vanochtend: auto deed niets meer, accu leeg vermoed ik. Kun je wel stoer een 150PK 2 liter turbo motor hebben, maar draaien ho maar. Auto van mijn vriendin geript (handig dat zwangerschapsverlof) en naar werk.
vanmiddag: startkabels gekocht bij Praxis. Lekker goedkoop uit zo’n bak, scheelt weer centen in tijden van crisis. Thuiskomen en een lege plek naast de Xantia aantreffen. Het geluk kan niet op!
vanavond: na het eten beiden motorkappen open, instructies van internet erbij (volgorde is essentieel!) en gaan. Dacht ik…
Ten Eerste: nieuwe Clio (mk3, 2006) van mijn vriendin zit de accu verstopt onder lagen kappen en plastic. Ziet er leuk uit, maar zwaar onhandig.
Ten Tweede: de kabels zijn maar anderhalve meter. Faal… dat redden ze niet over die afstand.
Auto van vriendin uitparkeren en met neus tegen neus Xantia zetten. Straat (bijna) blokkeren.
Ondertussen toch wel erg koud krijgen zo op straat.
Ergeren aan het feit dat de accu van de zaklantaarn ook bijna depleted is.
Kabels eindelijk installeren, Clio stationair en bijna klaar voor de grande finale.
Door de kou naar Xantia lopen, instarten en…
nog geen kick geven. Ja een halve slag.
Balen.
Schoonvader (oud directeur garage) bellen.
Tip krijgen met de klemmen te klooien om zeker weten dat ze contact maken.
Nog een keer proberen. Weer niets.
Vriendin de vrieskou in roepen om te vragen of ze bij wil gassen in de Clio (iets gelezen over laffere accu (40Ah vanClio) die stoerdere accu (45Ah van Xant) niet zomaar ff doet.
Weer niets.
Meer balen.
Nog meer kou krijgen.
Vriendin naar binnen.
Weer pielen met Accuklemmen.
Goedkope Praxis meuk klem die dwars doormidden breekt.
Tot 10 tellen.
Motorkap Xantia dicht.
Alle plastic meuk weer in Clio bouwen en motorkap dicht.
Clio inparkeren.
Boos kabels achterin gooien.
Naar binnen gaan.
Collega uit Zeist bellen voor carpooling morgen. Met succes! Maar dan wel een uur eerder weg dan ik gewend ben (fanatiekeling).
En nu?
Ik heb nog wel meer geprobeerd, maar kan niet goed uitmaken of het accu of startmotor is. Auto heeft 2 dagen stilgestaan (met de huidige kou). Echter… tot voorheen geen centje pijn. Ook niet in december/januari. Altijd starten binnen een halve seconde. Dus zwak leek hij me niet. Ook niet veel hulp voorhanden hier in de buurt. En hoe meer ik me inlees, hoe meer parameters er lijken te zijn. Varierend van lang stationair laten draaien (om verschil te overbruggen), tot andere kabels, tot…
Nog tips of mensen uit de regio die dit in een handsomdraai fixen?
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik kan je niet komen helpen, maar heb wel een tip…. Koop goede kabels!
Die cheap-ass kabeltjes uit de knakenbak van de klus-toko zijn echt geen drol waard. Het zou maar zo kunnen dat het zaakje ineens start zodra er goede kabels geplaatst zijn.
Je kunt natuurlijk ook even een ladertje kopen. Even een nachtje laden en rijden maar weer, mits de accu nog goed is. Maar het zijn zware tijden voor accu’s momenteel!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
of meet je accu is…..
en inderdaad vaak zijn die goedkope kabels niet je van het
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
koop ten eerste eens een setje “volwassen ” kabels De duurste hoeven het ook niet te zijn, maar gewoon iets dikkere en met wat steverige knijpers erop. Die dingen komen je hele leven nog van pas, dus mogen best een beetje geld kosten. Alleen stationair laten draaien is voldoende, het verschil tussen 40 en 45 is nog wel te overbruggen (je moet alleen geen busje met je visa’tje op willen starten Doen dingen zoals binnenverlichting en radio het nog wel zonder startkabels? Dan heb je waarschijnlijk geen last van een continue brandend lampje in je kofferbak, die de accu heeft leeggtrokken Verlichting brandt gewoon nog op volle sterkte? Dan heeft waarschinlijk je startmotor het begeven, die dingen gaan van de 1op de andere dag stuk en anders is lid van de anwb worden een goede optie, ben ik zelf ook. Ondanks dat ik aardig kan sleutelen, maar daar heb ik nix aan als ik midden in de polder zonder gereedschap en reservedelen sta
@Mcdean: wat kan ik meten dan? Ik heb wel een multimeter. Oh wacht of bedoel je om uit te sluiten of het accu of startmotor is?
Lichten branden nog wel en radio doet het ook dus hij zal niet leeggetrokken zijn door een sneaky lampje gok ik. Het geluid wat de auto nog voortbrengt na starten wordt wel steeds zwakker. De centrale vergrendeling reageert na een avondje pielen ook al niet meer lekker. En onder de kap ‘klikt’ het nu zelfs. Dus ik denk dat het toch echt de accu is.
Opties:
- met hulp van iemand anders en nieuwe kabels zo verder pielen
- lader kopen
- nieuwe accu kopen (is hij dan al vol?))
- startmotor vervangen
die accu’s zijn nog best duur zag ik. Jammer is dat. Zeker nu ik net voor 800 euro aan onderhoud heb gedaan.
En een startmotor vervangen. Is dat te doen? Ik kan moeilijk de auto naar een garage rijden zo. Of laten slepen zou nog kunnen. Keuzes keuzes…
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
ANWB? Gasten zijn goed!
Als eerste aan de praat krijgen met kabels.
ff nameten of ie wel bijlaat, 14.5 volt ongveer.
Dan ff flink rond rijden.
Dan weer ff meten.
Als ie wel bijlaad, dynamo goed!
Nog 2 mogelijkheden, accu slecht, erg goed mogelijk, of een lek stroom.
Het kan de startmotor zijn inderdaad, is ff lampen aandoen inderdaad en dan starten, blijven lampen mooi krachtig branden, startmotor stuk!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
laad de accu eerst eens helemaal op en ga dan aan de slag met je multie meter.
als je gaat starten meet dan eens hoe veel de accu over heeft, als het goed is dan heeft de accu 12 volt ongeveer en als je start mag deze wel iets zakken maar als je accu dan helemaal terug zakt naar zeg maar 3 of 4 volt dan is de accu zeker weten overleden.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Een setje startkabels kost 50 euro, maar als je er met liefde voor zorgt kunnen ze lang mee (niet nat laten worden).
En als je geluk hebt kun je ze terug verdienen. Enkele keren dat ik mensen spontaan starthulp aanbod, boden ze mij spontaan geld aan zo blij waren ze. Nu wil ik gewoon graag helpen, dus mogen ze het van mij houden, maar ja als je arm bent…
Het kan ook gewoon domme pech zijn een relais welk door de kou blijft hangen…. ofzo
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
goede startkabels is een must. Heb laatst mijn xm 2.1 diesel gestart op de accu van mijn moeders C1! Zelfs dat gaat, al sloeg de C1 bijna af, al tijdens het gloeien… Daarna ff meten en je weet wat je hebt. 45ah is al niet veel voor een tct vind ik. Als je een nieuwe koopt zou ik iets van 60ah nemen, heb je iets meer buffer.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
vanavond nieuwe ronde nieuwe kansen
- betere startkabels gekocht
- B&D druppellader (was zo in de aanbieding kon niet laten liggen) gekocht
- grotere hulpauto geregeld.
ik keep you posted
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
tijdje laden, sleutel omdraaien en go!
hopen dat het morgen nog werkt.
ex: ‘96 Citroen Xantia Turbo CT 2.0 VSX break (DE/FR/NL) - de foto’s - xantiablog - overloper binnen de PSA groep, nu een ‘00 Peu 306 1.8XT 16V break quartz gris
boukewerff schreef:goede startkabels is een must. Heb laatst mijn xm 2.1 diesel gestart op de accu van mijn moeders C1! Zelfs dat gaat, al sloeg de C1 bijna af, al tijdens het gloeien… Daarna ff meten en je weet wat je hebt. 45ah is al niet veel voor een tct vind ik. Als je een nieuwe koopt zou ik iets van 60ah nemen, heb je iets meer buffer.
Tip: zie alles wat niet massief is niet als “starkabel” maar als “laadkabel”. Maar dan nog, met die dunne dingen moet het gewoon kunnen.
Na een kwartier is een verder gezonde accu al bijna vol.
Ga met afgekoppelde “laadkabels” starten. Dat spaart de dynamo van de hulpauto, die levert echt gegarandeerd niet de 120 - 150 ampere of meer die je startmotor vraagt.
Ich bin ein Breaker
Ik heb ook nooit problemen gehad bij het geven van starthulp met de dunne/goedkope kabels.
Als de accu goed leeg is, dan kun je niet meteen startten, eerst even een kwartier laten bijladen door de hulpauto, ik denk dat je te snel probeerde te starten.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Je gaat een kwartier in de tering kou staan wachten terwijl je de hele straat blokkeert.
Nee dus. Dikke kabels en gelijk starten. De dynamo hoeft die 200 amps niet te leveren. Dat doet de accu van de hulp auto!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De mensen wachtten maar lekker, of rijden om
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Hoezo levert een dynamo geen 150ah? De mijne we hoor!
En wat is massief? Drie keer buigen en hij breekt! Geen enkele is dus massief. Veel koper daar gaat het om! Vaak is de isolatie heel dik, maar weinig koper…
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.