Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
DoctorPallas schreef:Dat je carbu benzine geeft als de motor uit is kan ik me voorstellen. De pompe de reprise spuit benzine in de venturis, ook al is er geen onderdruk omdat de motor uit staat. Maar als de benzine door de slang aan het spruitstuk loopt ben ik ban dat je spruitstuk naar de knoppen is. Het zou namelijk betekenen dat de uitlaatgassen constant met de verse benzine gassen worden vermengt. Je carburateur uberhaupt afstellen lijkt me dan weinig zinvol. Normaal gesproken zijn er 2 separate kanalen. Een voor de benzine gassen tussen carbu en spruitstuk pijpjes, een tweede voor de verwarming tussen de pijpen van de uitlaat.
Je hebt gelijk, ik heb eens 1 bekeken.
Ben waarschijnlijk even in de war ergens anders mee ops:
Snap ik niet dat die dingen door rotten als er een afwatering opzit.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Goed, ik ga internet afspeuren naar cilinder/zuigersets. Ik heb even wat cilinders van een andere GS-motor mogen bevoelen, en die waren gebruikt, maar nog erg netjes. Dan is de stootrand die er bij mij inzit wel erg goed voelbaar.
Mocht het echter op middelkorte termijn niet vindbaar zijn dan gaat de motor gewoon weer inelkaar en komt het later. Alle tips zijn echter aanbevolen over plekken waar die dingen te krijgen zijn.
Ander vraagje: de oliekoelerringen uit het standaard pakkingsetje, is dat rubber? (Weet jij dat, Frank?) Ik heb nu in ieder geval ook nog de Viton-variant gehaald.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Iemand die weet of réf: 01 458 01a van een 1220motor is? http://www.gs-gsa.org/annonces/annonces.php?type=indiv&id=3683#3683
mkatgert schreef:Goed, ik ga internet afspeuren naar cilinder/zuigersets. Ik heb even wat cilinders van een andere GS-motor mogen bevoelen, en die waren gebruikt, maar nog erg netjes. Dan is de stootrand die er bij mij inzit wel erg goed voelbaar.
Mocht het echter op middelkorte termijn niet vindbaar zijn dan gaat de motor gewoon weer inelkaar en komt het later. Alle tips zijn echter aanbevolen over plekken waar die dingen te krijgen zijn.
Ander vraagje: de oliekoelerringen uit het standaard pakkingsetje, is dat rubber? (Weet jij dat, Frank?) Ik heb nu in ieder geval ook nog de Viton-variant gehaald.
Als er een stootrand inzit, gewoon vervangen of uitboren. Nieuwe segmenten steken is dan nutteloos.
Als een boxer blauwe rook uitstoot bij het starten na een langere tijd van stilstand, wijst dat er uiteraard op dat er olie in de verbrandingsruimte komt en er blijft staan. Sleet dus. Als de motor blauwe rook blijft uitblazen wijst dat op serieuze slijtage.
Als er bij het wegrijden geen rook is, wijst dat nog niet op een gezonde motor. Rijdt maar eens achter zo’ n ding. Als je het ruikt, is er wel degelijk iets aan de hand ...
Na jaren van stilstand, kunnen segmenten ook vast zitten, waardoor ze niet netjes afsluiten. Dat - in combinatie met een stootrand - vraagt zeker om nieuwe zuigers en cilinders ( of eventueel uitgeboorde cilinders natuurlijk ) . Gebroken segmenten kan natuurlijk ook nog.
Hoewel een boxermotor meer kan verdragen dan een gewone staande lijnmotor, gaat die niet eeuwig mee en vroeg of laat zal hij het toch laten afweten.
Nu je alles zo ver uit elkaar hebt, zou ik nog even door gaan en de versleten onderdelen vervangen.
Spaart trouwens benzine, olie én het milieu…
Peter
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:
Ander vraagje: de oliekoelerringen uit het standaard pakkingsetje, is dat rubber? (Weet jij dat, Frank?) Ik heb nu in ieder geval ook nog de Viton-variant gehaald.
Ja, die zijn van rubber. Maar je had toch ook Viton bij mij gekocht?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
citro-power schreef:DoctorPallas schreef:Dat je carbu benzine geeft als de motor uit is kan ik me voorstellen. De pompe de reprise spuit benzine in de venturis, ook al is er geen onderdruk omdat de motor uit staat. Maar als de benzine door de slang aan het spruitstuk loopt ben ik ban dat je spruitstuk naar de knoppen is. Het zou namelijk betekenen dat de uitlaatgassen constant met de verse benzine gassen worden vermengt. Je carburateur uberhaupt afstellen lijkt me dan weinig zinvol. Normaal gesproken zijn er 2 separate kanalen. Een voor de benzine gassen tussen carbu en spruitstuk pijpjes, een tweede voor de verwarming tussen de pijpen van de uitlaat.
Je hebt gelijk, ik heb eens 1 bekeken.
Ben waarschijnlijk even in de war ergens anders mee ops:
Snap ik niet dat die dingen door rotten als er een afwatering opzit.
Ik heb het even uitgezocht. Ik was inderdaad in de war met een 1015 1e type.
Die heeft een olie verwarmde inlaatverwarming en daar zit een overloop op voor overtollige benzine.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Iemand die weet of réf: 01 458 01a van een 1220motor is? http://www.gs-gsa.org/annonces/annonces.php?type=indiv&id=3683#3683
Even een mailtje sturen of het voor een 1220 is.
Als je hulp nodig hebt hoor ik het wel.
Is niet duur.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik heb hem een mailtje gestuurd, als ie niet reageert bel ik hem wel.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
En mail terug!
Helaas, verkocht. Hij heeft nog wel een set zuigerveren voor 74mm diameter zuiger.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Hm, 74 mm is van de 1015cc.
Michiel, ik zit me net te bedenken dat ik wel weet waar het oude blok van mijn Axel zich bevindt. Volgens mij is dat dezelfde motor als die jij hebt. Als je daar iets aan denkt te hebben, moet je dat even aangeven, dan geef ik je meer informatie.
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Als ik me niet vergis zitten er in de Axel alleen de 1130 en 1300 cc motoren, dus ik denk niet dat ik er veel aan heb. Maar toch bedankt
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
mkatgert schreef:Als ik me niet vergis zitten er in de Axel alleen de 1130 en 1300 cc motoren, dus ik denk niet dat ik er veel aan heb. Maar toch bedankt
Klopt , en het feit dat de kwaliteit slechter was van de axel motoren.
Ja, ik had een 1299 cc blokje, dat klopt.
Was wel een fijn blok overigens!
"Life is what happens to you, while you’re busy making other plans." (John Lennon)
Project Cabrio
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Zojuist na het werk nog even aan de beun geweest. Ik ben nu bezig de afdichtringetjes van de tuimelaarasjes te vervangen, en daar heb ik een vraagje over: ik heb in mijn pakkingsetje 4 conische aluringtjes, 4 platte aluringetjes, 8 koperen ringetjes en 8 rubberen o-ringetjes.
Die alu-ringetjes snap ik nog wel, de koperen ringetjes lijken me ook daarvoor, maar die o-ringetjes? Horen die er ook bij? Er zaten namelijk geen rubberen ringetjes in, maar ik kan niet bedenken waar ze wel bij horen.
Daarnaast staat in de Haynes heel leuk voor het losschroeven van de moer van het nokkenastandwiel.
“Borg het nokkenas tandwiel en draai de moer los”.
Een half uur lang scheldend is ie nog steeds niet los. Hoe doe ik dat handig?