jasper08 schreef:Heb motor al laten draaien zonder snaar, zonder geluid dus lagertjes zullen wel wat droog zijn denk ik.
wat mij ook op viel is dat er licht roest is gaan vormen op de poulies. mischien dat het daar in zit. ik weet het niet zo 1,2,3
Als het echt zo’ n herrie maakte, zullen de lagers van je alternator wel aan vernieuwing toe zijn vrees ik…
Als je de alternator demonteert en de poulie snel laat draaien ( met je hand dus een slag geven ) en je hoort wat gegrom, dan zijn ze gaar.
Riemen altijd de juiste spanning geven is de boodschap…
Peter
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
jasper08 schreef:Heb motor al laten draaien zonder snaar, zonder geluid dus lagertjes zullen wel wat droog zijn denk ik.
wat mij ook op viel is dat er licht roest is gaan vormen op de poulies. mischien dat het daar in zit. ik weet het niet zo 1,2,3
Die roest is zo weg van de poelie met rijden. Dit word een andere dynamo of lagertjes vervangen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Peter L schreef:Riemen altijd de juiste spanning geven is de boodschap…
Peter
Klopt , maar in dit geval speelt ook de leeftijd mee vrees ik.
Nouja ben allemaal nog niet echt overtuigd dat t de lagertjes zijn.
hij maakte nooit lawaai of iets. en volgens me pa hoor ik spoken want hij hoort niks raars aan de motor.
dus ga boel wel gewoon monteren mocht de dynamo kapot zijn kom ik daar snel genoeg achter
want ik vind het heel raar dat hij voor demontage nergens geen last van had. en nu ineens wel. de riem heeft niet 1 draairichting toch?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik ben er wel van overtuigd dat het je lagertjes zijn als je het geluid niet meer hoort zonder V riem.
Voor je de boel uitelkaar trok stond de V-snaar natuurlijk slap en die heb je met monteren weer op ( teveel?) spanning gezet.
Dan krijgen de lagertjes het weer zwaarder te verduren als voorheen.
maar gaan die binnen 2 min draaien al naar ze grootje dan?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Tja, bij zware zijdelingse belasting - door een te strakke riem - houden zulke lagers het niet lang vol en zeker niet als er al wat sleet opzit na jaren van gebruik…
Hoor je gegrom als je de alternatorpoelie met je hand een draai geeft ?
Peter
Ja, hoor je wat gesleep,...
die lagertjes zijn die goed te vervangen of niet? en how about dynamo vervangen als hele auto weer in elkaar zit? want was eigenlijk van plan morgen hele auto weer in elkaar te zetten,..
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Koplamphouder eraf laten of later er weer af halen.
Je kunt het beste de dynamo weg brengen naar een revisie bedrijf die daar gespecialiseerd in zijn.
Kunnen ze gelijk de koolborstels enz. meenemen.
whooot!
1 pluspunt en 2 minpunten.
+punt het is niet me dynamo.
-punt het is dus wat anders.
Heb nu motor draaiend gehad zonder beplating.(geen raar geluid)
met beplating en dynamo (wel raar geluid)
met beplating zonder dynamo(wel raar geluid)
morgen even boel loshalen kijken wat het kan zijn.iemand ideeen?
en ik heb probleem met me uitlaatkoppeling blijft maar roken! heb hem nu aaltal malen los gehad maar er zit ook zegmaar +-5mm ruimte tussen de uitlaat en het spruitstuk. iemand een idee?
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Loopt er geen poelie aan bij de koeltunnel o.i.d. ? Waar komt het geluid weg ?
Uitlaatpasta wil wel een beetje helpen , maar je zal hem toch moeten verdraaien of zo iets tot ie zo goed als tegel elkaar zit.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Motorsteunbouten (2 stuks) onder subframe losmaken zodat spruitstuk en uitlaatpijp bij elkaar komen, klem vastzetten en dan motorsteunbouten vastzetten.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
5mm dichten met uitlaatpasta gaat niet werken. Je zal de boel eventjes moeten “oplossen” verschuiven en verdraaien en dan met wat pasta er tussen weer vastzetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citro-power schreef:Loopt er geen poelie aan bij de koeltunnel o.i.d. ? Waar komt het geluid weg ?
Dat zou maar zo kunnen…
Bij mij liep er na montage van de koeltunnel een spanrol van de linker riem een heel klein beetje tegen de tunnel. Door het zaakje een heel klein beetje te verbuigen was het weg.
had motorsteunen als eens los gedraaid(niet helemaal uit!!!)
maar kreeg niet genoeg ruimte om die uitlaten aan elkaar te brengen zal morgen nog eens proberen. ja, denk dat het ergens in de koelbeplating licht. zal wel ergens sporen op zitten,
Huidige Auto: Citroen GS special 1980
Ex-auto’s: Saab 900 classic, Peugeot 306,Citroen BX chic 1.6 monopiont injectie 1992, Citroen GS 1973 Convertiseur (mis em), Porsche 924 1979, Volvo Amazone