waterman, dan doe ik dat al dertig jaar FOUT !!??
Nee hoor, kan best, maar uiteraard in de kolomboormachine met een goede steentjesset en netjes gesmeerd. Nooit problemen mee gehad.
Uiteraard heb je gelijk dat de vakman daar beter voor uitgerust is, maar ik ken heel veel mensen die dit zelf doen en heb zelden prutswerk gezien…
Peter
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In de motorfiets sector doet men het idd vaak. Ik heb er (15 jaar ervaring) in de auto-sector alleen maar drama’s van gezien en ben er géén fan van Cilinders honen is een nauwkeurig werkje wat je beter door de vakman met de juiste machines kunt laten doen. Maar goed, da’s mijn bescheiden mening hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoef je niet bescheiden voor te zijn hoor
Bij motorfietsen wordt dat inderdaad heel vaak gedaan.
Vaak gaat dat natuurlijk eenvoudiger doordat de cilinders ( bij oude motoren dan toch ) meestal appart zijn en dus ook makkelijk in te spannen.
Maar even terug naar de foto van Michiel:
Zie ik daar een stootrandje , of is dat maar schijn ?
Zoja, nieuwe cilinders steken of laten uitboren - als er voor de GS natuurlijk overmaat- zuigers bestaan ...
En ook even terug naar enkele posts geleden:
Als bij het testen van de compressie ( alle bougies uit de motor verwijderd natuurlijk ) en de compressie in één of meer cilinders is te laag, kan je terug meten door wat olie in de ” foute ” cilinder te spuiten.
Als de druk hierna hoger is, weet je dat je zuigerveren, cilinder of zuiger versleten zijn.
Als de druk gelijk blijft, zijn het de kleppen of zittingen die bekeken moeten worden…
Als de compressie NUL is, heb je een kapotte koppakking of - zoals bij de Citroën luchtkoelers - een cilinderkop die losstaat…
( als het veel lawaai maakt, kan er natuurlijk ook een klep door je zuiger zitten )
Peter