1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Opvoeren 2.0HDI
den willem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-2008

- ZX 1.4i Reflex
Gepost: 30 januari 2009 01:43 PM

Heeft er iemand ervaring met het opvoeren van een 2.0HDI (136pk versie) van de nieuwe C5? Waarschijnlijk zou het hier in combinatie met een automaat worden!
Dank bij voorbaat!


mvg,

Willem

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 30 januari 2009 10:07 PM
  [ # 1 ]

de boel eens flink met de flex aan pakken Laughing, als er een gat in komt ff afplakken met wat kit Wink hehehe, je bent blijkbaar NIET op de hoogte vand e HDI techniek, niet aan beginnen je maakt meer kapot dan je lief is en je GARANTIE VERVALT DIRECT VOLLEDIG, je bent gewaarschuwt

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
den willem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-2008

- ZX 1.4i Reflex
Gepost: 31 januari 2009 12:43 AM
  [ # 2 ]

HDI is toch een “gewone” common rail motor? Voor alle duidelijkheid, ik had het eigenlijk over chiptunen (herprogrammeren van de motorsturing).
Ik weet dat de garantie vervalt etc. Dat was mijn vraag niet Wink
Tot hoever kan je gaan met deze motor? Tot het niveau van de 2.2 (177pk). Ik weet dat de 2.2 wel een dubbele turbo heeft.

Feit is dat 136pk een beetje pover is voor een C5 tourer. Zeker in combinatie met de automaat! Bedenk dan eens dat BMW uit de huidige 2l zo’n 200pk haalt en je wordt al helemaal jaloers Smile
De 2.0HDI is al een iets oudere motor, dus ik maak me geen illusies, maar wat is zo ongeveer het maximum met een goede bedrijfszekerheid en duurzaamheid?

mvg

Profiel  
 
den willem
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 173
Geregistreerd: 12-07-2008

- ZX 1.4i Reflex
Gepost: 31 januari 2009 12:44 AM
  [ # 3 ]

Ah en de boel eens flink met de flex aanpakken Confused:

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 31 januari 2009 12:53 AM
  [ # 4 ]

Chiptunen? tsjah, koop dan gelijk een BMW zou ik zeggen, de HDi motoren zijn krachtig genoeg naar mijn idee…

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 31 januari 2009 12:56 AM
  [ # 5 ]

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van tuning.
Mijn redenering is simpel: het is mss wel mogelijk er meer uit te halen, maar dit gaat ten koste van de levensduur.
Het klopt dat vele modernere 2.0 diesels aanzienlijk meer vermogen produceren, maar meestal gaat het dan om zeer recente technologie die zeer ver ontwikkeld is. BMW is nog steeds de top op vlak van motoren, sommigen horen het hier waarschijnlijk niet graag, maar BMW is veruit het beste merk als het op hun motoren aankomt. Zeer aangenaame, krachtige, zachte, rustige, en duurzame motoren. Dus de vergelijking die je aangeeft van 200 pk klopt wel maar hou er ook rekening mee dat zelfs BMW 2 turbo’s nodig heeft om 200pk uit een 2.0d te halen.
En eerlijk is eerlijk, erg zeker van de betrouwbaarheid op lange termijn ben ik niet, maar wie ben ik.

Als de 2.0HDI beduidend meer vermogen zou aankunnen dan had PSA waarschijnlijk al lang een verbeterde versie op de markt gebracht, maar zelfs de laatste nieuwe versie die o.a. in de Peug 407 al zit is nauwelijks voorzien van extra vermogen. Je zou ook kunnen stellen dat de 2.0HDI dan te dicht in het vaarwater van de 2.2 HDI komt op vermogensvlak, maar volgens mij zijn er toch nog andere argumenten die sterk bijdragen tot de beperking.
Trouwens deze motoren zijn eerder gericht op rust en romigheid dan op pure kracht. En op vlak van betrouwbaarheid heeft de 2.0HDI zich al ruimschoots bewezen.

Kortom: ik zou die chiptuning zo laten, rij er eerst zo mee dan kan je nadien nog altijd zien. Rij de auto eerst goed in en eens de motor goed los is zal je die tuning mss niet meer nodig vinden. 136pk voor zo een zware auto icm automaat is inderdaad niet erg veel, maar volgens mij toch voldoende in de huidige verkeersomstandigheden. Als je echt snakt naar extra vermogen dan zal je veel beter af zijn met de 2.7hdi.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
Citroënmonteurtje (verbannen)
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 944
Geregistreerd: 07-11-2008

Gepost: 31 januari 2009 01:57 AM
  [ # 6 ]
den willem schreef:

Ah en de boel eens flink met de flex aanpakken Confused:

dan kun je em lekker flowen Surprised ,

nee de HDI’s zijn niet ontwikkeld naar chiptunen (en is er eenupdate nodig ivm een terug roepactie ben je de chiptuning weer kwijt, kun je weer Wink )

het is :
A niet verstandig
B de motor heeft een kortere levensduur
C geen garantie
D Vaker onderhoud ivm meer slijtage
E het slaat nergens op kijk eerst maar eens hou hij zo rijd Wink

De Volkswagenevangelist, van citroen-forum.nl

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 31 januari 2009 03:27 AM
  [ # 7 ]

Ik moet denken aan een recente aflevering van TopGear waarin een Avantime werd gedyno’d. Die wilden ze aanvankelijk gaan motortunen, maar na de test bleek “gewoon” onderhoud eigenlijk al het meeste verschil te maken. Naja, voor een nieuwe motor misschien niet van toepassing, maar voor chipfans in het algemeen wel.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 januari 2009 10:42 AM
  [ # 8 ]

koop dan gewoon de 2.7hdi…
tja ik hoor je al , meer wegentaks

die paar honderd euro meer per jaar zal dan ook wel niet het probleem zijn.

ik rij met volgens vele een veel te lichte 1.6 hdi met 110 pk in mijn C5
en mij hoor je niet klagen .. power genoeg voor mijn gebruik…

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 31 januari 2009 10:50 AM
  [ # 9 ]

ik heb trouwens tijdens de VAB happening in zolder met de

C5 2.2 hdi berline en met een tourer 2.0Hdi gereden
en ik vond de 2.2 niet echt veel feller.

wel vond ik de 2.2hdi in de CCrosser veel feller overkomen dan de 2.2 hdi in de C5.


Wink

Profiel  
 
Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 31 januari 2009 11:28 AM
  [ # 10 ]
picassoke schreef:

BMW is nog steeds de top op vlak van motoren, sommigen horen het hier waarschijnlijk niet graag, maar BMW is veruit het beste merk als het op hun motoren aankomt.

‘t Is ook niet altijd een eenvoudige waarheid. Toen de 2.0 HDI in 1998 op de markt kwam had BMW er absoluut geen serieuze concurrentie voor. En in de ‘betaalbare’ categorie blijkbaar nog niet anders hadden ze geen HDI in de Mini geschroefd…

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 31 januari 2009 05:48 PM
  [ # 11 ]
Jalu schreef:
picassoke schreef:

BMW is nog steeds de top op vlak van motoren, sommigen horen het hier waarschijnlijk niet graag, maar BMW is veruit het beste merk als het op hun motoren aankomt.

‘t Is ook niet altijd een eenvoudige waarheid. Toen de 2.0 HDI in 1998 op de markt kwam had BMW er absoluut geen serieuze concurrentie voor. En in de ‘betaalbare’ categorie blijkbaar nog niet anders hadden ze geen HDI in de Mini geschroefd…

Betaalbaar en Mini zijn 2 termen die niet samen gaan.
De Mini is erg duur, zeker naar wat je ervoor krijgt. Zelfs de Clubman (stationwagon) heeft nul ruimte achterin.

In ‘98 had BMW ook al krachtige diesels. Als ik denk aan de 525 TDS met 143 pk… Een serieus snelle diesel. Maar volgens mij hadden ze toen ook al de 520d, 525d, en de 530d. De 530d heeft (zo even uit het hoofd) 211 pk. Toch niet zielig dacht ik. En laten we eerlijk zijn, als we naar het formaat auto kijken, moet je minstens een 5-serie van stal halen, om te vergelijken met een C5.
Anderzijds, BMW en Citroën vergelijken is het zelfde als appels en peren vergelijken, toch?
Feit is gewoon, dat de HDi niet de meest dynamische motor op de markt is.
Ik had ook plannen om te chippen, maar ik denk dat ik er maar vanaf zie.
Ik kom goed mee met de 110 pk die tot mijn beschikking staan.
Maar nee, ik heb nooit “over”. De volgende auto zal dan ook zeker een potentere motor onder de kap hebben, waarbij je geen behoefte krijgt aan chippen.

Aan de topic-starter. Heb je deze auto zelf nieuw gekocht? Zo ja, heb je dan geen proefrit gemaakt? Want dan zou de keuze voor een 2.2 HDi ipv een 2.0 HDi toch makkelijk gemaakt zijn?

Aan Blackally: Een 2.0 HDi is een turbo-diesel, en een vermogenswinst van 20 tot 30 pk zou mogelijk moeten zijn. Maar je komt er nog steeds niet mee aan de 177 pk van de 2.2, inderdaad.

Groeten, Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 31 januari 2009 07:21 PM
  [ # 12 ]

Binnenkort komen de vernieuwde dieselversies:

1.6 hdi 120ch
2.0 hdi 140ch
2.0 hdi 165ch
2.2 hdi 195ch
3.0 hdi 245ch

 

Neem de 2.0HDI met 165pk en je hoeft niet te chippen of neem gelijk de 2.2HDI met 195pk Wink .

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Jalu
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006

- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 31 januari 2009 08:16 PM
  [ # 13 ]
Eemspoort schreef:
Jalu schreef:
picassoke schreef:

BMW is nog steeds de top op vlak van motoren, sommigen horen het hier waarschijnlijk niet graag, maar BMW is veruit het beste merk als het op hun motoren aankomt.

‘t Is ook niet altijd een eenvoudige waarheid. Toen de 2.0 HDI in 1998 op de markt kwam had BMW er absoluut geen serieuze concurrentie voor. En in de ‘betaalbare’ categorie blijkbaar nog niet anders hadden ze geen HDI in de Mini geschroefd…

In ‘98 had BMW ook al krachtige diesels. Als ik denk aan de 525 TDS met 143 pk… Een serieus snelle diesel. Maar volgens mij hadden ze toen ook al de 520d, 525d, en de 530d. De 530d heeft (zo even uit het hoofd) 211 pk. Toch niet zielig dacht ik.

Groeten, Ed

Snel ja, maar qua loopcultuur? De BMW diesels waarin ik in die jaren heb gereden hadden niet de mooie rustige loop van de 2.0 HDi. De gemiddelde VW TDi ‘voelt’ vaak ook krachtiger aan dan een HDi (de cijfers logenstraffen dat gevoel trouwens) maar het zijn qua loop én klank net vrachtwagens…

In de BMW 3-serie vond je toen nog de 318tds als viercilinder diesel en dat was absoluut geen match voor de 2.0 HDi, sterker nog, BMW had toen een zeszilinder 2,5l diesel nodig om evenveel of een fractie meer vermogen en koppel te generen als de 2.0 HDi-110.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 31 januari 2009 11:03 PM
  [ # 14 ]

BMW had geen 6 cilinder “nodig” om meer kracht te genereren.
BMW = 6 cilinder. Dus ook de diesel.
De 4 cilinder diesels zijn ontwikkeld voor de 3-serie, zodat deze bereikbaar werd voor minder gefortuneerd publiek.
Zoals ik al eerder zei, het is appels met peren vergelijken.

De loopcultuur van een BMW 6 cilinder diesel doet mij meer genoegen dan de loopcultuur van de HDi 110. Maar dit berust op persoonlijke smaak, natuurlijk.

Het verschil tussen de HDi-110 en de 2.5 TDS (143 pk) zou ik geen fractie willen noemen. Ik bedoel, 33 pk meer voor de TDS, dat is toch geen kattepis.

Maar on-topic maar weer.

Groeten, Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
picassoke
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007

- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Gepost: 01 februari 2009 02:49 AM
  [ # 15 ]

Je moet commonrail motoren vergelijken met common rail motoren en niet met de een of andere TD.
Maar zoals al aan bod kwam is BMW en citroen vergelijken appelen en peren vergelijken.
De merken hebben ook een totaal tegengestelde filosofie. Als je een 520d gaat vergelijken met een C5 2.0HDI dan wint de 5 ruim op motorische vlak, als je echter een 2.2HDI gaat vergelijken liggen de kaarten weer anders.
De 2.0 HDI is nu eenmaal niet van de jongste, en als binnenkort een sterke update van deze motor komt dan staat hij weer helemaal aan de top en lopen de andere merken achter. ZO gaat het nu eenmaal.

Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken

Sinds November 2007, 50.000 km

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook