14 van de 27
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
EVA, de beige DS van vlietmansje
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 29 januari 2009 07:10 PM
  [ # 196 ]

Goed werk!

Profiel  
 
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 29 januari 2009 11:35 PM
  [ # 197 ]

Mooi gedaan! Maar als je motor nu zo ontzettend heet wordt, dan staat je ontsteking nog niet netjes genoeg op tijd om ermee te kunnen rijden IMHO. Ik weet dat een motor erg heet wordt als de ontsteking te vroeg staat, dan loopt ie in lage toerentallen niet lekker maar bij hogere toerentallen wel. Een laat ontstekingstijdstip start makkelijk en loopt makkelijk stationair, maar de hoge toerentallen gaan niet zo lekker dan. Hoe het met de warmte zit bij een verlaat ontstekingstijdstip kan ik je niet vertellen, weinig ervaring mee. Misschien heb je hier wat aan om grofweg na te kunnen gaan welke kant je op moet.

Oh, en doe jezelf een lol en koop een gradenboogje Wink

Knap om zo’n samenspel van storingen te kunnen ontwarren. Moet ook erg veel voldoening geven, lijkt me.

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 januari 2009 11:49 PM
  [ # 198 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Oh, en doe jezelf een lol en koop een gradenboogje Wink

Uit eerdere projecten heb ik ergens nog een gradenboogbeugeltje liggen, alleen de schaalverdeling is gesneuveld. Na het terugvinden van het beugeltje in de berg wil ik er een nieuwe schaalverdeling opprutsen (...).

Te heet werd ie vooral wegens te weinig koelwater, denk ik Surprisedops: .

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 januari 2009 01:26 AM
  [ # 199 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Mooi gedaan! Maar als je motor nu zo ontzettend heet wordt, dan staat je ontsteking nog niet netjes genoeg op tijd om ermee te kunnen rijden IMHO. Ik weet dat een motor erg heet wordt als de ontsteking te vroeg staat, dan loopt ie in lage toerentallen niet lekker maar bij hogere toerentallen wel. Een laat ontstekingstijdstip start makkelijk en loopt makkelijk stationair, maar de hoge toerentallen gaan niet zo lekker dan. Hoe het met de warmte zit bij een verlaat ontstekingstijdstip kan ik je niet vertellen, weinig ervaring mee. Misschien heb je hier wat aan om grofweg na te kunnen gaan welke kant je op moet.

Oh, en doe jezelf een lol en koop een gradenboogje Wink

Knap om zo’n samenspel van storingen te kunnen ontwarren. Moet ook erg veel voldoening geven, lijkt me.

Bij te laat wordt hij te heet, bij te vroeg gaatie pingelen (kan veel schade opleveren)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 januari 2009 08:54 AM
  [ # 200 ]

De gradenverdeling op het gradenboogje is uiteraard afhankelijk van de afstand tot het midden van de nokkenaspoelie.
Juist deze meetschaal is foetsie.

Vraag: hoeveel mm komt overeen met 10 graden voorontsteking?

Dan kan ik de correcte verdeling overnemen op de na te maken meetschaal. Wie wil met meetlatje voor me onder de kap kijken Rolling Eyes ?

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 januari 2009 09:02 AM
  [ # 201 ]
jantje1948 schreef:

Bij te laat wordt hij te heet, bij te vroeg gaatie pingelen (kan veel schade opleveren)

Goed afstellen is belangrijk, klopt.

Vaak doet de vervroegingskurve het ook niet zo mooi meer wegens ingesleten geleiders, verlopen veertjes, slingerende as en zo voort. Op gegeven moment moet je toch aan nieuwe/andere/revisie/123…

knuffel

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 30 januari 2009 02:10 PM
  [ # 202 ]
jantje1948 schreef:


Bij te laat wordt hij te heet, bij te vroeg gaatie pingelen (kan veel schade opleveren)

Bij te vroeg wordt hij toch juist te heet?
Bij te laat waarschijnlijk onvolledige verbranding dus juist minder heet.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 januari 2009 04:31 PM
  [ # 203 ]

Bij te vroeg krijgen de lagers het zwaar, bij te laat worden de uitlaatkleppen het kind van de (€) rekening, de uitlaatgassen worden dan te heet. De koeling trekt het allemaal wel, dat maakt weinig verschil.

knuffel

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 30 januari 2009 09:21 PM
  [ # 204 ]
vlietmansje schreef:

De gradenverdeling op het gradenboogje is uiteraard afhankelijk van de afstand tot het midden van de nokkenaspoelie.
Juist deze meetschaal is foetsie.

Vraag: hoeveel mm komt overeen met 10 graden voorontsteking?

Dan kan ik de correcte verdeling overnemen op de na te maken meetschaal. Wie wil met meetlatje voor me onder de kap kijken Rolling Eyes ?

17 mm omtrek v.d. nokkenaspulley komt overeen met 10 graden op verdeler = 20 graden krukas.
Zie ook hier: http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Ignition/Timing tool + scale.pdf

  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 30 januari 2009 09:25 PM
  [ # 205 ]

@Oscar:  very good

knuffel

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 30 januari 2009 09:32 PM
  [ # 206 ]

Ik wist dat ik die timing scale ergens gezien had, ik wist alleen niet meer waar…. Surprised

Citroen!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 februari 2009 12:41 AM
  [ # 207 ]

Het blijft alleen beetje gokken, want heb maar half idee welke motor er nu eigenlijk in zit Confused ...

Staat geen type-plaatje (meer) op, heb hem gekocht als “1900, is maar één jaar zo geleverd”. Heeft de kleine Solex carburateur met kleine inlaat, maar er zit nu groot uitlaatspruitstuk van DY3 tegenaan.

Oorspronkelijke verdeler zit er vermoedelijk wel op, en loopt op LPG.

Ga nu voor 7 nokkenasgraden bij 1000 min-1, 12 nokkenasgraden bij 2000 min-1 (en 15 graden bij 2500 min-1). Ontleend aan curve C10.

knuffel

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 01 februari 2009 04:39 PM
  [ # 208 ]

Dat verhaal van jou met die 1900cc motor blijft mij verbazen. Volgens alle geleerden is die er gewoon niet….....kunnen we dat niet eens uitspitten?

We hadden toch alleen de 1911-1985-2175-2347 cm3 motoren?
En verder werd er in de tijd van de 1911 alleen wat met de compressieverhouding en carburatie gespeeld.

Wie weet het van die 1900cm3 motor in dat ene bouwjaar. Ik ben erg benieuwd…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 februari 2009 09:07 PM
  [ # 209 ]

Heb er vanmiddag in Heusden tijdens de meeting ook nog over gehad, waarschijnlijk komt het er op neer dat de verkoper in kwestie het gamma korte slag motoren indeelt als 1900, 2100, 2300, zijnde 1985, 2175, 2347.

Anders zou ik het in ieder geval niet weten Confused

knuffel

Profiel  
 
f.rockefeller
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 14-12-2006

Gepost: 01 februari 2009 09:23 PM
  [ # 210 ]

achterop mijn break zit een plaatje met het getal 20, en dat met een dy3 blok van 1985 cc, dus..denk dat citroen er zelf ook weer anders over dacht dan jouw verkoper..

Profiel  
 
 
14 van de 27
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook