Goed werk!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mooi gedaan! Maar als je motor nu zo ontzettend heet wordt, dan staat je ontsteking nog niet netjes genoeg op tijd om ermee te kunnen rijden IMHO. Ik weet dat een motor erg heet wordt als de ontsteking te vroeg staat, dan loopt ie in lage toerentallen niet lekker maar bij hogere toerentallen wel. Een laat ontstekingstijdstip start makkelijk en loopt makkelijk stationair, maar de hoge toerentallen gaan niet zo lekker dan. Hoe het met de warmte zit bij een verlaat ontstekingstijdstip kan ik je niet vertellen, weinig ervaring mee. Misschien heb je hier wat aan om grofweg na te kunnen gaan welke kant je op moet.
Oh, en doe jezelf een lol en koop een gradenboogje
Knap om zo’n samenspel van storingen te kunnen ontwarren. Moet ook erg veel voldoening geven, lijkt me.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Citroën-das-pas-fën schreef:
Oh, en doe jezelf een lol en koop een gradenboogje
Uit eerdere projecten heb ik ergens nog een gradenboogbeugeltje liggen, alleen de schaalverdeling is gesneuveld. Na het terugvinden van het beugeltje in de berg wil ik er een nieuwe schaalverdeling opprutsen (...).
Te heet werd ie vooral wegens te weinig koelwater, denk ik ops: .





























Totaal aantal Berichten: 10463
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Citroën-das-pas-fën schreef:Mooi gedaan! Maar als je motor nu zo ontzettend heet wordt, dan staat je ontsteking nog niet netjes genoeg op tijd om ermee te kunnen rijden IMHO. Ik weet dat een motor erg heet wordt als de ontsteking te vroeg staat, dan loopt ie in lage toerentallen niet lekker maar bij hogere toerentallen wel. Een laat ontstekingstijdstip start makkelijk en loopt makkelijk stationair, maar de hoge toerentallen gaan niet zo lekker dan. Hoe het met de warmte zit bij een verlaat ontstekingstijdstip kan ik je niet vertellen, weinig ervaring mee. Misschien heb je hier wat aan om grofweg na te kunnen gaan welke kant je op moet.
Oh, en doe jezelf een lol en koop een gradenboogje
![]()
Knap om zo’n samenspel van storingen te kunnen ontwarren. Moet ook erg veel voldoening geven, lijkt me.
Bij te laat wordt hij te heet, bij te vroeg gaatie pingelen (kan veel schade opleveren)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
De gradenverdeling op het gradenboogje is uiteraard afhankelijk van de afstand tot het midden van de nokkenaspoelie.
Juist deze meetschaal is foetsie.
Vraag: hoeveel mm komt overeen met 10 graden voorontsteking?
Dan kan ik de correcte verdeling overnemen op de na te maken meetschaal. Wie wil met meetlatje voor me onder de kap kijken ?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
jantje1948 schreef:
Bij te laat wordt hij te heet, bij te vroeg gaatie pingelen (kan veel schade opleveren)
Goed afstellen is belangrijk, klopt.
Vaak doet de vervroegingskurve het ook niet zo mooi meer wegens ingesleten geleiders, verlopen veertjes, slingerende as en zo voort. Op gegeven moment moet je toch aan nieuwe/andere/revisie/123…








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
jantje1948 schreef:
Bij te laat wordt hij te heet, bij te vroeg gaatie pingelen (kan veel schade opleveren)
Bij te vroeg wordt hij toch juist te heet?
Bij te laat waarschijnlijk onvolledige verbranding dus juist minder heet.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Bij te vroeg krijgen de lagers het zwaar, bij te laat worden de uitlaatkleppen het kind van de (€) rekening, de uitlaatgassen worden dan te heet. De koeling trekt het allemaal wel, dat maakt weinig verschil.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
vlietmansje schreef:De gradenverdeling op het gradenboogje is uiteraard afhankelijk van de afstand tot het midden van de nokkenaspoelie.
Juist deze meetschaal is foetsie.Vraag: hoeveel mm komt overeen met 10 graden voorontsteking?
Dan kan ik de correcte verdeling overnemen op de na te maken meetschaal. Wie wil met meetlatje voor me onder de kap kijken
?
17 mm omtrek v.d. nokkenaspulley komt overeen met 10 graden op verdeler = 20 graden krukas.
Zie ook hier: http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/green-cd/Ignition/Timing tool + scale.pdf
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
@Oscar:





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ik wist dat ik die timing scale ergens gezien had, ik wist alleen niet meer waar….
Citroen!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Het blijft alleen beetje gokken, want heb maar half idee welke motor er nu eigenlijk in zit ...
Staat geen type-plaatje (meer) op, heb hem gekocht als “1900, is maar één jaar zo geleverd”. Heeft de kleine Solex carburateur met kleine inlaat, maar er zit nu groot uitlaatspruitstuk van DY3 tegenaan.
Oorspronkelijke verdeler zit er vermoedelijk wel op, en loopt op LPG.
Ga nu voor 7 nokkenasgraden bij 1000 min-1, 12 nokkenasgraden bij 2000 min-1 (en 15 graden bij 2500 min-1). Ontleend aan curve C10.

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat verhaal van jou met die 1900cc motor blijft mij verbazen. Volgens alle geleerden is die er gewoon niet….....kunnen we dat niet eens uitspitten?
We hadden toch alleen de 1911-1985-2175-2347 cm3 motoren?
En verder werd er in de tijd van de 1911 alleen wat met de compressieverhouding en carburatie gespeeld.
Wie weet het van die 1900cm3 motor in dat ene bouwjaar. Ik ben erg benieuwd…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb er vanmiddag in Heusden tijdens de meeting ook nog over gehad, waarschijnlijk komt het er op neer dat de verkoper in kwestie het gamma korte slag motoren indeelt als 1900, 2100, 2300, zijnde 1985, 2175, 2347.
Anders zou ik het in ieder geval niet weten
achterop mijn break zit een plaatje met het getal 20, en dat met een dy3 blok van 1985 cc, dus..denk dat citroen er zelf ook weer anders over dacht dan jouw verkoper..