Hallo,
ik heb een mooie rooie Citroën BX 19 TD gekocht (uit een Citroen garage). Heb overal opgelet met kopen. Ik heb op, in, onder, opzijnkop.
Echter, als oude assistent monteur, (heb die (1e) monteurs opleiding niet afgemaakt.) weet ik wel waar ik naar moet kijken. Autotje heeft 3 jaar stil gestaan, dacht met proefrit turbo moet nog goed loskomen.
Ik heb echt overal naar gekeken. Maar heb me blind gestaard op de kofferklep en kentekenbewijs waar 19 TD op staat.
Ga ik een wat groter proefritje maken ( heb de auto dan in bezit). Komt die niet harder dan de 140. Ik nog eens GOED kijken. Zit er helemaal geen turbo op
Ik kan me natuurlijk wel voor mijn kop slaan dat IK daar niet opgelet heb.
Maar nu mijn vraag:
Bij de koop werd de auto ook APK gekeurd. Maar ze mogen deze auto toch niet goedkeuring als er een motor in zit zonder turbo. Terwijl er bij een (roet) meting gewerkt word met de gegevens van een BX 19TD en de gegevens op het kentekenbewijs dus niet overeen komen (met de motor)
Ja, ik weet het, het is stom van me, je kan het in een oogopslag zien. o.a. aan je lucht toevoer. Maar goed, het autotje rijd voor de rest goed.
( Had beter mijn opleiding af kunnen maken )
Ps Heb bij de japanners gewerkt als ass monteur. Maar je het bloed kruip toch waar het niet gaan kan.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
zou eens terug gaan naar de garage, en even je “probleem” uitleggen.
is de turbo eraf gehaald? ander blok gemonteerd?
het is in elk geval niet wat je verwacht had te kopen.
Ik vraag me af, als ik een volgende keer weer voor een apk kom, bij een ander, gaan ze dan niet zagen over die turbo.
Want er staat op kenteken dat het een turbo uitvoering is. Op kentekenbewijs staat BX 19 TD.
Daarom zou ik als ik jou wou eerst even het zaakje uitzoeken want de kans dat ze je de volgende keer ermee pakken…..
Ik denk trouwens dat een turbo meer uitstoot mag hebben dan een gewone…..maar daar weet ik het fijne niet van…
en dan nog iets(let wel ik ben geen bx kenner) weet je zeker dat de T staat voor turbo? bij de bx heb je namelijk tigtallen modelen met een t aanduiding terwijl dat het geen turbo’s zijn…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Als ik het me goed herinner dan hebben we het al eens over td’s tzi’ enzovoorts gehad….maar was dat hier of op het xantia forum ?
volgens mij was de td geen turbo diesel…maar wat het wel was weet ik niet meer…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Re: BX
M&M schreef:Volgens mij ( Waar is Bram ) is de BX TD zowiezo geen turbodiesel hoor , alleen de TZD turbo en misschien vergeet ik er nog wel één , maar ook dat zal Bram wel weten .
Precies.
Een BX 19 TD is lomp gezegd gewoon een BX diesel crisis. Het zelfde uitrustingsniveau als een BX 14 TE maar dan met een dieselmotor. Bij de BX heb je alleen een turbodiesel als je de TRD TURBO of TZD TURBO uitvoering hebt. Je hebt dan bovendien geen 1900 motor, maar een 1800 motor. Bij die motoren zit pontificaal op het blok een intercooler gemonteerd. Dat is ook gelijk de enige aanwijzing, want de turbo zit achter het blok en is niet te zien vanaf de bovenkant.
De typeaanduiding is inderdaad wel verwarrend, zeker gezien hetgeen gebruikelijks is bij de concurentie.. Als de verkoper expliciet heeft vermeld dat er een turbo op zit dan kun je in principe de koop ongedaan maken. Echter: zonder zwart op wit bewijs sta je zwak.
Overigens moet een 1900 ongeblazen wel harder kunnen dan 140. Misschien moet je je luchtfillter en brandstoffilter eens vervangen en de motor goed losrijden, maar dan haalt een ongeblazen diesel toch nog wel de 170. Niet zoveel langzamer dan de turbodiesel, alleen die laatste zit heel snel op de 170 en met de ongeblazen diesel moet je wel een paar minuten doorplanken voor het zover is.
Groet,
Marten
Probleempje opgelost
Probleem opgelost BX TD staat dus niet voor Turbo diesel
zie (tot nu toe) laatste post op http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=157
Maar doet er nog steeds niets aan af dat ik gewoon een complete turbo over het hoofd zie. ( uhh, beter gezegd niet zie)
Maar bedankt voor jullie reacties.
Ik vraag me nog wel af. Hoe het kan dat ik naar overzetten van de 2 voorbollen en hoofdbol c.q. voorraadbol de auto niet zo soepel veert als mijn oude 1.8 (met turbo).
Volgens de boekjes zijn de bollen ook gelijk van deze types.
maar de vering is wel een stuk stugger geworden.
mvg
Martin
———
Later toevoeging : Het bovenstaand antw van Marten had ik niet gezien voordat ik dit stukje typte, vandaar toch een beetje raar antwoord.
Marten bedankt, onder het mom van “wat je niet hebt,kan ook niet stuk”
Diesel ik lekker verder op PPO—-> http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=914
Re: BX
M&M schreef:Volgens mij ( Waar is Bram ) is de BX TD zowiezo geen turbodiesel hoor , alleen de TZD turbo en misschien vergeet ik er nog wel één , maar ook dat zal Bram wel weten .
Tsja…Marten was me net voor
Een TD heeft overigens soms wel (als optie) stuurbekrachtiging…...maar dan moet je geluk hebben.
mvsbab@tiscali.nl schreef:Want er staat op kenteken dat het een turbo uitvoering is. Op kentekenbewijs staat BX 19 TD.
Er staat vrijwel nooit op het deel-1 van je kenteken wat voor type motor erin zit…...(wel of geen turbo), maar het Type-Model van de auto !
Op mijn kenteken staat : BX TZD turbo
Jij hebt 71 PK…...de turbodiesel 90.
Heb je soms ook een Opera-rouge kleur…zet eens een foto op het forum ?
Dan is het dezelfde kleur als die van mij.
Overigens Marten…..een gewone 1905 D die 170 haalt, ben ik de afgelopen 14 jaar nog niet tegen gekomen hoor.
Bij 155 hield het wel op.
Nee, een door de zon, gebruinde (o, nee, verbleekt heet dat) rooie BX met 273.000 op de teller. Maar het motortje loopt mooi ‘vierkant’ en de achterbrug word nog een keer vervangen ( op kosten garage ) de ‘bussen’ dan, er zit wel wat ‘in’.
Even kijken hoe de auto zich houd, dan kan ik altijd nog met een goede cleaner er een mooie rooie bx van maken.
mvsbab@tiscali.nl schreef:Nee, een door de zon, gebruinde (o, nee, verbleekt heet dat) rooie BX met 273.000 op de teller. Maar het motortje loopt mooi ‘vierkant’ en de achterbrug word nog een keer vervangen ( op kosten garage ) de ‘bussen’ dan, er zit wel wat ‘in’.
Even kijken hoe de auto zich houd, dan kan ik altijd nog met een goede cleaner er een mooie rooie bx van maken.
Nou, als je automonteur bent….dan hoef ik jou niet te vertellen dat het belangrijkste bij een (elke) diesel is, regelmatige controle van Olie en koelvloeistof, zeker de eerste tijd dat je hem moet *leren kennen*.
Dan wens ik je nog veel rijplezier toe met hem…...heb je verder nog extra’s op de auto…...schuifdak, stuurbekrachtiging of zo ??
Hoe staat het met de retourleidingen van hem ?
Die willen nogal eens kapot gaan bij een BX.
Bram schreef:mvsbab@tiscali.nl schreef:Nee, een door de zon, gebruinde (o, nee, verbleekt heet dat) rooie BX met 273.000 op de teller. Maar het motortje loopt mooi ‘vierkant’ en de achterbrug word nog een keer vervangen ( op kosten garage ) de ‘bussen’ dan, er zit wel wat ‘in’.
Even kijken hoe de auto zich houd, dan kan ik altijd nog met een goede cleaner er een mooie rooie bx van maken.
