3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Stroef voorwielwiellager
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 18 december 2008 09:36 PM
  [ # 31 ]

Zie:

Ik zie toch echt een binnen- en een buitenring bij beide lagers!

Die pijp van 3 m is vooral bedoeld voor demontage, denk je ook niet? Wink

Citroen!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 december 2008 11:01 PM
  [ # 32 ]

Re: wiellager

algra schreef:

het fuseblok IS het lager Razz Razz Idea
reviseren betekend demonteren kogelbanen slijpen/polijsten kogels vervangen event. overmaat etc
voor het demonteren is speciaal gereedschap nodig ged. zelfmaken en aanschaffen van oa een krachtvermmerderaar een soort momentsleutel met een overbrenging[de preciese naam ben ik even kwijt]
zo’n sleutel kost +/- 1000euro Exclamation  Exclamation
al met al ben je een 2500 euro kwijt + de nodige metaal bewerkingen etc

dan pas kun je het lager gaan reviseren
nog even een speciale slijpmachine inhuren met wat digitale meettoestanden even zien og je de juiste kogels kan versieren etc Laughing  Laughing  Laughing  Laughing


En dit is tekst van een DS-specialist die al 30 jaar specialist is?

ahh ahh ahh

En tekeningen lezen kan hij ook al niet….....prutser

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 december 2008 11:30 PM
  [ # 33 ]

En dat is nou het aardige van dit forum: iedereen kan zich vergissen en z’n kennis aanscherpen middels dit forum. Hoeven we niet lullig over te doen, toch? (helemaal zonder gele rondjes - knap he?)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 18 december 2008 11:59 PM
  [ # 34 ]

Helemaal mee eens…......maar om jezelf met dit soort kennishiaten D-specialist te noemen gaat mij erg ver.

Persoonlijk heb ik dan liever een paar spanen in mijn wiellager als zo’n techneut die aan mijn D zou moeten sleutelen. Jeetje, ik kan er echt bijna kwaad om worden!

Trouwens, tout est relatif, in onze familie ben ik trouwens wel de D-specialist, maar dat komt omdat de rest sowieso geen Citroën rijdt…...

(pffft….echt moeilijk om van die smileys af te blijven….....gelukt.)

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 december 2008 12:01 AM
  [ # 35 ]

Vroeger keek ik nog wel eens naar een voetbalwedstrijd, maar tegenwoordig heb ik beter alternatief….
Hier gebeurt ook van alles!

knuffel

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 december 2008 12:07 AM
  [ # 36 ]

Misschien is het een goed idee als Algra zijn oplossingen en kennis hier met wat minder stelligheid gaat presenteren….... Er mankeert nogal wat aan, en voor je het weet gaat er iets mis vanwege een onjuist advies…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43336
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 december 2008 12:10 AM
  [ # 37 ]

Re: wiellager

algra schreef:

In de techniek werel worden vandaag de dag nog steeds ideen en formules “geleend ” van de ds de contactslot verlichting werd in 69/70 gestuurd door een glasvezel kabeltje om maar eens iets te noemen.

En uitgerekend dat deel had men gewoon ordinair gejat van Mercedes-Benz, die daar jaren eerder al mee gekomen waren….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
algra
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 611
Geregistreerd: 22-08-2006

Gepost: 19 december 2008 12:28 AM
  [ # 38 ]
DriverD schreef:

Zie:

Ik zie toch echt een binnen- en een buitenring bij beide lagers!

Die pijp van 3 m is vooral bedoeld voor demontage, denk je ook niet? Wink

licht- en donkerblauw schroef je uit elkaar met een pijp van 3meter
en dan heb je een heleboel losse onder delen
en geen los lager zoals bv je losse nokkenas lager achter de poili
of pooli                 oof               oolastig hoor die speellling
1rondje dan Wink oh ja ik heb de tekening maar even vertaald anders kon ik het niet lezen

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 december 2008 12:32 AM
  [ # 39 ]
vlietmansje schreef:

Vroeger keek ik nog wel eens naar een voetbalwedstrijd, maar tegenwoordig heb ik beter alternatief….
Hier gebeurt ook van alles!

Laughing

Citroen!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25637
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 december 2008 11:33 AM
  [ # 40 ]

We blijven wel aardig tegen elkaar he?

uiteindelijk komt de waarheid wel boven!
Wat we dus nodig hebben is een lager van een idiote diameter die niet leverbaar zijn, een tool om de ring los te draaien. En een om em vast te draaien op een idioot moment ( ze zitten niet geborgd) Oja en een pers om de schaal eruit te persen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2978
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 december 2008 06:56 PM
  [ # 41 ]

OP onderstaande link is goed te zien en te lezen hoe het inelkaar zit:

http://www.agua.nu/ds-files/tony-jackson/red-cd/DS pivot with hub.pdf

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Smakman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 513
Geregistreerd: 30-03-2007

- ID/DS Dspecial
Gepost: 02 februari 2009 10:51 AM
  [ # 42 ]

Ja maar of dit nu zo een goede binnenkomer is…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 02 februari 2009 01:07 PM
  [ # 43 ]

@appel: Misschien een goed idee om je even voor te stellen hier? Wink

Citroen!

Profiel  
 
norbert
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 119
Geregistreerd: 13-10-2004

Gepost: 01 april 2009 02:36 AM
  [ # 44 ]
Egbert schreef:
jantje1948 schreef:

Je kan een gaatje tappen voor een smeernippel. De precieze plaats weet ik niet, wel dat je niet zomaar lukraak een gaatje kan boren. Cees Berkvens weet precies hoe het moet!
Jan

Dit kan heel goed, ik heb hierover in de regio-west een keer een lezing gehouden. Al mijn 4 voor wiellagers ( 2 ds-en) heb ik op die manier doorgesmeerd. Er zijn dan ook nog andere punten waar je een extra nippel of smeerpunt kan maken.
Ik dacht dat ik het zelfs al eens hier op het forum beschreven heb.
Wel een serieus klusje hoor: je moet ongeveer 2 cm boren door staal met 3mm en daarna met 6mm. Netjes kunnen tappen etc.

Klaar.
Afgelopen weken gekeken of het ding een beetje beter ging lopen, niet dus.

Ik heb de fusee op de auto laten zitten maar wel een plekje goed schoon gemaakt.

Eenvoudig met de accuboormachine uit de hand een 6mm gaatje geboord van 10 mm diep, toen m7 getapt, ( dit heb ik eerst gedaan om te voorkomen dat bij tappen er rommel in zou vallen).
Vervolgens met een ( magnetisch) 3 mm stukje bij beetje de rest geboord en veelvuldig met remmenreiniger de rommel er uit gespoten.
Idd na 20 mm was ik er door, voorzichtig het boortje niet draaiend eruit gehaald, fotootje gemaakt, nippel erin en 9 slagen vet erin gedaan en motor gestart om de handel even te laten soepeldraaien. Toen wiel erop en jahoor nu voelen de linker en de rechter kant even zwaar aan met het draaien met de hand.

Ondertussen zijn er al weer wat kilometers gemaakt.
Allen bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 02 april 2009 09:31 PM
  [ # 45 ]

Zou je misschien die foto’s kunnen posten hier?
lijkt me interessant om te zien hoe je dit gedaan hebt.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook