Met alle historie op dit form heb ik pas de thermostaat vervangen.
Bij de elfsteden temperaturen was he euvel namelijk dat de kachel niet warm werd, en dat kon ik mijn arme vrouwtje de stedardess in haar panties niet langer aandoen.
Inderdaad bleek de thermostaat defect, hij sloot niet meer. Eerst een 89 graden exemplaar erin, ontlucht met de fles en de drie ontluchtpunten.
Daarna werkte verwarming als een tierelier, echter temp meter liep op tot bijna aan eerste rode streep (110 graden).
Termostaat op aanraden op forum gewisseld voor 83 graden, weer ontlucht, nu loopt ie nog steeds tot 105-110 graden op. Slang naar radiator wordt warm vanaf ca 90-95 graden op het metertje, met de 89 graden versie iets later.
Ik moet er even bijvermelden dat het een 1.4 ZX break uit 97 op LPG is, maar op benzine wordt ie net zo warm.
Voor de ombouw, en voor thermostaat kapot ging, werd hij nooit warmer dan 85-90 graden onder normale omstandigheden (vlakke weg).
Is de 105-110 graden normaal ?
Kan het aan het merk thermostaat liggen ?
Maakt het nog uit hoe de thermostaat qua rotatie erin zit (misschien makkelijker doorstroming als ie een kwartslag gedraaid wordt) ?
Over twee maandjes moet ie de bergen in naar de wintersport, en voel me er nu niet zo zeker bij.
Groet,
Klaas
En de ventilator spring wel op?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Zover is de temp niet opgelopen, rode gebied heeft ie net niet gehaald.
Maar is heb de ventilator wel even doorverbonden en die deed het.
Maar de ventilator is een noodmiddel, die kan hie niet de oorzaak zijn.
Het moet of de termostaat zijn, of toch niet goed ontlucht.
Ik kan nog eens proberen wat ie doet zonder thermostaat erin, maar wacht nog even wat wijze reacties af…
De ventiator spring nog voor het rode gebied op.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijn zx is stationair rond de 110-115 graden en bij zo een 105 slaat de fan ongeveer aan. (water kookt onder druk bij een veel hogere temperatuur dan 100 graden namelijk)
Onder het rijden is tot 100 kmh een temp van 90 graden normaal en boven de 120 word hij ongeveer 95-100 graden. Had eerst altijd een 83 graden thermostaat en toen waren de temps altijd iets lager.
Standaard zit er in een zx een 89 graden exemplaar.
Heb zelf een 1.9i maar heb ook wel in een 1.4i gereden en die had ook die temperaturen.
Misschien dat dat de oude thermostaat altijd al niet zo fris is geweest en een beetje open bleef staan. De temps lijken hoog maar als hij niet hoger stijgt dan 115 dan hoef je nergens over in te zitten lijkt me.
Ik vond die temperaturen ook altijd te hoog en toen heb ik 83 graden gemonteerd met als gevolg een koudere kachel nu weer terug naar 89 graden.
Zonder thermostaat zal rijdend je auto niet warm worden ( zelfde als openstaande thermostaat! )
Ook de nieuewe termostaat kan kapot zijn, gebeurt vaker eigen ervaring dus
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Dumnoz schreef:Ook de nieuewe termostaat kan kapot zijn, gebeurt vaker eigen ervaring dus
lijkt me in dit geval niet zo ivm hij niet hoger dan 110 komt
Kapot is hij niet de nieuwe, ik heb hem in een pannetje kokend water getest, wel ging hij vrij laat open vond ik, pas tegen het koken aan voor mijn gevoel, maar dat is geen exacte meting natuurlijk.
Gisteren lange rit naar Duitsland (165 km x2), zonder problemen.
Temp blijft constant tussen laatste witte en eerste rode streepje, bijna onafhankelijk van de snelheid, dus thermostaat lijkt zijn werk wel te doen, alleen bij te hoge temp. Kachel is wel superwarm, hoeft lang niet vol open om het warm te hebben.
Misschien ligt het aan het merk thermostaat ? Dat hij maar een klein kiertje opent bij 83 graden, waardoor de motor toch te weinig koelt.
Andere mogelijkheid die me overblijft is een verkeerde weergave van de temperatuur, iemand enig idee hoe dat te testen ?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
uhm hebben ze bij een lokale garage geen apparaat die je in je koelvloeistof drukt en dan gewoon meet?
kan je meter idd zijn of je sensor.
Misschien ligt het aan de radiateur? Als die te weinig doorvoer heeft dan heb je ook weinig koeling.
Ik heb zelf nooit problemen met mijn temperatuur. Die staat bij het rijden altijd op 90 en alleen in de zomer bij stilstand loopt die op naar 100.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
mijne met dit weer -5 graden tot 110 en dan blijft hij daar door de fan.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Lijkt me tocht wat te hoog allemaal. Radiateur is goed, anders was de motor ook te heet geweest met de defecte thermostaat. Aangezien het een gas bak is, zit er waarschijnlijk ook een verdamper in. Dat wil nog wel eens gedonder geven bij ontluchten weet ik uit ervaring. Ik zou zeggen kijk daar nog eens naar. Ik weet niet of het überhaupt past, maar zit de thermostaat niet verkeerd om?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196408
Misschien is het niet zo een slecht idee om een c.o. meten in je koelvloeistof te laten doen, weet wel niet of ze dan LPG kunnen detecteren.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017