Nou, als je automonteur bent….dan hoef ik jou niet te vertellen dat het belangrijkste bij een (elke) diesel is, regelmatige controle van Olie en koelvloeistof, zeker de eerste tijd dat je hem moet *leren kennen*.
Dan wens ik je nog veel rijplezier toe met hem…...heb je verder nog extra’s op de auto…...schuifdak, stuurbekrachtiging of zo ??
Hoe staat het met de retourleidingen van hem ?
Die willen nogal eens kapot gaan bij een BX.
Ik was assistent automonteur 1 stapje hoger dan hulp monteur.
Ik ben er mee gestopt omdat ‘de muren op me afkwamen’ Laat mijn aub niet werken tussen 4 muren. Aan auto’s repareren, doe ik met plezier, als er maar geen werkdruk achter zit. Ik heb nu het vrije leven, ik ben oproep internationaal chauffeur en rij soms heel europa door. Maar meestal rijd ik voor een bloemenboer en dan zit ik in een staal van +/- 500 km van A’dam. Zoals Duckstad(Paris), frankfurt, luxemburg.
Ik ben al een poosje uit het (auto)vak. Maar dat ik die turbo over ‘t hoofd heb gezien, daar kan ik eerlijk gezegd nog steeds niet overuit.
Extra, ja, het enige extra wat is nu heb is, dat er niets aan de extra’s kapot kan gaan. Mijn vorige had ik last van een lekkend dakraam.
Had centrale deur vergrendeling, ze gingen allemaal open maar niet meer allemaal dicht.
En mijn stuurbekrachtiging viel uit zie tropic http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=775.
Dus ik heb niets extra’s
Niet te min mijn ‘nw’ autotje rijd prima, alleen is die in vergelijken met mijn vorige bx wel stug (ondanks dat ik de bollen over heb gezet). En ja, niet zo veel vermogen heeft ook zijn voordelen. Want CJIB doet dan niet meer zo hard mee.
Re: BX
Bram schreef:
Overigens Marten…..een gewone 1905 D die 170 haalt, ben ik de afgelopen 14 jaar nog niet tegen gekomen hoor.
Bij 155 hield het wel op.
Hoi Bram,
Die discussie hebben we geloof ik al eerder gevoerd. Maar toch heb ik genoeg ongeblazen diesels gezien die de 170 of beter haalden. Toppunt was toch wel de 19 D service van een vriend die lekker was ingereden en die mij met mijn tubodiesel (vlak voor de motor eruit ging) gewoon bijhield qua top. Beiden gingen ong. 180 op de teller toen. De turbodiesel trok natuurlijk wel een stukje sneller op.
Het kan echt wel. Ook zijn er idd zat slomere BX diesels in het veld. Slome beestjes die ternauwernood de 160 halen.
Een gezonde turbodiesel moet trouwens wel ong. 190 kunnen halen op de teller. Die van mij was niet zo gezond meer en kwam met moeite op de 180.
Jammer toch wel dat ik niet wat langer van mijn ongeblazen diesel heb kunnen genieten (die ging ook richting de 175). Toen ik hem net had gelijk mee naar Parijs geweest en dat ging heerlijk. Lekker met zo’n mooi dreunende motor. Heuvel op heuvel af ging prachtig. Die rust die er van die wagen uitging (echt snel is het niet natuurlijk). Comfortabel 140 rijden ging prima. En hij hield zijn snelheid wat makkelijker vast dan de 14 die ik ervoor had. Niks mis mee: ook niet met zo’n ongeblazen diesel. Het geeft een stukje rust. Snelheid houden doet ie prima, optrekken gaat traag, dus je maakt je niet zo druk meer.
Groet,
Marten
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
het toeval wil dat de oprichter van deze site, ik dus .. ook een bloemenboer is op de vba te aalsmeer
voor wie rij je?
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mvsbab@tiscali.nl schreef:
Ik was assistent automonteur 1 stapje hoger dan hulp monteur.
Ik ben er mee gestopt omdat ‘de muren op me afkwamen’ Laat mijn aub niet werken tussen 4 muren. Aan auto’s repareren, doe ik met plezier, als er maar geen werkdruk achter zit. Ik heb nu het vrije leven, ik ben oproep internationaal chauffeur en rij soms heel europa door. Maar meestal rijd ik voor een bloemenboer en dan zit ik in een staal van +/- 500 km van A’dam. Zoals Duckstad(Paris), frankfurt, luxemburg.Ik ben al een poosje uit het (auto)vak. Maar dat ik die turbo over ‘t hoofd heb gezien, daar kan ik eerlijk gezegd nog steeds niet overuit.
Extra, ja, het enige extra wat is nu heb is, dat er niets aan de extra’s kapot kan gaan. Mijn vorige had ik last van een lekkend dakraam.
Had centrale deur vergrendeling, ze gingen allemaal open maar niet meer allemaal dicht.
En mijn stuurbekrachtiging viel uit zie tropic http://www.citroën-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=775.
Dus ik heb niets extra’s
Niet te min mijn ‘nw’ autotje rijd prima, alleen is die in vergelijken met mijn vorige bx wel stug (ondanks dat ik de bollen over heb gezet). En ja, niet zo veel vermogen heeft ook zijn voordelen. Want CJIB doet dan niet meer zo hard mee.
Hmm, ik ken dat gevoel, ben ook beroepschauffeur geweest, op de vrachtwagen en ook op de bus. Vond de bus trouwens ook erg leuk, je bent dan nog eens onder de mensen. Ik zit nu wel tussen 4 muren, is inderdaad wennen, maar de hektiek van de weg was ik eigenlijk ook wel een beetje zat.
Maarre, dat stugge van je voorvering: komt ‘ie schoksgewijs omhoog aan de voorkant? De radicale oplossing is revisie van de voorpoten. Minder ingrijpend en ook best effectief is om een klein beetje LHM in de voorpoten te druppelen. Dit doe je via de gaatjes die bovenaan aan de zijkanten van je vorkpoten zitten. In de motorruimte dus. Daarna even de vering een paar keer omhoog en omlaag doen zodat de olie zich wat kan verdelen. Eens in de paar maanden tot een half jaar dit herhalen, de vering blijft dan ook wat soepeler. Niet te veel LHM tegelijk hoor, het loopt aan de onderkant de veerpoten er weer uit.
Hopelijk heb je hier iets aan. Succes!
Goeie tip….dat van die LHM in de veerpoten…dat ga ik ook maar eens doen.
[even offtopic] Enne….sinds 1969 heb ik mijn BCDE (C&D gehaald op een Opel-Blitz uit 1965 met een plaat beton achterop)....ging toen nog heel makkelijk…..3 lessen….in 72 begonnen bij de toenmalige NZH als buschauffeur (11 jaar lang) daarvoor nog een jaartje op een TATRA 6X6 kieperauto (met de lucht-gekoelde V8 diesel)....had al ervaring opgedaan in dienst met een Dikke Daf YA-328 in het terreinrijden.
Plus ook af en toe op een z.g. *Knijperauto* (een Daf 4X4) met een HIABkraan erop.
Later ook nog een jaartje op een Bloemenwagen gereden (Bakwagen met aanhanger)....Een Scania rond periode 1988 bij de veiling in Aalsmeer….weet alleen de firmanaam niet meer…..wel dat hij kort daarna failliet is gegaan.
Oh ja….en ergens in de jaren 80 (weet niet meer precies het exacte jaartal) heb ik nog parttime wat nachtdiensten gedraait op een enorm grote kieperauto bij de Hoogovens…die normaal niet op de weg mag komen (te breed en te hoog)..moest cokes van een schip naar een transportband rijden.
Weet daar ook het merk niet van…zal het eens opzoeken.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
[ook ff offtopic] Zooo, dat is wel even een wat langere staat van dienst. Heb pas in “91 mijn C gehaald bij de landmacht, toen bestond er nog zoiets als dienstplicht. Mijn D heb ik later gehaald van mijn spaarcentjes. Heb altijd op uitzendbasis gewerkt voor Randstad Transportdiensten, doe heel af en toe nog wel eens wat pendelwerk op Schiphol voor ze. Ben nu bij des lands grootste busvervoerder in dienst, begonnen als buschauffeur maar zit nu op het hoofdkantoor.
De vrachtwagen mis ik niet echt, dat gejakker in de distributie gaat je niet echt in de kouwe kleren zitten. Maar de bus, die mis ik wel eens….. dat blijft leuk!