Hallo
Plotseling wil onze CX uit 1981 niet meer rechtuit. Althans in de middenstand wil de auto per direct naar links, rechtuit is nu “5 over half” geworden.
Wat kan dit zijn?
Re: Stuurafwijking…
engbokho schreef:Hallo
Plotseling wil onze CX uit 1981 niet meer rechtuit. Althans in de middenstand wil de auto per direct naar links, rechtuit is nu “5 over half” geworden.
Wat kan dit zijn?
er zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen, als speling op de wiellagers en/of de ADALS.
In mijn geval is het (nog steeds) alleen de DIRAVI die gecentreerd moet worden. Er zit ergens diep weg in het motorcompartiment een stelschroef op de diravi waarmee je deze kunt afstellen.
Wellicht dat een van de techneuten een plaatje heeft?
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250
Wiellagers en adals zijn allemaal goed.
Helemaal niemand verder met een zinnige tip? Wat kan het zijn dat opeens out of nowhere het stuur een enorme afwijking heeft? Hij trekt echt als een idioot naar links. Moet volgende week naar de keuring maar zo wordt het niks…











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als je de diravi afstelt krijg je hem wel recht. Alleen is de vraag hoe is het gekomen? Als een wiel afwijkt krijg je gekke dingen als je de boel recht wil trekken. Zou er wel snel naar laten kijken. Voel je nergens speling?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Weet je heel zeker dat er geen binnenstuurkogel losgelopen is? Dat wil bij een cx nog wel eens gebeuren. Ook kan het zijn dat er een fuseekogel héél gaar is, of een stuurkogel aan de buitenzijde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je voor de suggesties! Nu kan ik iets gerichter gaan speuren.
Zal het jullie laten weten wat er (waarschijnlijk door die enorme k*t garage) nog meer niet goed is aangedraaid.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eng Bo: zet de cx op de krik ( één voorwiel los) en je kunt vrij snel voelen of er speling op de ophanging of besturing zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Klein hartinfarctje in de diravi-stuurservo? Misschien ook een rondje spoelen met hydraurincage en daarna weer verse LHM?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Zo even een update.
Had begin van de vorige maand een apk afspraak maar de keurmeester vond de papieren onleesbaar (hij had gelijk) dus nieuwe papieren aanvragen.
Ondertussen nauwelijks gereden vanwege de forse stuurafwijking.
Gisteren toch maar even auto op de brug om te kijken wat er nu aan hand is.
Vond “alleen”
een flink losse contramoer van de rechter stuurstang. (bij het stuurhuis) Is niet echt zoals het hoort. Morgen dus maar opniuw laten uitlijnen en kijken of dat het probleem oplost.
Nieuwe apk staat gepland op de 16e…





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Ik heb precies het zelfde probleem, ben er inmiddels wel aan gewend.
Volgens mij zit er speling op mn linker voorwiel , dat merk ik zeker als ik een bocht naar links instuur dan voel je het wiel wat laat reageren.
Komt dit draadje goed uit , hoef ik niet de diravie te checken
Is het erg als ik hier zo mee doorrij of valt het wiel er misschien af??
Als je bij een CX in je stuur wat voelt aan je wielophanging moet je toch even achter je oren krabben. Snel nakijken dus!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Hoera de CX gaat weer normaal rechtuit…
Inderdaad was de rechterkant geheel ontsteld. Hoe dat is gekomen is mij een compleet raadsel.
Zo’n losse contramoer hoort toch niet echt.
In ieder geval spoort ie weer netjes en kan je er weer normaal mee rijden.
Nu de APK nog over anderhalve week.
Zo gisteren naar de APK geweest. Helaas toch speling: een fuseekogel R onder (tweede keer binnen 30.000km )
En daarnaast een ashoesje en een klein scheurtje in de uitlaat. Valt dus wel mee gelukkig.
Ben alleen wel bang dat het uitlijnen weer opnieuw gedaan kan worden…
Hoera eindelijk weer ‘n APK
Heeft wat voeten in de aarde gehad, maar we mogen weer een jaar rijden in de CX.
Het bleek helaas ook nog dat beide ashoezen aan de bakzijde goed stuk waren.(waarschijnlijk veroorzaakt door de klunzen van m’n vorige garage, die hebben wel meer stuk gemaakt ) Was helaas geen klusje van 10 min. De hoezen zijn ook niet (goed) verkrijgbaar.
Nu nog even laten uitlijnen en dan lijkt het weer op een auto…



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Er kunnen universele ashoezen op.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wil eigenlijk wel graag weten wie die “slechte” garage is waar je het over hebt
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste