3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

Lampjes koelvloeistof(niveau) en olietemp.sensor
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 15 juni 2005 03:12 PM
  [ # 31 ]
karel schreef:

...Ja, ik had er dus eentje van een turbodiesel met airco; het bleek een (originele bx) aircosensor te zijn. Die sensor zorgt er daar voor dat de airco stopt als de motor te heet wordt (leuk als je het warm hebt btw…).
Ik dacht dat het hele handje vol sensoren wat ik had dezelfde draad had, ik heb ze gesorteerd op smerigheid (hoe smeriger hoe lager dus olietempsensor) om uit te vinden wat het was. Maar ik zal het nog een keer checken, als ik er bij kan…..

Vraag ik me nu zomaar af: hoe zit het dan met bijv. een BX GTI (die standaard is voorzien van een olietemp.meter) die is uitgerust met airco? Want die heeft dan toch een olietemp.sensor voor de meter EN die olietemp.schakelaar voor de airco nodig?  Confused  Of was daarvoor dan een zgn. combinatie van schakelaar en sensor in 1 plug voor leverbaar?

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 16 juni 2005 03:14 AM
  [ # 32 ]
winnetou schreef:
karel schreef:

...Ja, ik had er dus eentje van een turbodiesel met airco; het bleek een (originele bx) aircosensor te zijn. Die sensor zorgt er daar voor dat de airco stopt als de motor te heet wordt (leuk als je het warm hebt btw…).
Ik dacht dat het hele handje vol sensoren wat ik had dezelfde draad had, ik heb ze gesorteerd op smerigheid (hoe smeriger hoe lager dus olietempsensor) om uit te vinden wat het was. Maar ik zal het nog een keer checken, als ik er bij kan…..

Vraag ik me nu zomaar af: hoe zit het dan met bijv. een BX GTI (die standaard is voorzien van een olietemp.meter) die is uitgerust met airco? Want die heeft dan toch een olietemp.sensor voor de meter EN die olietemp.schakelaar voor de airco nodig?  Confused  Of was daarvoor dan een zgn. combinatie van schakelaar en sensor in 1 plug voor leverbaar?

Bij een turbod zit de aircosensor (PTC) op het thermostaathuis, dus in de koelvloeistof. Er zit dacht ik nog wel een plekje vrij ook, mocht je een thermometer willen. Ik heb nog zo’n thermostaathuis liggen geloof ik, ik kan het eens nazoeken (LB).

Bij een 1600, 1900 en GTI heb je achterop het blok aan vliegwielzijde wat aansluitingen zitten in de koelvloeistofsfeer, mogelijk hebben ze er daar eentje bijgezet óf aan de voorkant - ik weet het niet.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 16 juni 2005 12:49 PM
  [ # 33 ]
karel schreef:

Bij een turbod zit de aircosensor (PTC) op het thermostaathuis, dus in de koelvloeistof.

Ah, zo’n beetje bij de plek waar die thermo-schakelaars/ sensoren van de koelvloeistoftemp.meter/ -lampjes zitten? Daar zit dacht ik inderdaad nog een extra mogelijk om iets in te draaien, zal nog eens kijken, ben wel nieuwsgierig.

Nu ga ik me toch een beetje schuldig maken aan dagdromerij. Ik heb reeds een lichtmetalen carter, zou het naderhand inbouwen van een airco te doen zijn? Heb (nog) geen serieuze plannen hoor, maar aangezien ik me tot doel heb gesteld om zo lang mogelijk met mijn huidige BX door te rijden kan dat een leuke optie zijn voor de (nabije?) toekomst. Alhoewel dan de aanschaf van een recentere Xantia misschien verstandiger zou zijn… Rolling Eyes

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 17 juni 2005 12:55 AM
  [ # 34 ]
winnetou schreef:
karel schreef:

Bij een turbod zit de aircosensor (PTC) op het thermostaathuis, dus in de koelvloeistof.

Ah, zo’n beetje bij de plek waar die thermo-schakelaars/ sensoren van de koelvloeistoftemp.meter/ -lampjes zitten? Daar zit dacht ik inderdaad nog een extra mogelijk om iets in te draaien, zal nog eens kijken, ben wel nieuwsgierig.

Nu ga ik me toch een beetje schuldig maken aan dagdromerij. Ik heb reeds een lichtmetalen carter, zou het naderhand inbouwen van een airco te doen zijn? Heb (nog) geen serieuze plannen hoor, maar aangezien ik me tot doel heb gesteld om zo lang mogelijk met mijn huidige BX door te rijden kan dat een leuke optie zijn voor de (nabije?) toekomst. Alhoewel dan de aanschaf van een recentere Xantia misschien verstandiger zou zijn… Rolling Eyes

Die carterpan is nog niet eens een beginnetje.

Je hebt verder nodig:
- kachelblok met aircovoorziening (extra condensor)
- recirculatiekleppen
- pomp (DUUUR)
- condensor
- drogerpotje
- ander frontpaneel voor verwarmingspaneel
- heleboel steuntjes en dingetjes
- een extra fan zo je die nog niet hebt
- meters peperdure aircoslang
- juiste kabelboom, passend bij je motormanagement

én je blijft ook nog achter met een enorme rekening van duizenden euri voor al die rommel die je hebt moeten laten reviseren en het afpersen, lekvrij maken en hervullen. Als klap op de vuurpijl heb je dan ook nog een auto waarvan je nog geen bougie kan vervangen bij wijze van spreken zonder de airco-zut los te moeten koppelen. Het vréét plek onder de motorkap. Ik heb vrijwel alles op zolder liggen voor een turbod maar moet je bekennen dat ik er niet naar uitkijk dit ooit echt door te zetten. Het ruineert de onderhoudbaarheid van je auto (je kunt echt nergens meer bij), en dat is met een auto op leeftijd nou eenmaal niet zo erg praktisch.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 juni 2005 02:18 PM
  [ # 35 ]

Okay… Shocked  Je hebt me overtuigd. Dan maar lekker raampjes open.  Wink

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook