Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Nou, van het weekend heb ik de waterslang er eens in gehangen.
Eerst heb ik de boel afgetapt, en toen alle nippels losgedraait.
Er kwam trouwens geen rotzooi uit, enkel een paar kleine vlokjes die op kalkaanslag leken.
Als ik de bovenste dikke slang dicht houd, dan komt er nog steeds een ferme straal uit
het ontluchtingsgat van de radiateur.
Ook uit de bovenste ontluchtnippel op het thermostaathuis komt dan een stevige straal.
Als ik dat zo optel, dan denk ik niet dat de radiator of het blok dicht zitten.
Nog iets:
als ik de radiateur voel als het lampje aan is, dan is het metaal ijskoud, maar de plastic
uiteinden zijn goed heet. Als de wagen dan stil staat, wordt de radiateur langzaam
weer heet.
Daarom denk ik dat de radiator wel doorloopt.
RaRaPolitiepet, wat zo het nu nog kunnen zijn?
->Zouden de lamellen van de waterpomp dicht zitten van die lekdichtrommel die ik
er ingegooid heb? Dat die niet meer goed pompt?
->Of zou toch stiekum de radiateur half dicht zitten?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
ik wilde toch eens een andere radiateur proberen.
Heeft iemand hier er nog een staan?
het is voor een ‘87 trd
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Ik heb de thermostaat er uitgehaald, dus dat kan het niet zijn.
Zou je er dan niet eerst eens een thermostaat in stoppen?
Het ene plastic uiteinde is het expansievat, dat wordt niet warm van doorstroming.
Dat soort grappen is echt als noodoplossing bedoeld. Bij het ontbreken van een thermostaat krijg je niet per sé een betere koeling. Tja als ie volkomen kapot is wel - megoed.
Circulatie en vermenging van vloeistof met verschillende temperaturen is een wetenschap op zich.
Ik heb ook een auto gehad met slechte thermostaat (bleef open staan); die motor liep ook heet bij het minste geringste. Maar als je rustig reed was ie niet warm te krijgen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
karel schreef:
Ik heb ook een auto gehad met slechte thermostaat (bleef open staan); die motor liep ook heet bij het minste geringste. Maar als je rustig reed was ie niet warm te krijgen.
Hmm, dat klinkt wel verdacht veel als de symptomen die ik zie….
Ik zal dat eerst eens proberen, die thermostaat moet er toch weer in.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
zo’n pil in het koelsysteem heb ik ook eens gebruikt in een fiat, hielp goed tegen de lekage maar daarna één grote elende, constant te warm worden. heb hem ook nooit meer goed gekregen.
het enige wat je kan doen is spoelen met water rijden weer spoelen en dat een paar keer, ik hoop dat het zo weer goed komt.
Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.
Ja, idd, en doe dat voor je een thermostaat monteert.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Ik heb vandaag de thermostaat maar eens geplaatst, en de radiateur uitgebouwd.
Het is echt de radiateur die het probleem geeft: als ik de ene kant met water vul, dan siepelt het er aan de andere kant met een heel klein straaltje uit.
Heeft iemand in de buurt van Eindhoven/Retie nog een radiateur te koop staan?
Het is voor een ‘87 TRD diesel.
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
net effe test gereden met een andere radiateur, en het werkt allemaal weer als een zonnetje!
Zelfs de ventilator deed het weer.
Blijkbaar was de radiateur dus de boosdoener, en niet het thermokontact!
Die andere radiateur heeft wel een raar veschijnsel: de lamellen tussen de buisjes in zijn grotendeels bros…
Als je ze aanraakt, dan vallen ze in stof uit elkaar….
Ook zit er wit poeder op.
Dit geeft me niet echt vertrouwen in de “nieuwe” radiator,dus als iemand er nog een in de aanbieding heeft…..
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Check. Die radiator wil je hebben vóór het weer 30+ graden is… Als een radiator verpulvert istie gewoon gaar.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Mwah, dat hebben ze allemaal als je ze een paar maanden weglegt. Als het resterende koeloppervlak nog maar groot genoeg is, en de doorstroming ok.
Hij heeft nu een zomer zonder radiateur gereden en dat ging ook goed…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Is ook wel, maar als ik ‘grotendeels’ lees, denk ik terug aan een radiateur die ik zelf eens heb afgeschreven omdat de koelvin ‘m doorsneed. Koelvin zat raar, en radiateur was zéér gaar… Op 150 kml toen eens 4 liter KVS eruit gepompt. Beneden de 80 kon ik niet meer op rijwindkoeling rekenen Is dus een beetje een afwijking geworden, radiateurparanoia….
Ik heb ook trouwens wel eens radiateurs gezien die jaren gelegen hadden en nog helemaal goed waren.
Het witte poeder is trouwens aluminiumoxide. Dat is normaal.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Intercoolers trouwens precies eender; die slaan ook helemaal wit uit. Onder “normale” omstandigheden gaat het niet zo ver, als je ze weglegt wél. Beetje maf. Als ik het nog eens bij de hand heb spuit ik ‘m in met oliespray, kijken of dat helpt.
Die aluoxide moet je trouwens niet inademen, is geen fijn spul.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Met de nieuwe radiateur rijdt ze weer perfekt.
Dat witte poeder heb ik er af gespoeld, het zat helemaal over de voorkant van het blok heen.
Gek genoeg lijkt er nu niets meer van de rest van de lamellen af te vallen…
Zou dat dat iets met heet/koed worden te maken hebben?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Zoveelste beter zou ik denken