rb schreef:Is dit standaard GT type 1?
Ik dacht dat daar stoffen bekleding in zat?
Dit is inderdaad het interieur wat standaard in de GT van bouwjaar 1986 zat. Zoals te zien is is het geleend uit de CX. Men noemt dit ook wel het “visgraatmotief”.
Persoonlijk vind ik het een van de mooiste bekledingen die de BX ooit heft gehad. Het zit heerlijk en het is lekker zacht (en zeldzaam!).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:rb schreef:Is dit standaard GT type 1?
Ik dacht dat daar stoffen bekleding in zat?
Dit is inderdaad het interieur wat standaard in de GT van bouwjaar 1986 zat. Zoals te zien is is het geleend uit de CX. Men noemt dit ook wel het “visgraatmotief”.
Persoonlijk vind ik het een van de mooiste bekledingen die de BX ooit heft gehad. Het zit heerlijk en het is lekker zacht (en zeldzaam!).
Ik ben persoonlijk tegen alles wat geen GTI/Sport of 16V interieur is (kwaliteit is vaak køt, zitcomfort ook want veel te zacht), maar dit is i.d.d. de enige uitzondering. Erg mooi / erg CX-achtig.
Ik wist trouwens wel dat de 19TRI + 3weg kat ook in de S1 was geleverd, maar had er nog nooit één gezien. Of zou dit zelfbouw zijn?
Wordt bijna hebberig van deze S1 (raar, want ik prefereer de S3), alleen veel te duur.
Klopt. Die met de blauwe zijbanen werden geleverd in de Sport en de GTI mkI. Tevens zijn er een aantal TRD Turbo’s van de eerste serie mee geleverd. Ik heb deze bekleding ook in mijn TZD Turbo zitten, maar die is daar nooit mee geleverd: mijn interieur komt dan ook uit mijn oude GTI “87 die ik hiervoor had.
Dat Sport-interieur, wat de eerste GTi’s ook hadden maar dan in andere stof (wel hetzelfde patroon) heeft toch ook in de BX Palmarès gezeten?
Dit interieur dus:
Het andere GTi-interieur werd pas later geleverd. Mijn theorie is dat de “gewone” GTi toen niet meer het topmodel was omdat de 16v er kwam. De gewone GTi werd toen minder bijzonder (niet meer zo snel ook) en kreeg het latere gti-interieur:
De wangen van de stoelen zijn wat lager dan bij het eerdere gti-interieur en ze zijn wat minder sportief vromgegeven.
Dit interieur zat ook in de Progress, en in andere modellen kon je ‘t volgens mij ook geleverd krijgen…
De Chic kreeg dezelfde stoelen maar met een andere bekleding.
rb schreef:Ik ben persoonlijk tegen alles wat geen GTI/Sport of 16V interieur is (kwaliteit is vaak køt, zitcomfort ook want veel te zacht), maar dit is i.d.d. de enige uitzondering. Erg mooi / erg CX-achtig.
Ik wist trouwens wel dat de 19TRI + 3weg kat ook in de S1 was geleverd, maar had er nog nooit één gezien. Of zou dit zelfbouw zijn?
Wordt bijna hebberig van deze S1 (raar, want ik prefereer de S3), alleen veel te duur.
Ah, ik dacht al: deze BX komt me erg bekend voor.
Het gaat hier om een BX 19 GT met 19TRI-motor + kat.
Verder is ie identiek aan de GT.
In 2003 heb ik eens met deze GT mogen rijden. Jammer dat ie nu te koop staat.
Er zijn ooit 10 GT’s in Duitsland geleverd met 19 TRI-motor, als test voor de latere 19 TRI type 2.
Ook zijn er enkele 16 TRS’sen in Duitsland geleverd met de latere 16 TRI-motor.
De verkoper heeft van beide modellen 1 exemplaar en verkoopt nu dus de 19 GT/TRi.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Harm schreef:Klopt. Die met de blauwe zijbanen werden geleverd in de Sport en de GTI mkI. Tevens zijn er een aantal TRD Turbo’s van de eerste serie mee geleverd. Ik heb deze bekleding ook in mijn TZD Turbo zitten, maar die is daar nooit mee geleverd: mijn interieur komt dan ook uit mijn oude GTI “87 die ik hiervoor had.
Dat Sport-interieur, wat de eerste GTi’s ook hadden maar dan in andere stof (wel hetzelfde patroon) heeft toch ook in de BX Palmarès gezeten?
Dit interieur dus:
Dat klopt, en het was een optie in de TRx modellen, en zoals al gememoreerd standaard in 1988 in enkele TRD turbo’s.
Harm schreef:
Het andere GTi-interieur werd pas later geleverd. Mijn theorie is dat de “gewone” GTi toen niet meer het topmodel was omdat de 16v er kwam.
Dat komt niet overeen in de tijd. De 16V is van 1987, terwijl het zwarte GTI interieur pas in februari 1989 zijn debuut maakte. Geen relatie met de 16V introductie derhalve.
Harm schreef:
De gewone GTi werd toen minder bijzonder (niet meer zo snel ook) en kreeg het latere gti-interieur:
De wangen van de stoelen zijn wat lager dan bij het eerdere gti-interieur en ze zijn wat minder sportief vormgegeven.
Volgens mij is dat niet waar en is de vorm van de “Sport"stoelen gelijk aan de latere GTI’s met zwarte bekleding, alleen de bekleding veranderde dus. Het klopt wel dat in Nederland het zwarte interieur samenging met de introductie van de kat op de 19GTI. In België gold dat dan weer niet.
Harm schreef:
Dit interieur zat ook in de Progress, en in andere modellen kon je ‘t volgens mij ook geleverd krijgen…
De Chic kreeg dezelfde stoelen maar met een andere bekleding.
En dat is een kleine misvatting, die ik zelf ook maakte m.b.t. het zwarte GTI-interieur. Dat merkte ik pas op nadat een vriend een 1989 GTI (met kat) aangeschaft had en er dus vergelijking aanwezig was met de MY93 TZD van mijn ouders.
De GTI had namelijk in de zitting opstaande kussens, terwijl de GTI vormgegeven en beklede stoelen in die TZD (& Progress, Routiere, TZx, Image, Chic, Biarritz en noem maar op) in de zitting ‘vlak’ waren. Klein verschil, maar verschil was er wel degelijk.
Ik twijfel alleen over de Ourane. Daar lijken ook ‘opstaande’ kussens in het zitvlak te zijn.
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat verhaal van die opstaande kussens klopt inderdaad. Die kussens zitten dan verwerkt in de stoelbekleding zelf. Ik heb zelf overigens wel de ervaring dat de oude visgraat-GTI stoelen (MET kussens dus) wat zachter zijn dan de latere GTI-stoelen.
Dit interieur kwam ik een keer tegen op internet.. Lijkt me heel mooi!
Als ik me niet vergis stond er ook een keer een BX met dit interieur op Citromobile…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ziet er leuk uit! Zijn GTI 16V stoelen (wangen zien er wat vierkanter uit), maar met afwijkende bekleding. Waar zouden die stoelen in zitten?
winnetou schreef:Ziet er leuk uit! Zijn GTI 16V stoelen (wangen zien er wat vierkanter uit), maar met afwijkende bekleding. Waar zouden die stoelen in zitten?
Je zegt het zelf al: In de 16Valve. Deze bekleding verving dat ‘streep’-interieur vanaf MY 1991 of 1992 (zou ik in de folder moeten terugzoeken..).
Yum Yum stoelen
De BX op citromobile met dat interieur was volgens mij een Ourane…
(dat was toch een BX die er uitzag als een 16v maar het niet was?)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Wat is dit trouwens voor bekleding???
Dat zat in een Deauville die ik tegenkwam op de BX meeting in Sellingen.
Sorry voor de slechte foto, maar dat kon even niet anders…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:De BX op citromobile met dat interieur was volgens mij een Ourane…
(dat was toch een BX die er uitzag als een 16v maar het niet was?)
Als je 1 blz teruggaat in dit draadje, dan zie je een Ourane van buiten en van binnen.
Die bekleding van die Deauville die je postte: geen idee, misschien de Britse TXi uitvoering? Ik ben benieuwd waar Wouter/XBXG mee op de proppen komt.
ik denk dat er meer bekledingstypes zijn dan wij weten. als je het echt zou willen weten welke types er zijn zou je misschien naar de fabriek in parijs moeten mailen of schrijven of je een overzicht mag hebben van alle geleverde stoffen ooit in de bx. misschien dat dat een optie is.
maar geef mij maar leer, nooit meer anders
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:ik denk dat er meer bekledingstypes zijn dan wij weten. als je het echt zou willen weten welke types er zijn zou je misschien naar de fabriek in parijs moeten mailen of schrijven of je een overzicht mag hebben van alle geleverde stoffen ooit in de bx. misschien dat dat een optie is.
maar geef mij maar leer, nooit meer anders
Daar zijn wel foldertjes van ook; ik heb er eentje van de latere bouwjaren, de keuze was toen al aardig ingeperkt. Zit geen stoflapje in oid.
Op http://www.citf.nl zie je bij “BX” en dan “Interior” op de 2e pagina een stoffentabelletje.
@goofblikscha: JA, dat type interieur was idd vorig jaar op Citromobile te zien in een te koop staande BX 19 GTI 16V. Ik heb er nog een fotootje van genomen omdat je het bijna nooit ziet idd. Zal ‘m wel eens online mikken oid.
Wel lachen, ik heb de Belgische verkoper er toen nog op gewezen dat het tóch wel handig zou zijn om dat “16V” erbij te zetten, achter “BX 19 GTI” op het te koop-bordje, omdat een gewone 19GTI toch niet zo heel erg vreselijk speciaal was voor de prijs die hij wilde hebben….
Ich bin ein Breaker
GoofBlikscha schreef:Dit interieur kwam ik een keer tegen op internet.. Lijkt me heel mooi!
Als ik me niet vergis stond er ook een keer een BX met dit interieur op Citromobile…
Dit 16V-interieur is volgens mij niet in Nederland verkocht.
Wel onder andere in Duitsland.
Op deze foto zie je een Nederlands 16V interieur (standaard ingebouwd) en een Duits 16V-interieur (op de achterbank).
Meer info moet je bij Erik H. zijn