Ha die medeforummers
Afijn, ik wist dat her eraan zat te komen vanaf de aankoop, maar gezien de laatste rit en de LHM op de remschijf na amper 300 km rijplezier tijd voor een klus…... Waar ik niet op zit te wachten (financieel gezien dan).
Maar goed, joris aka Bogaard 77 heeft daar een mooi onderschrift over…..
On topic nu.
Ik probeer het met mijn huidige garagist zo te regelen dat ik het voorbereidende werk ga doen voor het vervangen van het bekrachtigde stuurhuis, dat hij het nieuwe stuurhuis plaatst en afstelt, en ik de zaak weer in elkaar fröbel. Wil alleen even weten of hij voor mij een droge sleutelruimte heeft en een stuurhuis dat er op tijd is.
Symptomen van dit probleem:
Slaand stuur bij het starten en op druk komen van het systeem, stuiteren van het stuur bij de uiterste uitslagen, een HD pomp die om de 5/6 seconden aanslaat, olie lekkage bij het rondsel, olielekkage onder het harmonicarubber aan de rechterkant van de DS (het labnge rubber is dat als ik me niet vergis), slecht schakelen als je de bocht omgaat (in rechte lijn geen problemen).
Vragen:
Welke leverancier heeft de betere gereviseerde stuurhuizen?
Waar moet ik op letten bij demontage? Inderdaad, bij het verwijderen van de spatborden alle draadjes markeren voor je ze los haalt :madloser
Afstellen van het geheel wilde ik aan de expert overlaten.
Mijn dame is een DS23IEH….. dus vermoedelijk zullen er wel weer wat zaken anders zijn dan “normaal”.....
En de werkplaatshandboeken wilde ik ook meenemen, evenals bescherming voor de spatbordjes tijdens hun"kortstondige verblijf naast de dame.
Ik ben benieuwd wat dit oplevert, want tot nu toe is de respons op dit forum altijd zeer hoopgevend!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Peter,
volgens mij had Joris de suggestie al gedaan: Citrotech!
Kijk even op de website http://www.citrotech.nl . Lichtelijk indrukwekkend wat daar aan vakwerk plaatsvindt. Ik geloof dat je op iets meer dan € 500 moet rekenen voor een gereviseerd groen stuurhuis. Maar die zijn beter dan nieuw. Ergens anders zal het niet veel goedkoper zijn en dan zijn misschien alleen ringetjes vervangen
Is het nou de bedoeling dat je op een sleutelplek zelf de boel gaat voorbereiden en dat op dezelfde plek het stuurhuis vervangen gaat worden?
Idee om het geheel door Citrotech te laten doen? Die schuiven hem er zo in,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Hoi PeTeR,
Ik denk zelf ook aan een citrotech vervangingshuis. Echter, de afstand is me veel te groot en het ksotenplaatje speelt ook een rol. Mijn garagist heeft me een redelijke goede offerte geboden dus ik weet wat de kosten zijn als ik het helemaal uit handen geef. Maar, als ik onder wat begeleiding de klus zelf kan gaan doen, is dat voor mij veel leerzamer, en leer ik ook de verborgen hoken en gaatjes van de voorkant van de DS kennen. Dat is voor mij een groot raadsel, en ik wil dat ook leren kennen. Daar komt bij dat ik het “domme” demonteer werk zelf ook zou moeten kunnen, maar bij mij in de garage is te weinig werkruimte en op de oprit is niet echt handig gezien het klimaat. Komt nog bij dat ik mijn garagist niet echt bij mij op de stoep zie staan sleutelen….. die wil vast ook zien hoe ik de zaken oplos en aanpak in het kader van de goede samenwerking. Omdat ik van een collega heb begrepen dat het van oorsprong een d-h-z garage is, hoop ik dfat er een plekje voor me is om te werken!
Tuurlijk, laten doen heeft enorme voordelen, maar dan leer je het zelf nooit
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik heb nog wel een diravi-stuurhuis van een serie 1 XM V6 Misschien pas het wel
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
ach,.........ik kan het wel dromen zo langzamerhand :2 keer een een stuuuhuis van chyparse gemonteerd lekten allebij op het rondsel
daarna (3e keer) een stuurhuis bij citrotech gekocht sindien nog geen problemen gehad en staat m’n Ds er droog bij op de koppelingsregelaar na. die ga ik wel in m’n vacantie vervangen.
zou het stuurhuis ook wel voor je willen demonteren/monteren maar ja ..
die locatie die heb ik ook niet mocht je het toch zelf gaan doen neem dan in iedergeval een potje tipex mee .scheelt je een hoop meetwerk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb een stuurhuis van Cyparse en ben daar heel tevreden over….
Met het werkplaats handboek en de juiste special tools is afstellen helemaal niet moeilijk!
Wel heb je een droge sleutelplaats nodig waar je het werk achter kan laten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dan heb je waarschijnlijk een stuurhuis die door citrotech gereviseerd is.
In mijn auto zit ook een stuurhuis van chyparse, ik hoop alleen dat die ook bij citrotech vandaan komt.
Groet G
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Alvast bedankt voor de eerste aanwijzingen, ik hoop dat de garagist de speciale werktuigen heeft of weet te bietsen.
De voorbereidingen heb ik al getroffen, de kabelbomen van de spatborden voorzien van een nummersticker, zodat je na montage weer weet welke kabels er wel bij elkaar horen….. Die zien er namelijk niet allemaal even gelijk gekleurd uit….
En verder wacht ik nog op sleutelantwoord, maar dat kan ook ieder moment binnenkomen. Overigens, aangezien ik met een injectiedame ben gezegend, moet het luchtfilter er dan ook uit? Ik heb de indruk dat aan de ene kant de accu eruit moet, en aan de andere kant het luchtfilter in de weg zit….. en de radiateur zou gewoon kunnen blijven staan? Hmmmmm, een zeer arbeidsintensieve klus maar dat wist ik van tevoren.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nope. De radiator moet er ook uit. Ik heb het wel eens gedaan met hem erin maar met hem eruit is hij beter af te stellen.
Gewoon beiginnen en door werken!
Kan in een dagje klaar zijn!
die tools mag je komen lenen als je wil ( bussum).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zo, vandaag eindelijk mogen beginnne met de klus. Lees en huiver
Eerste vraag van de garagist “En, heb je er zin in?” Mwagh, het is een hele klus, maar je leert je auto er van kennen. Yeah, right…... Ach, het hangt er van af heoveel dingen er tegen kunnen zitten
Goed, tussendoor een aantal zakjes klaargemaakt waarin wat boutjes en moertjes zitten, en hun plaats van herkomst. Begonnen met reserver wiel, koplampverstelling etc.. toen kwam de eerste tegenvaller, de m17 bouten waarmee de voorspatborden aan de keienbak vastzitten zaten van een dikke 12 jaar vastgerot. Links ingezaagd, luchtsleutel erop, en de bout brak af, rechts ook gezaagd, maar dat lukte niet te best omdat er te weinig ruimte was. Luchtsleutel erop, en toen flikkerde er een hoop rotzooi naar beneden, voorheen ijzer….. Gelukkig stopt ik op tijd, anders was de hele steun uit het spatbord getrild. Uitendelijk de boutkop uitgeboord, die eraf gedraaid, en toen kon ook het rechterspatbord eraf.
Alleen een beetje dom dat ik de claxons niet had losgekoppeld…. dan wilen de patborden niet echt mee met je als je wegloopt. Afijn na een uurtje of 4 sleutelen lag alles eraf, en kon ik beginnen aan de demontage van het stuurhuis. Ook hier een foutje gemaakt, de hulpstuurhuizen heb ik niet afgetekend op hun draaipunten…..
Daarna blokje hydrauliek losgemaakt, en het stuurhuis eruit gemept, zat gewoon erg vast in het rondsel/stuurhuis. En dan het moment suprème, het mooie nieuwe ctitrotech stuurhuis dat me al de hele dag had liggen aangrijnzen kon ik proberen in te bouwen!
Na heel veel vijven en zessen, een plankje en hamer lukte het om de spiebaan in het stuurhuis te krijgen. Waarom het niet soepeltjes wilde glijden weet ik nog steeds niet. Lagerkapje erop gezet, en toen wilde ik de hydrauliek dichtmaken, door het blokje op het nieuwe stuurhuis te zetten. Dan zou ik maandag de boel kunnen laten preofdraaien, afstellen en opnieuw monteren. En nog steeds had ik niks door
Pakte vol goede moet de moertjes, de nieuwe o-ringetjes in het stelplaatje, ......... hé, waar zijn de draadeinden? ops: :
Blijkt dat het citrotech stuurhuis geen draadeinden heeft waar de moertjes op moeten….... Gloeiende gloeiende gloeiende….....
Gereedschap maar in de bak geflikkerd, een garagist die wanhopig citrotech probeert te bellen om een uurtje of 4, en een steeds groter wordende plas LHM onder de DS…..
Dat wordt dus wachten tot maandagochtend, om eens te zien/horen hoe het nu zit. Zijn ze bij citrotech per ongeluk de draadeinden vergeten voor een keertje, kan het ook met een boutje vast, of is er iets anders aan de hand, ik heb geen flauw idee, maar wel stevig de balen ervan. Dat wordt dus weer een DS-loze vakantie zo…....
Kijk, bij de garage kan de dame gerust staan, er is plek zat, maar ik heb niet al te veel tijd om te verspillen met wachten. Voor ik begon wist ik qwel dat ik het niet ff in een zaterdagje zou redden, maar ik had toch wel gehoopt dat het nieuwe stuurhuis er nu in zou zitten, eventueel afgesteld en wel, zodat ik maandag op mijn dooie akkertje de boel weer in elkaar zou kunnen gaan zetten.
Daar ziet het voorlopig nog niet naar uit. Kan ik wellicht als het echt tegenzit ook gelijk ergens een keienbak proberen te scoren, want wat er nu onderhangt is echt helemaal volkomen verrot…. En als de neus er toch af ligt…...
Wie tips heeft mbt draadeinden, gooi maar op het forum als je uitgelachen bent…...
MVG, Peter
PS ik heb wel de foto’s, maar in groot formaat….
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Ik neem aan dat je deze 2 tapeindjes bedoelt. Hier kun je gewoon PASSENDE boutjes voor gebruiken.
Peter,
dan haal je toch gewoon de draadeindjes uit je oude stuurhuis .......
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Boutjes, draadeinden eruit draaien, allebei mooie opties, die de garagist en ik ook overwegen. Echter, één klein probleempje, de maatvoering.
Op de Citrotech site staat ook een afbeelding zonder tapeinden/draadeinden. Zal dan wellicht zo horen, maar handig vind ik het niet voor mij als klant.
Heb ik slechts de vraag hoe ik de oude draadeinden los kan krijgen
En dan zonder de schreofdraad te beschadigen, hoewel je daar niet de volledige lengte van gebruikt.
In ieder geval alvast bedankt voor deze vlotte reacties, zo ziet het er weer een stuk beter uit!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
2 moertjes erop draaien en deze tegen elkaar in vastdraaien, dan kun je er de tapeindjes zo uitdraaien.
Ook met een kleine waterpomp tang onder op het tapeindje lukt het, die onderste draad gebruik je toch niet.
het is overigens normale M5 schroefdraad
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Modieuze poetslappen gebruik je trouwens, een tijgerprintje.
GrG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Modieuze poetslappen gebruik je trouwens, een tijgerprintje.
GrG
Met sommige dingen schijnen we toch erg in de mode te zijn.