Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dit weekend viel me op dat er 95 RON op de stickers van Vpower op de pompen staat.
Het was de pompbediende nog niet opgevallen, waarschijnlijk omdat íe niet heus een pompbediende is…
Hij zei dat er geen “receptwijzingingen” doorgevoerd waren.
Ook op de Vpower website hebben ze het nog over 97 RON.
Iemand hier iets over gelezen of gaat het hier soms om een publiciteitsblunder van Shell ?
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
In autoweek stond er iets over in antwoord op een lezersvraag.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Simpel: Octaangetal is lager dan 98 RON, dus mogen ze niet met 98 RON adverteren. Met 95 RON zitten ze dus aan de “veilige” kant.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
En dat noem je simpel ?
En het gewoon 97RON noemen is uit den boze ? Dat mag blijkbaar op de website wel.
Het 95RON noemen is m.i.z. dan ook besodemieterij…
Ik heb gemaild, ben wel benieuwd.
EDIT: Of zou de meerderheid van de Nederlandse bevolking heel erg in de war raken van 97 RON en dan denken dat het niet meer loodvrij is of zo ??
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Dat is snel: 95 RON is het minimale getal wat we bij wet mogen communiceren.
Ik snap dan nog niet waarom ze geen 97 communiceren. Nog eens mailen ?
EDIT: want zou de wet er niet in moeten voorzien het juiste RON getal te communiceren ??
Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 februari 2009 betreffende Shell V-Power.
Het octaangetal van Shell V-Power is 97. Aan de pomp is octaangetal 95 gecommuniceerd, het minimum getal welke bij de wet verplicht is te communiceren.
De performance van een brandstof is eigenlijk een samenspel tussen drie karakteristieken: octaangetal, verbrandingssnelheid en ontstekingskwaliteit. Veel mensen staren zich blind op het octaangetal, hoewel dit slechts een deel van het verhaal is, anders zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om op LPG te rijden.
Nu is het zo dat de verbrandingssnelheid en ontstekingskwaliteit van Shell V-Power heel goed is, wat maakt dat de benzine beter presteert dan een “klassieke” 98 benzine - ook al heeft Shell V-Power een octaangetal van 97.
Of met andere woorden: Shell V-Power presteert nog beter dan een klassieke 98. Daarnaast heeft Shell V-Power ook nog zijn andere voordelen:
- zwavelvrij (katalysator)
- reinigende additieven (kleppen, zittingen, injectoren) zodat het verbruik verminderd wordt en de leeftijdsverwachting van de motor langer is.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Q.E.D.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
DriverD schreef:Q.E.D.
Misschien, maar ik zie in hun antwoord niet in waarom ze geen 97 zouden mogen vermelden, jij wel ? Als er nou zou staan dat 95 het maximale getal wat ze zouden mogen vermelden, ja, dan wel.
Uit hun antwoord maak ik op dat ze zelfs 150 RON zouden mogen vermelden, maar geen 94.
Maar ik neem voor het gemak dan maar aan dat de staat ervan uitgaat dat er 2 Octaangetallen zijn, nl 95 en 98, en dat alles daaronder, daarboven en daartussen uit den boze is.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
FF verder monologen: ik denk zomaar dat het bewust gedaan is door Shell en niets met wettelijke voorschriften te maken heeft. Al die burgers die braaf in hun instructieboekje of tankklepje lezen dat er 95 RON loodvrij in moet, krijgen ze anders nooit aan de V power.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
ambijajance schreef:
De performance van een brandstof is eigenlijk een samenspel tussen drie karakteristieken: octaangetal, verbrandingssnelheid en ontstekingskwaliteit. Veel mensen staren zich blind op het octaangetal, hoewel dit slechts een deel van het verhaal is, anders zou het bijvoorbeeld niet mogelijk zijn om op LPG te rijden.
Ik snap echt geen drol van die “anders zou het niet mogelijk zijn om op LPG te rijden”. Blind staren op de RON waarde van LPG betekent juist dat het de best mogelijke brandstof is omdat de RON waarde boven de 100 ligt. Bedoelen ze dat LPG een lage ontbrandingssnelheid heeft, wat gecompenseerd wordt door een hoge RON waarde?
Maar als antwoord op je originele vraag: Nederland is nou eenmaal een land met wetjes voor van alles. Er zijn wetten voor de vorm van groente en fruit, voor het gewicht van een brood, en zo ook voor RON waardes voor benzine. Aan de pomp mag RON95 en RON98 verkocht worden. Zit de klopvastheid dus onder de 98, dan moet je met 95 adverteren. Het is net zoals met maxumim snelheden. Dat is ook 30 of 50. Als je prima 40 in een woonwijk kan, dan wordt daar geen nieuw bordje voor gemaakt maar gewoon 30 neergezet.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
LPG heeft een makkelijkere zelfontbranding waardoor het octaangehalte niet te laag mag zijn omdat de motor dan gaat pingelen (te vroege verbranding).
Volgens mij heeft LPG een hoger octaan gehalte maar een lagere zelfontbranding, het brand trager dan Benzine.
Vandaar ook dat men op LPG wagens de onsteking ging vervroegen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ff off topic. De wettelijke eisen van groente en fruit waren Europese regels, maar zijn of worden binnenkort afgeschaft. Straks dus weer gewoon kromme komkommers…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
XMTurboCT schreef:Ff off topic. De wettelijke eisen van groente en fruit waren Europese regels, maar zijn of worden binnenkort afgeschaft. Straks dus weer gewoon kromme komkommers…
Groet, Arjan
Enkel op 10 vruchten is dat afgeschaft.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ree schreef:
Maar als antwoord op je originele vraag: Nederland is nou eenmaal een land met wetjes voor van alles. .............
Aan de pomp mag RON95 en RON98 verkocht worden…..........Groet,
Ree
Ree, er mag blijkbaar ook RON97 verkocht worden, anders deed Shell dat niet, en waren ze er in de specificaties op de website er ook niet zo open over. Wat jij zegt is dat er “zogenaamd” niet anders dan RON 98 en RON 95 verkocht mag worden.
Ik denk het volgende: Shell heeft bewust Vpower 97 RON gemaakt zodat ze er geen 98 sticker op hoefde te plakken en daardoor veel meer klanten trekken die geloven dat het gewoon 95 is.
Als er al zo’n wet is heeft Shell daar heel handig gebruik van gemaakt om de gewone man te paaien, want Shell had natuurlijk heel makkelijk die Vpower 98 kunnen maken om van al dat RON gezeur af te zijn.
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Dat denk ik ook
ambijajance schreef:Shell had natuurlijk heel makkelijk die Vpower 98 kunnen maken om van al dat RON gezeur af te zijn.
...sterker nog, dat maken ze ook, zelfs 99 en 100, maar het heeft dus geen zin dat hier aan te bieden omdat dat nog steeds als RON98 geklassificeerd moet worden.
De wet is er wel degelijk, je mag alleen 95 of 98 aanbieden.
Maar 95 staat voor minimaal 95 (97 telt dus ook als 95) en 98 staat voor minimaal 98 (100 zou ook als 98 verkocht moeten worden)
Shell heeft inmiddels wel door dat termen als pura en v-power klanten niet echt verleiden tot het betalen van hogere prijzen.
Mensen die 98RON moeten tanken zijn al lang over op V-power (97) zonder al te veel problemen (bijzondere motoren daargelaten) omdat echt 98 al een tijdje niet meer aangeboden wordt.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije