Hallo,
De vraag is misschien al gesteld, maar ik heb het niet echt kunnen vinden.
Ik heb een XM V6 Exclusive van 1995.
Regelmatig kom ik termen als : EOBD, OBD2, CAN tegen als uitleessystemen voor computers.
- Weet iemand het verschil tussen die systemen..??
- Nog belangrijker…: wat heeft mijn auto, waar zit die stekker en wat voor type stekker is het (pinconfiguratie enzo)..??
Bij voorbaat dank.
Lodewijk
Wat ik in het grijze verleden heb bereden en heb besleuteld..:
Eend (2x), bestelEend, Dyane, GSBreak (2x), Traction Avant Normale (2x), BX GTI 24v, CX 2500D, XM 2.0i(3x) en dan nu een XM V6 Exclusive….....nee…zucht…. afkicken zit er niet in.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Jouw auto heeft het eenvoudige systeem dat gewoon werkt met een eenvoudige schakeling.
Hier kan je er veel over lezen.
En de nieuwste inkoopactie staat hier.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:Jouw auto heeft het eenvoudige systeem dat gewoon werkt met een eenvoudige schakeling.
Hier kan je er veel over lezen.
En de nieuwste inkoopactie staat hier.
Groet,
Ree
He Ree, dank!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
OBD2 staat voor On Board Diagnostic, houdt uitstoot in de gaten en zit in amerikaanse auto’s. Als het lampje gaat branden ben je verplicht dichtstbijzijnde garage op te zoeken en de computer uit te laten lezen. (althans in Amerika)
EOBD staat voor Europese On Board Diagnostic, houdt ook de uitstoot in de gaten.
Wat CAN is weet ik niet..
Volgens mij wordt er met CAN het canbus systeem bedoeld. In plaats van megagrote kabelbomen zijn in auto’s vanaf een bepaald jaartal glasvezelkabels geintroduceerd om betrouwbaarheid te vergroten en de hoeveelheid kabels te verkleinen. Zeker weten doe ik het niet, maar het nadeel van die systemen is dat je heeeel goed moet opletten met inbouwen van aftermarket stroomverbruikers.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
CAN is een soort ‘netwerk’ systeem met berichten ipv voltages. En ook gewon met koper trouwens
Ouwe mopperkont
Bovenstaand een afbeelding van je diagnosestekker die ergens voor je rechterknie achter een klepje zit als je de auto bestuurt. Jammer genoeg weet ik niet of dit de juiste afbeelding is, er zijn meerdere pinconfiguraties.
Maar je kunt er zien dat 2 pinnen iets met ISO te maken hebben, K en L. Ik ben dit zelf nog aan het uitzoeken, maar het lijkt erop dat de XM serie 2 een OBD-1 interface heeft.
Mooi dat er iets van een gestandariseerd diagnosesysteem op de XM zit, helaas is OBD-1 niet erg concreet vastgelegd. Er zijn meerdere ‘protocollen’ gebruikt, zeg maar de ‘taal’ die auto en diagnoscomputer met elkaar spreken, voltages zijn niet vastgelegd en zeker de vorm van de stekker niet. Daarbij is in de standaard van OBD-1 de minimale functionaliteit zeer beperkt - wat neerkomt op knippercodes uitlezen volgens een ISO-standaard - en de Fenix 3B ECU in de V6 houdt zich aan dat minimum als ik het goed heb.
Even wat googlen op ISO KL en ISO 9141 levert misschien wel wat op, en laat zien dat er ook nog een extra pin (OBDIn dacht ik) hoort te zijn. Let er op dat ISO 9141-2 dus de OBD-2 standaard inhoudt, dat maakt het googlen weer lastig .
Groetjes Erik!
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Lampie schreef:
Bovenstaand een afbeelding van je diagnosestekker die ergens voor je rechterknie achter een klepje zit als je de auto bestuurt. Jammer genoeg weet ik niet of dit de juiste afbeelding is, er zijn meerdere pinconfiguraties.
Eevn om verwarring te voorkomen: dit is de afbeelding van de stekker. De andere kant, zeg maar het stopcontact, het deel achter een klepje bij je rechterknie heeft de nummering dan uiteraard gespiegeld.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Weet iemand waar de bedrading vanaf deze stekker heen loopt en hoe e.e.a. bevestigt zit (soort stekkertjes of zo)?
Iedere keer dat ik een Lexia of Proxia aangesloten heb gehad op deze stekker start mijn V6 niet meer en hoor ik alleen een klik onder de kap. Alle verlichting (dashboard) dooft dan en ik hoor allerlei relais klikken. Na een keer of 10 de sleutel omgedraaid te hebben springt de motor ineens aan.
Alvast bedankt voor de suggesties.
Sjaak
Lampie, je bent fantastisch (Hence the name Lampie?) Dit is info die ik kan gebruiken voor m’n luxe toverdoos in wording.
Wim,
Disciplus Simplex
Och, die post van mij is al bijna een jaar oud. Maar evengoed graag gedaan.
Let wel dat er meerdere configuraties zijn, voornamelijk dingen zoals airco en ABS wel/niet aanwezig, en diesel, dus ik weet niet zeker of het allemaal pin-compatibel is.
Eigenlijk is het Lampje, het hulpje van Willie Wortel. Maar die nickname was al bezet.
Groetjes Erik!
In Amsterdam is het gewoon lampie
Wat mij nu vooral interesseert is de interne voeding: 12V permanent en geschakeld via het contactslot.
Wim,
Disciplus Simplex