


Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Een tijdje geleden heb ik verchroomde wielbouten gekocht voor de LM-velgen op mijn CX. Ze roesten allemaal en ik krijg na wat touwtrekken mijn geld terug, omdat het veel te lang ging duren voordat ik “goede” andere bouten zou krijgen.
Wie heeft een zelfde ervaring?
Wie weet een goed adres waar ik wel goede bouten kan kopen?
Wie weet een andere oplossing, bijvoorbeeld of er eventueel verchroomde kapjes te koop zijn?
(Ik ben nieuw hier, hopelijk heb ik mijn bericht op de juiste wijze geplaatst)
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
vergis je niet; ook verchroomd staal roest na verloop van tijd.
Verchromen is uitsluitend het aanbrengen van een beschermlaagje.
Dat beschermlaagje raakt beschadigd door steenslag etc., waarna de bouten weer net zo hard roesten als zonder het laagje chroom.
Een oplossing kan zijn RVS bouten.
In het algemeen reageren RVS en aluminium niet zo heftig met elkaar als bijvoorbeeld aluminium en gewoon staal.
Ik weet alleen niet of RVS wielbouten voor de CX bestaan.
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Deze bouten gingen al na een paar weken roesten. Blijkbaar heeft/had de leverancier de kwaliteit niet onder controle, want degene bij wie ik ze gekocht had liet me weten dat van een volgende levering het chroom al losliet toen hij ze binnen kreeg. Kortom, ik wilde niet afwachten tot er misschien uiteindelijk wel goede exemplaren zouden volgen, dus heb ik mijn geld terug geëist (en uiteindelijk gekregen).
Ik realiseer me dat de chroomlaag op de wielbouten kwetsbaar is en zoek naar een eventueel andere (betaalbare) oplossing.
RVS bouten lijken me prima, maar wie weet of die leverbaar zijn?
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik denk dat RVS te zacht is voor wielbouten.
schilderen
Je kunt de bouten ook schuren en schilderen of spuiten!
Ziet er in ieder geval beter uit als van die verroeste exemplaren.
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Verchromen verzwakt ook het metaal….





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
RVS bouten kunnen natuurlijk gewoon gebruikt worden, maar wie levert ze?
Bovendien vraag je natuurlijk om problemen met electrolytische corrosie, als je lichtmetalen velgen met RVS bouten gaat vastzetten op (giet-)stalen naven vooral als er een beetje pekel ligt…
Ga dus voor een goede kwaliteit RVS, zoiets als 316(L) of 440/4.
‘Spirit of avant-garde’



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.
garagestmarien schreef:RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.
Ik denk dat je rvs en aluminium door elkaar haalt.




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
garagestmarien schreef:RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.
je hebt rvs en rvs… voor de sm worden er bouten in rvs gemaakt geloof bij cyril sars hoor daar anders eens??
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
l.wenting schreef:garagestmarien schreef:RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.
Ik denk dat je rvs en aluminium door elkaar haalt.
Ik weet zeker van niet.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een SM worden er inderdaad RVS wielMOEREN gemaakt door meneer Onnink. Niet door Sars, die verkoopt ze slechts
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
garagestmarien schreef:RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.
Dat wil ik jouw wel eens zien doen dan…
RVS heeft een hoog chroomgehalte, wat RVS dus roestvast maakt.
Uiteindelijk roest ook RVS..
Dit Chroom (en Silicium) zorgt er tevens voor dat RVS hard is, maar dus ook bros (!), zodat RVS bouten vaak slechts een lager aanhaalmoment kunnen verteren zonder te knappen dan gewoon stalen bouten.
Bovendien heeft RVS de vervelende neiging te gaan vreten of ‘koudlassen’: zodra een bout vastgevreten is wil ze niet meer in- of uitgedraaid worden en zal ze knappen…
‘Spirit of avant-garde’
die wielbouten is inderdaad niet heel eenvoudig.
staal roest, maar heeft verder wel de goede eigenschappen.
chroom glimt erg mooi, maar is inderdaad eigenlijk te hard, zeker als je een luchthamer gebruikt bladdert het er gegarandeerd af.
RVS roest veel minder, maar vreet vast, en ik ben inderdaad bang voor aantasting van het minst edele materiaal (aluminium).
Een ander punt is dat rvs erg hard is, en makkelijk scheurt(of afbreekt), zeker met luchthammer.
Volgens mij zijn die bouten origineel vernikkeld of zo.
Er zit een bedrijf in heerde dat heet hegin.
Daar weten ze vast wel wat de beste oplossing is, en ze zijn gespecialiceerd in kleine series.
Als er iemand wat gezamelijk wil organiseren, wil ik wel meedoen met een paar setjes.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
waarom niet gewoon van die plastic kapjes over die originele stalen bouten. Ze blijven sterk, roesten niet en de plastic chroom blijft proper…
je moet al op je buik gaan liggen om het te merken.
Lekker warm ook als je ze moet afnemen
ds21M 1966
sm 2.7 carb M 1971
garagestmarien schreef:l.wenting schreef:garagestmarien schreef:RVS is te zacht! Daar kan je met een beetje gezonde nagel van je vinger al een kras in trekken. Dat soort spul heb ik liever niet om mijn wielen mee vast te houden.
Ik denk dat je rvs en aluminium door elkaar haalt.
Ik weet zeker van niet.
Wat voor nagels heb je in hemelsnaam Ik krijg met een kraspen nog geen kras in rvs.