Re: Quizje, gejat van Wouter
vraag 1: welk detail heeft de achterbumper van een BX 4x4?
spoiler + vierkant gat voor uitlaat?
vraag 2: Heeft een BX automaat een korte of lange motorkap?
kort
vraag3: heeft een BX Break een korte kap?
ja
vraag 4: heeft een Break type 2/3 een andere ruitenwisserknop dan een berline type 2/3?
Yupz, breaks hebben ook interval achter, en dat wordt met de knop geregeld
vraag 5: Heeft type 1 die is uitgerust met achterruitenwisser (GT, Digit, Sport, 16 TRS, 19 TRD) wel of geen interval?
jaaaa. pagina 23 van het instructieboekie van de type1 BX staat dat minimaal een van deze types een achterruitenwisser met intervalschakelaar heeft.
vraag 6: wat voor type was de eerst gekentekende Nederlandse BX?
16TRS
vraag 7: wat was het kenteken van deze BX?
JG-05-BG
vraag 8: bestaat deze BX nog?
gelukkig wel.
Re: Quizje, gejat van Wouter
Rest geloof ik wel, maar:
vraag 1: welk detail heeft de achterbumper van een BX 4x4?
Mmm, een of andere bevestigingssteun is anders, heb zo ooit iemand géén gewone bumper kunnen verkopen omdat ie een 4x4 had…
vraag 4: heeft een Break type 2/3 een andere ruitenwisserknop dan een berline type 2/3?
Niet altijd! Er zijn wel degelijk vroege typen 2 geweest mét interval achterop!
Kans alleen dat dat dan lichtgrijze of bruine interieurs zijn, maar die zijn ook op de break geleverd (zoekt er nog iemand lichtgrijze knoppen btw?)
Ich bin ein Breaker
Ok, dan toch maar de antwoorden.
vraag 1: welk detail heeft de achterbumper van een BX 4x4?
Onderaan de achterbumper van een BX 4x4 zit een extra rand (vergelijk het maar met je eigen BX achterbumper). De uitlaat is anders aangezien het redelijk “vol” is aan de achterkant van zo’n BX, gezien de aandrijving van de achterwielen. Zie hier een foto van een BX 4x4 waarop duidelijk die extra onderste rand op de achterbumper is te zien.
vraag 2: Heeft een BX automaat een korte of lange motorkap?
Ja, elke BX automaat heeft standaard een korte motorkap + grilletje. Indien er een lange motorkap op zit, is de kap ooit vervangen.
Dus ook alle type 1 automaatjes hebben een korte kap, zie foto .
vraag3: heeft een BX Break een korte kap?
Ja.
Ook alle type 1’s en zelfs de BX 14 Break.
—> BX Break type 1
—> BX 14 Break
vraag 4: heeft een Break type 2/3 een andere ruitenwisserknop dan een berline type 2/3?
Ja. Elke BX Break type 2/3 heeft een intervalknop rechts naast de tellers zitten. BX Berlines hebben een knop die direct de sproeier activeert. Enkel de eerste BX berlines type 2’s uit 1986 hebben ook zo’n intervalknop. Latere BX Berlines hebben dus enkel een wisser/sproeier maar geen interval.
vraag 5: Heeft een BX type 1 die is uitgerust met achterruitenwisser (GT, Digit, Sport, 16 TRS, 19 TRD, 14RE) wel of geen interval?
Elke type 1 die is uitgerust met een achterruitenwisser heeft een interval. Kijk maar op deze foto , waar te zien is dat de bovenste knop op de rechter bedieningssatelliet 2 standen heeft: wisser & sproeien bij de knop lang ingedrukt houden naar rechts, en een intervalstand wanneer je de knop naar links indrukt.
vraag 6: wat voor type was de eerst gekentekende Nederlandse BX?
Zoals inderdaad al aangegeven, is de eerst gekentekende BX in Nederland een grijze BX 16 TRS.
vraag 7: wat was het kenteken van deze BX?
Het kenteken van deze eerste Nederlandse BX is inderdaad JG-05-BG, zie ook de foto’s van deze autotest .
Hij is dus op 4 november 1982 op kenteken gezet.
vraag 8: bestaat deze BX nog?
Ja. En hij rijdt op LPG. Deze BX 16 TRS is enkele jaren geleden door garage Bonhoff geheel in oude staat terug gebracht en rijdt nu rond in Groningen.
Ik heb contact met de eigenaar, een ware liefhebber, dus deze unieke BX zal voorlopig nog wel ‘s lands wegen berijden
Quote van de eigenaar:
Mijn exemplaar is de JG-05-BG, volgens de overlevering (maar ik heb het nooit kunnen traceren laat staan bewijzen) zou deze auto in z’n eerste jaren in het bezit zijn geweest van de vrouw van Johan Cruijff, als promotiestunt van Citroen en ter ondersteuning van de introductie door Citroen cadeau gedaan aan Cruijff. Voordat de auto naar Cruijff zou zijn gegaan is de auto (eind ‘82) in elk geval in het bezit geweest van een paar testers, waaronder autovisie, ik heb daarvan nog een overdruk in mijn verzameling bij de auto.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een mooi verhaal over die eerste BX, is deze info niet bij de RDW te verkrijgen? Ik weet dat het ook (tegen betaling en toestemming van de eigenaar) mogelijk is om de huidige eigenaar van een voertuig aan de hand van het kenteken te achterhalen.
Nog even een paar BX-leek vraagjes;
Tot welk jaar is de serie 1 verkocht?
Wat zijn precier de uiterlijke verschillen?
Wat is het verschil tussen de korte en lange kap?
Ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in de BX, maar omdat het nu DE ideale auto lijkt om in te overwinteren (GS op stal i.p.v. in de pekel) wil ik er wat meer van komen te weten.
patje74 schreef:Een mooi verhaal over die eerste BX, is deze info niet bij de RDW te verkrijgen? Ik weet dat het ook (tegen betaling en toestemming van de eigenaar) mogelijk is om de huidige eigenaar van een voertuig aan de hand van het kenteken te achterhalen.
Hoezo zou je dat via de RDW willen achterhalen??
Ik kan je zo het emailadres van de beste man geven
Al ga ik absoluut niet aan jan en alleman zijn emailadres geven natuurlijk
patje74 schreef:Nog even een paar BX-leek vraagjes;
Tot welk jaar is de serie 1 verkocht?
Wat zijn precier de uiterlijke verschillen?
Wat is het verschil tussen de korte en lange kap?
De BX type 2 is gebouwd vanaf 1 juli 1986. Maar in de maanden juli, augustus en september 1986 zijn dus de laatste type 1’s verkocht.
Verschillen tussen de type 1 en 2:
- bumpers
- voorste knipperlichten
- het gehele dashboard inclusief stuur
- vanaf eind 1989 zijn de hydraulische leidingen gecoat, daarvóór zijn de leidingen behoorlijk roestgevoelig.
- verder zijn er wat motorische veranderingen ingevoerd in 1986. Vanaf 1989 waren alle benzinemodellen uitgevoerd met een injectiemotor ipv een carburateurmotor.
- En zo zijn er nog veel kleine details te noemen die in de loop der tijd zijn veranderd.
patje74 schreef:Ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in de BX, maar omdat het nu DE ideale auto lijkt om in te overwinteren (GS op stal i.p.v. in de pekel) wil ik er wat meer van komen te weten.
Ik heb nog een BX Leader te koop hè
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
De Leader als pekelwagen? Zonde man!!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Absoluut mee eens! Ik moet een winterbak hebben die ik zonder pijn in mijn hart weer weg kan doen na de winter.
Daarbij komt dat deze Leader vertroetelt moet worden, en ik heb al 2 wagens om voor te zorgen.
Maar ja, als je hem na de zomer nog hebt staan….
@winnetou >> Was een foutje van mij Inmiddels is het hersteld.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Ik heb die autotest van Autovisie net gekocht via Marktplaats D D D
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
patje74 schreef:Een mooi verhaal over die eerste BX, is deze info niet bij de RDW te verkrijgen? Ik weet dat het ook (tegen betaling en toestemming van de eigenaar) mogelijk is om de huidige eigenaar van een voertuig aan de hand van het kenteken te achterhalen.
Nog even een paar BX-leek vraagjes;
Tot welk jaar is de serie 1 verkocht?
Wat zijn precier de uiterlijke verschillen?
Wat is het verschil tussen de korte en lange kap?Ik heb me eigenlijk nooit echt verdiept in de BX, maar omdat het nu DE ideale auto lijkt om in te overwinteren (GS op stal i.p.v. in de pekel) wil ik er wat meer van komen te weten.
De BX is niet alleen DE ideale auto voor overwinteren, ik vind het DE ideale auto algemeen gezien (ja, serieus!).
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:
De BX is niet alleen DE ideale auto voor overwinteren, ik vind het DE ideale auto algemeen gezien (ja, serieus!).
Nou, toch is er op de roestbestendigheid wel het een en ander af te dingen.
Niet alleen type 1 maar ook 2 en 3 hebben zo hun zwakke punten:
- A-stijl naden
- randen rondom de voorruit (vooral na ruitvervanging)
- berline: hoekpunten van het dak vóór
Ik vraag me af wat er zou gebeuren als je die allemaal volzet met kit (danwel vet, igv ondiepe naden zoals de A-stijl; ik doe dat zelf al jaren en het blijft echt perfect). Helemaal opsluiten dus.
Ik heb al diverse malen een leen-bx (typen 2 en 3) gehad waar het dak lekte aan de naden, zonder dat er een zonnedak inzat oid; gewoon een doorgerotte daknaad dus.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Niet alleen type 1 maar ook 2 en 3 hebben zo hun zwakke punten:
- A-stijl naden
- randen rondom de voorruit (vooral na ruitvervanging)
- berline: hoekpunten van het dak vóór
Voordeurscharnieren die roesten….danwel slappe bevestiging, vooral het bovenste scharnier.
En sinds kort ontdekt dat ook bij 90’er modellen de achterbak (vlak boven het reservewiel) ook wel aardig roest gevoelig is.
Niet alleen bij deze tzd-turbo hoor…..ik had dat bij een andere BX ook al eens gezien.
XBXG schreef:
Het kenteken van deze eerste Nederlandse BX is inderdaad JG-05-BG, zie ook
Ik zag deze BX gister middag rijden!
We gaan voor de goede sfeer op dit forum!
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
karel schreef:Alcyone schreef:
De BX is niet alleen DE ideale auto voor overwinteren, ik vind het DE ideale auto algemeen gezien (ja, serieus!).
Nou, toch is er op de roestbestendigheid wel het een en ander af te dingen.
Niet alleen type 1 maar ook 2 en 3 hebben zo hun zwakke punten:
- A-stijl naden
- randen rondom de voorruit (vooral na ruitvervanging)
- berline: hoekpunten van het dak vóórIk vraag me af wat er zou gebeuren als je die allemaal volzet met kit (danwel vet, igv ondiepe naden zoals de A-stijl; ik doe dat zelf al jaren en het blijft echt perfect). Helemaal opsluiten dus.
Ik heb al diverse malen een leen-bx (typen 2 en 3) gehad waar het dak lekte aan de naden, zonder dat er een zonnedak inzat oid; gewoon een doorgerotte daknaad dus.
Eh… ja die problemen heb ik ook met m’n Digit. Zo erg dat windgeruis en natte voeten mijn deel zijn. Ik zit er over te denken om een complete hoek van een goede BX uit te slijpen en dat in de mijne te lassen… Das toekomstmuziek want ik moet het allemaal nog goed leren.
Maar, andere auto’s kunnen ook roesten. Voor mij is nog steeds de BX de ideale auto
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Alcyone schreef:Maar, andere auto’s kunnen ook roesten. Voor mij is nog steeds de BX de ideale auto
Als ik kijk naar het aantal R19’s, Kadettjes, Golfjes en Eskrotjes dan is de BX nog zeer goed vertegenwoordigd. De Renault is trouwens behoorlijk goed roestbestendig (ik heb er eentje gehad) maar de rest zijn in mijn ogen grotere roestbakken dan de BX.
Misschien worden de BX-en ook wel beter onderhouden omdat men meer aan een BX hecht,mmaar slecht zijn ze zeker niet!
En ik ben over een ding uit, ik wil voor dagelijks vervoer niet meer anders dan HP vering.
Renaults roesten sowieso nauwelijks. En ik spreek uit ervaring. Ze hebben misschien wat minder karakter dan een Citroën maar mijn Clio kraakt en piept lekker en mijn dashboardverlichting doet het niet. Noem het alvast voorbereiden op een CX. En als je een BX goed onderhoud heb je er volgens mij geen kind aan.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français