Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Overigens, bang gemaakt door alle problemen in Jasper’s topic heb ik me even verdiept in het hele distributieriemen & timing-verhaal. Ik kan me momenteel even niet anders indenken dat als de merktekens van de riemen kloppen met de merktekens op de tandwielen dat het gewoon moet kloppen.
De merktekens op de nokkenastandwielen kunnen niet wijzigen want de tandwielen zitten op een spie, dus dat kan allemaal zonder problemen uit elkaar.
Het merkteken op de krukastandwielen zit toch ook gewoon vast? Als dat naar boven staat staan alle zuigers halverwege.
Het merkteken op de olie/hydrauliekpomp is heel makkelijk te stellen; ik kan me overigens ook voorstellen dat het niet uitmaakt als die niet goed getimed staat? Je krijgt alleen een faseverschil in je hydrauliektoevoer, maar dat zal geen probleem zijn lijkt me. Neemt niet weg dat ik alles gewoon netjes via merktekens doe.
Dit even ter check dat ik alles uit elkaar kan halen en later gewoon op de merktekens weer in elkaar kan zetten…
Klopt helemaal dit verhaal.
Wat die cilinders betrefd , gewoon even lang het revisie bedrijf bij je in de buurt. Die hebben de ervaring enz.
Als het vervangen moet worden kun je altijd zien hoe je het doet. Een nieuw orgineel setje ( zou ik doen) of opboren met overmaat zuigers.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Heren, bedankt voor alle waardevolle input.
Ik ga nog even een second (of is het inmiddels tenth) opinion bij revisiebedrijf Verkaik halen een dezer dagen. Ik heb ook nog met van Bemmelen aan de telefoon gehangen; zoals ik inschatte leek het me over de telefoon dat een volledige revisie volgens hem niet heel hard nodig was, omdat zelfs gereviseerde motoren nog steeds lekker kunnen walmen na stilstand.
Ik heb dus nog even zitten nadenken. Ik heb tijdens het rijden nooit last gehad van wolken achter de auto, ook niet bij plotseling gas loslaten en weer gasgeven, stationair draaien is ook altijd rookvrij gegaan, het is alleen de eerste batch olie die even wegfikt en daarna is het erg netjes. Gecombineerd met het verhaal dat een volledig gereviseerde GS-motor nog steeds goed kan walmen lijkt het me steeds meer een zaak waar ik gewoon mee moet leven; als het wel een probleem wordt kan de boel altijd nog weer uit elkaar, de hoeveelheid werk valt me heel erg mee namelijk.
We zullen zien wat het revisiebedrijf er van denkt.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat vind ik gelul van van Bemmelen.
Alle GS’en van mij op 1 na doen het niet. En die ene kan er niets aan doen , maar dat is een ander verhaal.
Op 1 ervan is een complete revisie uitgevoerd incl. een nieuwe cilinderset.
Het hoeft echt niet !!
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
citro-power schreef:Dat vind ik gelul van van Bemmelen.
Alle GS’en van mij op 1 na doen het niet. En die ene kan er niets aan doen , maar dat is een ander verhaal.
Op 1 ervan is een complete revisie uitgevoerd incl. een nieuwe cilinderset.Het hoeft echt niet !!
Kan ook aan mijn interpretatie liggen van zijn verhaal hoor.
Neemt niet weg dat iedereen er een ander idee over heeft. Ik quote Yuri even uit het cafétopic:
Yuri schreef:
Iedere boxermotor heeft daar last van. het komt deels door de constructie van het blok: er blijft altijd olie staan in de cilinder, die bij een staande lijn motor gewoon het carter in kan lopen. Dat gaat bij een liggende boxer niet, en bij het starten zal ie een blauwe walm vertonen. Ook de Alfa 33, de subaru’s en de kevers hebben dit. Nieuwe veren ( hoe mooi ook) zal het wel iets kunnen verbeteren, maar zeker niet oplossen.
Overigens zul je de meeste verbetering halen uit het simpel vervangen van de klepseals. Ik weet niet wie je heeft verteld dat je het met zuigerveren vernieuwen oplost
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:[Kan ook aan mijn interpretatie liggen van zijn verhaal hoor.
Neemt niet weg dat iedereen er een ander idee over heeft. Ik quote Yuri even uit het cafétopic:
Ieder uiteraard zijn eigen mening maar zoals ik uit ervaring weet is dat het echt niet hoeft.
Ik zou het wel weten als mijn blokkie zover uit elkaar lag.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Tsja, het ligt zover uit elkaar als nodig is voor het vervangen van de O-ringen van de retourpijpjes Om dan elke keer ook maar meteen de rest te vervangen…
Maar zoals je wel kan lezen ben ik er nog niet over uit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:citro-power schreef:mkatgert schreef:[Kan ook aan mijn interpretatie liggen van zijn verhaal hoor.
Neemt niet weg dat iedereen er een ander idee over heeft. Ik quote Yuri even uit het cafétopic:
Ieder uiteraard zijn eigen mening maar zoals ik uit ervaring weet is dat het echt niet hoeft.
Ik zou het wel weten als mijn blokkie zover uit elkaar lag.
Tsja, het ligt zover uit elkaar als nodig is voor het vervangen van de O-ringen van de retourpijpjes Om dan elke keer ook maar meteen de rest te vervangen…
Weet ik , maar om nou het blok er weer zo in te hangen…..
En wat Yuri in het cafe topic aanhaalt heb ik ook al aangegeven.
Er blijft altijd een te verwaarlozen beetje olie achter. Maar dat zie je niet met starten.
Die ene die bij mij compleet gereviseerd is rookte ook erg en na 30 sec. was het over. Nu rookt ie niet meer….
Je mag oook nergens meer roken…. Ohh ja , dat is wat anders
nu pas zie ik de foto van de zuiger
vraag hoeveel olie verstrookte dit blok??? is wel nat mogelijk rotte zuigerveren
de citroen-liefhebber
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Assitch schreef:nu pas zie ik de foto van de zuiger
vraag hoeveel olie verstrookte dit blok??? is wel nat mogelijk rotte zuigerveren
Niet zo verschrikkelijk veel, in de tijd dat ik er mee gereden heb (goeie 5000 km nog) heb ik er denk ik een halve liter bij moeten gooien.
citro-power schreef:mkatgert schreef:Ik kan nergens vinden waar dat voor dient. Iemand enig idee, of moet ik er even een foto van maken?
Dat is je overloop. Hoort een slangetje aan te zitten die tot onder je blok komt.
Als de carburateur dan overloopt gaat het daar door weg.
Nee, is niet de overloop van de carburateur. Is de overloop van het inlaatspruitstuk. Dient ervoor om de condens van de uitlaatgassen (die het aluminium blok verwarmen) uit het blok te laten lopen. Ook al is het blok uit aluminium, vaak vormt er hier zich een gat.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:
Nee, is niet de overloop van de carburateur. Is de overloop van het inlaatspruitstuk. Dient ervoor om de condens van de uitlaatgassen (die het aluminium blok verwarmen) uit het blok te laten lopen. Ook al is het blok uit aluminium, vaak vormt er hier zich een gat.
Klopt ook , dan heeft ie 2 functie’s.
Want geef maar eens gas met de motor uit , dan zeikt de benzine het inlaatspruitsuk in en komt het door het slangetje eruit.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Assitch schreef:nu pas zie ik de foto van de zuiger
vraag hoeveel olie verstrookte dit blok??? is wel nat mogelijk rotte zuigerveren
Niet zo verschrikkelijk veel, in de tijd dat ik er mee gereden heb (goeie 5000 km nog) heb ik er denk ik een halve liter bij moeten gooien.
Dat is opzich niet veel. Bij moderne auto’s zelfs normaal.
Maar wat is wijsheid als je het blok zover uitelkaar hebt en je auto verder erg mooi gaat maken qua spuitwerk enz ?
Lijkt me dat je dit dan ook goed wil hebben.
citro-power schreef:DoctorPallas schreef:
Nee, is niet de overloop van de carburateur. Is de overloop van het inlaatspruitstuk. Dient ervoor om de condens van de uitlaatgassen (die het aluminium blok verwarmen) uit het blok te laten lopen. Ook al is het blok uit aluminium, vaak vormt er hier zich een gat.
Klopt ook , dan heeft ie 2 functie’s.
Want geef maar eens gas met de motor uit , dan zeikt de benzine het inlaatspruitsuk in en komt het door het slangetje eruit.
Dat je carbu benzine geeft als de motor uit is kan ik me voorstellen. De pompe de reprise spuit benzine in de venturis, ook al is er geen onderdruk omdat de motor uit staat. Maar als de benzine door de slang aan het spruitstuk loopt ben ik ban dat je spruitstuk naar de knoppen is. Het zou namelijk betekenen dat de uitlaatgassen constant met de verse benzine gassen worden vermengt. Je carburateur uberhaupt afstellen lijkt me dan weinig zinvol. Normaal gesproken zijn er 2 separate kanalen. Een voor de benzine gassen tussen carbu en spruitstuk pijpjes, een tweede voor de verwarming tussen de pijpen van de uitlaat.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Dat je carbu benzine geeft als de motor uit is kan ik me voorstellen. De pompe de reprise spuit benzine in de venturis, ook al is er geen onderdruk omdat de motor uit staat. Maar als de benzine door de slang aan het spruitstuk loopt ben ik ban dat je spruitstuk naar de knoppen is. Het zou namelijk betekenen dat de uitlaatgassen constant met de verse benzine gassen worden vermengt. Je carburateur uberhaupt afstellen lijkt me dan weinig zinvol. Normaal gesproken zijn er 2 separate kanalen. Een voor de benzine gassen tussen carbu en spruitstuk pijpjes, een tweede voor de verwarming tussen de pijpen van de uitlaat.
Je hebt gelijk, ik heb eens 1 bekeken.
Ben waarschijnlijk evenin de war ergens anders mee. ops:
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Dat je carbu benzine geeft als de motor uit is kan ik me voorstellen. De pompe de reprise spuit benzine in de venturis, ook al is er geen onderdruk omdat de motor uit staat. Maar als de benzine door de slang aan het spruitstuk loopt ben ik ban dat je spruitstuk naar de knoppen is. Het zou namelijk betekenen dat de uitlaatgassen constant met de verse benzine gassen worden vermengt. Je carburateur uberhaupt afstellen lijkt me dan weinig zinvol. Normaal gesproken zijn er 2 separate kanalen. Een voor de benzine gassen tussen carbu en spruitstuk pijpjes, een tweede voor de verwarming tussen de pijpen van de uitlaat.
Je hebt gelijk, ik heb eens 1 bekeken.
Ben waarschijnlijk even in de war ergens anders mee. ops: