Goed om te zien. Een net kastje is wel zo netjes!
Ik zag in de link van jouw post dat in een pdf bestand motronic wordt beschreven. Dat is zit alleen in de XM’s en geen Magneti Marelli of LE Jetronic inspuit systeem. De laatste is wel aardig oud ondertussen.
Ik zoek eigelijk nog een goed overzicht wie/wat/welke tabellen bij welke ECU hoort. Mijn vraagbaak en het internet komen niet altijd overeen namelijk.
Ik las dat dit ook wel in een Kluwer handboek staat?
Dat zou natuurlijk helemaal mooi zijn. Je ziet in dat pdf bestand inderdaad een aantal verschillende lijsten die bij verschillende computers horen. Het is jammer dat niet alle computers uit een bepaald jaar dezelfde foutcodering gebruiken. Maar, in principe zit er over het algemeen niet veel verschil tussen de verschillende lijsten.
Het aantal sensoren dat gebruikt wordt is voor de meeste auto’s wel gelijk, die hebben allemaal vaak wel dezelfde code.
Maar je hebt helemaal gelijk, het zou prachtig zijn als je 1 bestand zou hebben, waarin je (liefst ook nog per merk en type auto) alle coderingen per computer kunt vinden.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ik neem aan dat jullie wel eens over zelfprotection gehoord hebben,
Zo heeft Bosch alle weerstanden in hun computers gedecodeerd,Ik had zelf ooit een computer waar 1 weerstand kapot was,maar de waarde ervan was nooit te achterhalen.Dus heb ik in plaats van een nieuwe van
FL2300,- er een op de sloop gehaald voor ook nog Fl.700,.
Je bedoelt dus eigenlijk dat als je een sensor kapot hebt, je beter direct een nieuwe auto kunt kopen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Nee,want die sensor zit niet in de computer,Maar met het uitlezen moet je
wel weten hoe het werkt,als er bv.een bougie overslaat komt er dus on-
verbrande benzine bij de lambdasonde en zal de computer aangeven dat
het mengsel niet meer te regelen valt.Een themperatuursensor geeft een
bepaalde weerstand en de computer kan niet denken dus zal er geen
foutmelding komen en zal je dus de weerstand van die sensor moeten meten en kijken of dat bij de temperatuur past,maar let dan ook op het
stekkertje of die geen weerstand geeft
Leuk, al die elektronica!
Maar je hebt helemaal gelijk, het zou prachtig zijn als je 1 bestand zou hebben, waarin je (liefst ook nog per merk en type auto) alle coderingen per computer kunt vinden.
Ik heb al iets gemaakt in Word maar nadat ik op het internet ging vergelijken werd het mij duidelijk dat wat in mijn vraagbaak staat niet klopt. Of het internet klopt niet dat kan ook.
Hier het word bestandje:
Ik wil die verder uitbreiden met de postitie van de sensoren, foutcodes en hoe je het kan uitlezen en jouw kastje erbij natuurlijk.
uitlezen bx
als je de computer gaat uitlezen komt 41 altijd terug.ik zou de storing zoeken in de stekkers van het relais van de brandstofpomp,of het relais zelf.deze zit in het rechterbinnenscherm.als dit goed is,even spanning meten op de pomp.de storing van de accu geeft hij aan,omdat je waarschijnlijk lang gestart hebt,dan komt de spanning even onder de nodige 11 volt.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
De instuctie van Citroën Nederland waren om code 41 te negeren.Ik had
ze allemaal op mijn computer staan,maar nu met mijn nieuwe computer
krijg ik ze niet geinstaleerd,dus op mijn zoon wachten en hopen dat het
hem wel lukt
Totaal aantal Berichten: 2507
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
malle pietje schreef:.
Maar je hebt helemaal gelijk, het zou prachtig zijn als je 1 bestand zou hebben, waarin je (liefst ook nog per merk en type auto) alle coderingen per computer kunt vinden.
Je bedoelt zoiets? http://cx.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Automotive_Diagnostic_Fault_Codes.pdf
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
mkatgert schreef:malle pietje schreef:.
Maar je hebt helemaal gelijk, het zou prachtig zijn als je 1 bestand zou hebben, waarin je (liefst ook nog per merk en type auto) alle coderingen per computer kunt vinden.
Je bedoelt zoiets? http://cx.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Automotive_Diagnostic_Fault_Codes.pdf
Zo zeg, dat is mooi spul. Ik ben er nu al blij mee!
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003
- Xantia Turbo Diesel Break
Ja,daar staat op pag 88 bij citroën de foutcodes netjes omschreven
maar er staat dus ervoor ook dat je de weerstanden in het meten moet
controleren.want zeker hier in ons natte kikkerlandje wil er nogal eens
een aansluiting geoxideerd zijn.zo wil de stekker uit het dashboord naar
de motor inwendig nogwel voor problemen zorgen
knäckor schreef:mkatgert schreef:malle pietje schreef:.
Maar je hebt helemaal gelijk, het zou prachtig zijn als je 1 bestand zou hebben, waarin je (liefst ook nog per merk en type auto) alle coderingen per computer kunt vinden.
Je bedoelt zoiets? http://cx.podolsk.ru/xm/docum/Haynes_Automotive_Diagnostic_Fault_Codes.pdf
Zo zeg, dat is mooi spul. Ik ben er nu al blij mee!
Ja precies, zoiets is super handig!
Wat ik mij afvraag is of je een Magneti Marelli het zelfde uitleest als een Motronic. Ik zie een lijst codes en de typen citroen.
Terugkomend op de eerdere problemen van het starten eerder in dit draadje: de ontsteking was goed, er was geen brandstoftoevoer. Nadat ik ‘m toevallig moest slepen, sloeg hij tijdens het slepen weer aan, dus waarschijnlijk een vuiltje in de injector.
Overige conclusies:
1. code 41 dus altijd negeren
2. de weerstand van de bobine was 4700 ohm (referentie 6000 +/- 5%) ik dacht dat die kapot was maar na de andere bobine gaf ook die waarde aan en doet het prima ondanks de afwijkende weerstand.
Een bobine is een spoel met aan de kant van de bougie weer een dikke spoel. in de regel gaan die spoelen niet stuk. Een ohms meting is altijd een goed idee, maar je meet alleen of de draad niet gebroken is.
Hoogspanningscomponenten overlijden meestal omdat ze ‘doorslaan’ De hoge spanning aan de secondaire kant (die van de bougie) vindt een sluipweggetje door de isolatie en in plaats van een vonk in de bougie krijg je een ontlading naar een bevestigingsbout (is massa) of naar de primaire spoel. (Dat ziet de hoogspanning ook als massa)
Deze fouten kan je met een ohm-meter niet meten. Want die meet met een lage spanning en ziet dus het sluipweggetje niet.
Poosje röntgenapparaten gerepareerd, die gaan tot 150.000 volt. Dan leer je nog eens wat.
Groeten, Rob