Ik moest gisteravond naar een vergadering van de DS club. Ten hoogte van drachten kijk ik in mn achteruitkijkspiegel, zie ik niets anders dan rookwolken!! Dus maar snel aan de kant.
Kwam allemaal rook onder de motorkap vandaan. Dus die snel open .. Zag ik allemaal motorolie op het blok liggen. Eerste dat door mij heen ging is dat het blok gestorven was of dat er een hele dure reparatie eraan kwam.
Toen maar ff de ANWB gebeld. Gelukkig was die er al binnen 10 minuten. Hij had de oorzaak direct al gevonden. Het slangetje van carteronluchting (of hoe dat ook mag heten) was eraf. In het beginstuk zat een scheur. Dus hij heeft het slangetje wat ingekort en er opnieuw opgezet. Het blok even schoon gemaakt en we konder weer rijden. In mijn hoofd zag ik de BX al op de schroot liggen maar gelukkig was het iets heel kleins.
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Ik wou al zeggen….(toen ik de titel zag)....dat kan haast niet, een BX motor opblazen.
Even de hogedrukreiniger erop met een ontvetter…die je bij sommige pompstations hebt en klaar !
Krijg nou tieten! Ik heb precies hetzelfde gehad met m’n 1.6… maar dan op terugweg van vakantie. Er ligt op de Péage nog ongeveer 4 liter motorolie van mij…
Ik zag op die eerst foto al meteen dat slangetje eraf liggen. Ik weet hoe het voelt….
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Bram schreef:Ik wou al zeggen….(toen ik de titel zag)....dat kan haast niet, een BX motor opblazen.
Even de hogedrukreiniger erop met een ontvetter…die je bij sommige pompstations hebt en klaar !
Goed idee, behalve die hogedrukreiniger, want daar moet je wel heel goed mee uitkijken. Je blaast daarmee allerlei vuiligheid niet alleen van het motorblok af, maar ook het motorblok IN!!! Het kan wel, maar blijf dan weg bij zaken als de verdelerkap, dynamo, startmotor, dat soort dingen. Met een goede motorreinigingsmiddel en een normale waterslang komt je al een heel eind.
Harm schreef:[knip!]
Ik zag op die eerst foto al meteen dat slangetje eraf liggen. Ik weet hoe het voelt….
Ik zit nou al 15 minuten naar die foto’s te kijken, maar ik zie *echt* geen losliggend slangetje hoor.. zou je em effe kunnen omcirkelen voor de blinden onder ons (ik dus ).
deur63 schreef:Harm schreef:[knip!]
Ik zag op die eerst foto al meteen dat slangetje eraf liggen. Ik weet hoe het voelt….Ik zit nou al 15 minuten naar die foto’s te kijken, maar ik zie *echt* geen losliggend slangetje hoor.. zou je em effe kunnen omcirkelen voor de blinden onder ons (ik dus ).
bovenste pijl is het slangetje .. en die moet op het onderste pijltje
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Zo blijft citroen rijden een leuk avontuur .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
pas inderdaad op met de hoge druk op het blok, zo spuit je ook alle gemorste olie op de snaren en die kunnen daar niet tegen! Lekker als je daar achter komt terwijl je net de distributieriem en de v-snaren hebt vervangen(zoals ik)
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ook ontvet je het chassis en subframe wat daarna enorm gaat roesten….
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
malle pietje schreef:pas inderdaad op met de hoge druk op het blok, zo spuit je ook alle gemorste olie op de snaren en die kunnen daar niet tegen! Lekker als je daar achter komt terwijl je net de distributieriem en de v-snaren hebt vervangen(zoals ik)
Dit verklaart waarom Bram maar 3 maanden met een auto doet….......
Arie
C5 2.0 LPG van 2005 met 235.000 km
___
Ex: C5 1.8 16V LPi van 2002 - 375.000 km
Ex: Xantia 1.8-16V SX break aug.98-LPG G3-CC-Airco- 326.000 km
Ex: Xantia 1.8-8V SX break van juni 97 LPG/G3 - cc - Airco en 295.000km
Ex: Xantia 1.8-8V SX van Okt.93 op LPG km/st 405.000
hammie schreef:malle pietje schreef:pas inderdaad op met de hoge druk op het blok, zo spuit je ook alle gemorste olie op de snaren en die kunnen daar niet tegen! Lekker als je daar achter komt terwijl je net de distributieriem en de v-snaren hebt vervangen(zoals ik)
Dit verklaart waarom Bram maar 3 maanden met een auto doet….......
Een DIESEL heeft geen last van Carburateurs….ontstekingskappen, bougiekabels e.d.
Uiteraard moet je wel uitkijken WAAR je spuit (dus niet pal op de Dynamo en zo ).....maar als je de vettigheid die er nu in je motorruimte zit daarmee weg kan halen :
Maar het kan ook met een kwastje hoor….ben je wel alleen een tijdje bezig
de meneer van de anwb heeft het blok aardig schoongekregen met ontvettingsmiddel. Ik denk dat ik de rest laat liggen. Kan toch geen kwaad? Roest de rest ook niet zo hard!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Neuh, laat de boel maar lekker vet wezen, rijdt ze niets minder om. Zolang er maar geen plassen olie onder komen te liggen. Hooguit heb je er wat last van met sleutelen omdat je dan zo’n lekker dikke laag zwarte drab moet wegkrabben. Lekker hoor… :44
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Oh, ik dacht dat je een Red Bull Race was begonnen. Blij dat het goed is afgelopen.
Zo zag het er idd wel ongeveer uit. Man, wat een schrik! Was ik even blij dat ik er niet alleen in zat. Maar volgens mij was ik er nu wel als eerste uit en had ik ook nog de radio en de auto papieren uit de auto gehaald.
Pff… k ben eindelijk weer over de schrik heen..
Maar ik was gelukkig wel zo slim om gelijk foto’s te gaan maken. Ik dacht: nu is ie nog wit.. strax is onze BX misschien zwart geblakerd…
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!