Hallo allemaal,
Eigenlijk een onderwerp voor “Problemen oplossen” maar om het leesbaar te houden, maar even een nieuw onderwerp hiervan gemaakt.
De DS 23 IE van mij heeft nog steeds een probleem met wegrijden met warme motor. Zet je de half-automaat in de eerste versnelling, blijft de dame rustig staan, en moet je gas bijgeven om weg te komen.
Overschakelen van 1 naar 2, 2 naar 3 verloopt ook niet altijd soepeltjes, 3 naar 4 gaat prima als je niet te hard rijdt.
Terugschakelen blijft ook een punt van aandacht, maar dat zal meer aan mezelf liggen. Ik ben nog steeds niet gewend aan de soepelheid van de motor, en terugschakelen is iets wat je veel later moet doen dan bij een moderne auto.
Om dit probleem op te lossen, zou ik aan de centrifugaal regelaar iets kunnen veranderen. borgmoertje los, en dan de schroef die uitstekkt verdraaien. Als ik voor de auto sta, moet ie dan links om of rechtsom?
Zoals gezegd, het gaat hier om zo’n fijne uitvoering met een injectiemotor, dus afstellen van de carburateur heeft niet veel zin…...
Ik ben in afwachting van jullie reacties, kom ik er niet uit, dan wordt het volgende week maar even een bezoekje aan een conculega van mijn specialist, die meer in half-automaten en injectiemotoren thuis is.
Alvast bedankt1
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Re: Afstellen half-automaat
Eigenlijk een onderwerp voor “Problemen oplossen” maar om het leesbaar te houden, maar even een nieuw onderwerp hiervan gemaakt.
De DS 23 IE van mij heeft nog steeds een probleem met wegrijden met warme motor. Zet je de half-automaat in de eerste versnelling, blijft de dame rustig staan, en moet je gas bijgeven om weg te komen.
Dit is zoals je al aangeeft centrifugaal regelaar maar controleerd voor je deze afstel eerst het aangrijpings punt van de koppeling :
Afstellen (controleren) van de vrije slag van de koppeling bij warme motor.
Laat de motor stationair draaien met het verlengstuk van de slinger in de daarvoor bestemde opening geplaatst.
Draai dan de stelbout van de vrije slag afstelling zover los, dat de slinger nog net met de hand kan worden
tegengehouden.
Draai de stelbout dan 2 slagen in.
Overschakelen van 1 naar 2, 2 naar 3 verloopt ook niet altijd soepeltjes, 3 naar 4 gaat prima als je niet te hard rijdt.
Terugschakelen blijft ook een punt van aandacht, maar dat zal meer aan mezelf liggen. Ik ben nog steeds niet gewend aan de soepelheid van de motor, en terugschakelen is iets wat je veel later moet doen dan bij een moderne auto.
Om dit probleem op te lossen, zou ik aan de centrifugaal regelaar iets kunnen veranderen. borgmoertje los, en dan de schroef die uitstekkt verdraaien.
Als ik voor de auto sta, moet ie dan links om of rechtsom?
stel hierna de centrifugaal regelaar af zodat de auto tussen de 850 - 875 voor een IE in de eerste versnelling net wil aangrijpen als hij eerder aangrijpt moet het stelboutje met de klok iets ingedraaid worden en anders om moet het andersom
Zoals gezegd, het gaat hier om zo’n fijne uitvoering met een injectiemotor, dus afstellen van de carburateur heeft niet veel zin…...
Ik ben in afwachting van jullie reacties, kom ik er niet uit, dan wordt het volgende week maar even een bezoekje aan een conculega van mijn specialist, die meer in half-automaten en injectiemotoren thuis is.
Edit by TD, duidelijk leesbaar gemaakt qoute’s
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Controle vrije slag koppeling half-automaat klinkt niet ingewikkeld. Praktijk is dus eerst kenteken eraf pielen, voordat het gat vrijkomt. kleinigheidje. Echter, waar zit de stelbout voor de vrijeslag afstelling? En, niet onbelangrijk, kan ik die bout losdraaien met draaiende motor?
De boutjes op de centrifugaalregelaar kunnen alleen maar met stilstaande motor worden verdraaid.
Verder ziet het eruit als een klusje dat ik goed zelf zou moeten kunnen doen.
MVG,
Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Controle vrije slag koppeling half-automaat klinkt niet ingewikkeld. Praktijk is dus eerst kenteken eraf pielen, voordat het gat vrijkomt. kleinigheidje. Echter, waar zit de stelbout voor de vrijeslag afstelling? En, niet onbelangrijk, kan ik die bout losdraaien met draaiende motor?
Deze bevindt zich onder de koelwaterpomp ter hoogte van het stuurhuis, aan de schakelvork van de koppeling, de vrijslag moet bij jou echter geen twee slagen terug maar slechts 1 en een kwart dit moet met draaiende motor anders heb je geen indicatie let wel op het toerental het kan zakken als de pomp in slaat
De boutjes op de centrifugaalregelaar kunnen alleen maar met stilstaande motor worden verdraaid.
Dat is juist
Verder ziet het eruit als een klusje dat ik goed zelf zou moeten kunnen doen.
bekijk alles goed het moet te doen zijn.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1 : een 5bak heeft geen gat voor je slinger!
2 : als je de rem indrukt moet het toerental dalen. Doet dat het niet, dan moet je dat eerst maken. ( je hebt geen lpg toch?)
bij dat toeretal moet de auto niet kruipen. laat je de rem los, dan moet de koppeling nét aangrijpen en de auto gaat kruipen. ( dus zonder gas te geven)
3 : de koppeling vrije slag voel je met de hand. moet een heel klein beetje speling hebben ( auto moet in zn vrij staan dacht ik. anders helemaal van druk af meten)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
1 : een 5bak heeft geen gat voor je slinger!
Alle DS halfautomaten hebben een vierbak. De ander handgeschakelde met koppelingpendal hebben of 4 of een 5 bak inderdaad zonder een gat voor de slinger
2 : als je de rem indrukt moet het toerental dalen. Doet dat het niet, dan moet je dat eerst maken. ( je hebt geen lpg toch?)
bij dat toeretal moet de auto niet kruipen. laat je de rem los, dan moet de koppeling nét aangrijpen en de auto gaat kruipen. ( dus zonder gas te geven)
Dit is juist, maar de ruimte welke door het stellen van koppelingsvork is die waar door de koppelings plaat vrij loopt en dat is het punt van net aangrijpen plus 1 en een kwartslag indraaien
3 : de koppeling vrije slag voel je met de hand. moet een heel klein beetje speling hebben ( auto moet in zn vrij staan dacht ik. anders helemaal van druk af meten.
Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>