Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, kachelaanjager doet het weer. Om een of de andere reden bleek het huis er tegenaan te zitten.
Hebben vandaag een CX Gti T2 gesloopt, met ABS dus ik heb de voorfusees, achterdraagarmen, ABS verdeelblok, kabelboom en computer apart gelegd voor de SV. Het begint er beetje naar uit te zien dat de SV voor groot onderhoud uit de running gaat binnenkort, als ik dat een beetje handig doe kan ik dan even in de SM rijden.
Omdat ik hier ook wel eens mijn gedachten organiseer, even filosoferen over wat het groot onderhoud allemaal met zich meebrengt.
1. Nieuwe koppelling 900nm
2. Ik hoop het St. Marien special blok eigenlijk mee te coordineren dan.
3. Turbo wissel…
4. Inlaat spruitstuk. Ik zit er toch aan te denken het reservewiel te laten vervallen en het echt heftig aan te pakken en inlaat spruitstuk naar de achterkant van de motor te verhuizen, met een luchtklep van iets van 60-65mm.
5. Als we toch heftig bezig zijn komt er misschien meteen een equal length uitlaat spruitstuk. Weet ik nog niet
6. Ik zit toch nog steeds in mijn maag met die kleine klepjes van de gti t… van een normale gti zijn ze 5mm doorsnede groter… gti kop? Geen idee… studieobject.
7. Inbouw ABS
8. Nieuwe remschijven/blokken en reactiestangen
9. Airco. Dat wil ik toch wel hebben.
10. Grote custom intercooler.
11. Mogelijk een lichter custom vliegwiel. Dan kan ik ook triggeren van de krukas. Dat is preciezer en daarom kritiek voor een getunede motor wordt mij verteld.
12. Prestige hydraulische koppellingsbediening.
13. Radiografische afstandsbediening. Is wel zo handig eigenlijk. Nog steeds niet aan toe gekomen.
14. Ander dashboardklusjes die al maanden liggen. 4 displays weer aan de gang krijgen, antenne van de radio repareren, ik wil dat de mistlampen mee aan gaan met ‘t groot licht. Adapter voor de laptop contactgeschakeld inbouwen in het dashboard. Dat soort dingetjes.
15. Hydractief II? Wil ik wel doen.. maar of dat in dit eerste grote onderhoud gaat gebeuren, ik weet ‘t nog niet. Zou wel leuk zijn, maar ik moet eerst eens een complete hydractief II uit een XM slopen om te kijken wat ik allemaal kwijt moet.
Dat is het wel zo’n beetje. Zou het dan daarna af zijn? Dat zou ik toch wel saai vinden. Nouja, dat zien we dan wel weer.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Mooi lijstje!
Zou die kop van de GTi overleggen als het geen verschil maakt voor de rest.
Grotere kleppen, meer flow, meer vermogen…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Ach, zijn maar een paar dingetjes… ik wacht wel even met het veerbollen op de picassoproject
Airco is wel handig ja
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Een auto is nooit af.
En als je het idee hebt dat de auto af is, kom dan maar een uurtje koffie drinken….
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja daar maak ik me ook niet echt zorgen om. Je moet het natuurlijk op een gegeven moment steeds gekker gaan maken (can you say mazda 20b?) om nog wat te doen te hebben. Er is nog altijd een stille wens voor allerlei koolstofvezel delen…
Ik denk niet dat ik me voorlopig hoef te vervelen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik snap die airco niet. Beetje tegen het hele verhaal van snelle auto in. Zwaar, extra verbruik…
Die kop gaat geloof ik niet, maar daar moet je dan maar even uitleg aan de baas over vragen.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Airco is heel logisch. Auto moet snel zijn.. maar nog wel dagelijks rijdbaar. Als ik met 40 graden door zuid frankrijk wil crossen is het fijn als ik airco heb. Ik win het gewicht wel ergens anders terug.
Ik zal John eens vragen hoe dat zit met die kop.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Goed, hier niet veel nieuws te melden. De antenne van de radio is eindelijk weer heel, en de radio is nu contact geschakeld. Op zich ook wel handig, dat heb ik volgens mij nog nooit gehad op een van mijn CX’en.
Over de kop zijn de meningen verdeeld. Ik heb kampen gesproken die denken dat grotere kleppen zowiezo beter is, en kampen die zeggen dat de kleppen voor de gti t2 vrijwel perfekt zijn. Ik heb geen idee. Ik kan maar een oplossing verzinnen, en dat is allebei testen, ceteris paribus, en dan allebei op de rollerbank. Dat is alleen wel een flinke budgetsuitbreiding, en die was met de laatste paar ingevingen toch al enorm gegroeid… nouja, ik krijg nog wel een ingeving.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
sans-pareil schreef:
[...]
Over de kop zijn de meningen verdeeld. Ik heb kampen gesproken die denken dat grotere kleppen zowiezo beter is, en kampen die zeggen dat de kleppen voor de gti t2 vrijwel perfekt zijn. Ik heb geen idee. Ik kan maar een oplossing verzinnen, en dat is allebei testen, ceteris paribus, en dan allebei op de rollerbank.
[...]
Het is best mogelijk dat de GtiT2 kleppen al perfect zijn voor de stock set-up. Maar dat is die van jou niet meer, toch?. De rest van je inlaat traject is al vergroot en dan kan je verwachten dat de kleppen wèl een belemmering gaan vormen.
Ik weet dat, in de regel, een 8-klepper meer koppel onderin heeft dan een, verder gelijkwaardige, 16-klepper. Maar die laatste komt wel hoger in de toeren. Lager in de toeren is een enkele grote opening beter dan twee kleinere openingen. Hoger in de toeren zijn twee kleppen sneller te bedienen dan een enkel exemplaar (twee nokken en veren in plaats van een.)
Als ik hier een open deur intrap, je m’excuse
Als je kiest voor bergen koppel, maar niet per sé hoge toeren, dat je dan met voldoende turbodruk de belemmering van de stock klepperij wel compenseren. Als je echter OOK nog hoger in de toeren wil kunnen komen dan zal je moeten denken aan grotere kleppen om de weerstand van je inlaattraject te verminderen.
Dus hangt het (deels) op de vraag wat voor karakteristiek je de motor mee wil geven. Ga je ook nog andere nokkenassen overwegen? Ga je nog met de hoek tussen inlaat nokken en uitlaat nokken spelen?
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Per definitie zijn grotere kleppen beter.
Betere flow = meer lucht binnen…
Dat een 16v meer een toerenmotor is komt door de vergrote inlaatklep oppervlakte er langer meer lucht binnenkan, maw meer toeren bovenin mogelijk…(8v komt er niet zo snel door beperkte(re) flow.)
Iig, zou het gewoon proberen hoor!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Mijn gevoel zegt ook grotere kleppen, maar beide mij adviserende kampen zijn zeer geleerd op dit gebied.
Mijn doel is 400pk rond de 6500 toeren. Momenteel heeft ie 185.3wpk bij 4600tpm @178kpa en zo’n 173wpk bij 5000tpm @182kpa, en 142wpk bij 5500tpm en 184kpa. Hieruit zie je dat de adem op is boven de 5000tpm ongeveer. Nu zal intercooler, turbo, in en uitlaatspruitstuk al een boel helpen natuurlijk… maar het echte verschil weten we pas bij testen.
De nieuwe zuigers zijn ook 20% lichter, dat zal helpen bij die 6500 toeren. We hebben hem nu ook tot de 5900tpm gehad op de bank (maar slechts 110wpk @191kpa, dus die 600 kunnen er denk ik nog wel bij met die lichtere zuigers. 6500tpm en 400wpk vind ik een mooi streven want op 225/45R17 is de topsnelheid ongeveer 300km/h (even kijken of 400wpk daar genoeg voor is) en kan hij 100 in z’n 2, wat grappig is voor de 0-100 tijd. Op zich zou, mits de beademing op orde te krijgen is, 400wpk @6500tpm en 200kpa moeten kunnen… mits de beademing op orde te krijgen is (VE hoog genoeg te krijgen is). In theorie zou 220kpa zelfs moeten kunnen met de nieuwe zuigers, dus we hebben nog wat speelruimte… hiervoor moet de brandstofdruk wel ook naar 4bar, anders zijn de injectoren niet meer groot genoeg…. of ik moet er gewoon 1000cc injectoren op zetten dan zou ik ook nog eens op ethanol kunnen gaan rijden….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Meer lucht met grote kleppen is leuk, maar dan moet die lucht dus ook ergens naartoe kunnen. De inhoud verandert niet, dus grote kleppen heeft weinig zin.
Ik adem liever door een grijze pvc buis dan door een rietje
Bij die pvcbuis heb je toch meer lucht!
Toch?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
De kleppen voor die motor zijn voor die inhoud gemaakt. Waarom zouden er ‘te kleine’ ingezet zijn in een auto die moet kunnen leveren?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Niet meer lucht door die PVC buis… maar wel minder energie kwijt om het aan te zuigen… maar het geldt wel maar tot een bepaald niveeau. ademen door een 20cm of een 40cm buis zal idd geen reet uitmaken voor de weerstand. Als de kleppen van de gti turbo dus al groot genoeg zijn… dan zal het geen verschil moeten zijn….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!