Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Ik ga kortelings beginnen aan mijn volgende projekt een CX TGE
Waarvan ik de motor ga vervangen door een 2.2L de motor heb ik al maar een versnellingsbak daar heb ik er 2 van 1 met een differentieel dat langs 1 kant waar de aandrijfas inschuift is uitgelopen en een andere die zeer zwaar schakelt.
Nu was ik aan het denken om het differentieel van de slecht schakelende bak over te bouwen naar die met het slecht differentieel.
Weet er iemand of dit gaat en zo ja moet er dan iets af gesteld uit gelijnd of uitgemeten worden ?
Ik zou wel het kroonwiel losmaken en verwisselen zodat dit bij dezelfde bak blijft omdat dit waarschijnlijk op elkaar is ingesleten.
Heeft er iemand ervaring met sleutelen aan versnellingsbakken?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hmmm, staat er in een van de citroen garage handleidingen geen revisie procedure? Allebei demonteren, en de beste onderdelen in de beste bak bouwen… met een traction kan het .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
sans-pareil schreef:Hmmm, staat er in een van de citroen garage handleidingen geen revisie procedure? Allebei demonteren, en de beste onderdelen in de beste bak bouwen… met een traction kan het .
Ja de beschrijving voor revisie staat in de Citroen werkplaats boeken,maar dat is voor het geheel te reviseren ik zou eigenlijk enkel het differentieel uitzijn geheel van de ene in de andere willen zetten.
Ik heb al gehoord van garagisten dat als je een differentieel uit elkaar haalt om de een of andere reden dat je bij het monteren echt alles heel precies moet uitmeten en terug afstellen.
Omdat anders de kans dat het binnen de korste keren vastloopt heel groot is.
Wat ik mij dus afvraag is als ik het differentieel in zijn geheel verplaats van de ene naar de andere bak moet ik dan iets uitmeten/afstellen en is er dan een risico dat er op korte termijn iets fout loopt in de bak.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Ik heb dat ook wel eens gehoord. Alleen kan ik me niet zo 1 2 3 bedenken wat je zou moeten afstellen eigenlijk. Je diff. is er juist voor gemaakt om de ene kant harder te laten draaien dan de andere, of juist andersom natuurlijk.
Wie het weet mag het zeggen..
Test
Volgens mij werkt het met alle dif’s zo. In menig werkplaatsboek staat bij het uitrekken van de steekassen aan bakzijde in in de zin van:
Plaats na het weghalen van de steekas, gereedschap nr. 1234567890 (of een oud stuk aandrijfas) om verdraaing van de ‘planetaire tandwielen’ te voorkomen….
Moet het toch maar eens gaan uitzoeken…
Test
ik denk dat ik de oplossing voor je heb.
de bak die goed schakelt maar waarvan het dif kassee is haal je uit elkaar.
de bak met het goede diff bouw je de andere bak onderdelen in , behalve het diff.
hiermee laat je het uitklokken van je diff achterwege, omzeil je het dus.
en ik wil je best helpen met die klus.
greets van wupke:die niet onbekend is met trannie’s
CX bakken ken ik niet. Met een BE3 bak uit een BX of Xantia is het een eitje om zoiets te doen als je nu wilt. Mits je de tanwielen maar bij elkaar houdt.
mpostma schreef:CX bakken ken ik niet. Met een BE3 bak uit een BX of Xantia is het een eitje om zoiets te doen als je nu wilt. Mits je de tanwielen maar bij elkaar houdt.
Hmm, een CX bak kun je eigenlijk niet vergelijken met een BX/Xantia/XM bak.
het Diff is anders en dat zit zeg maar separaat van de bak.
alwaar de Bx de bak en diff min of meer is samengevoegd.
een BX bak weegt iets van 25 kg en een CX is in je eentje nog maar net te tillen.
ik weet nie hoezwaar exact maar ik denk toch gauw omtrent de 50 kg.
greets van wupke:die het met je eens is dat die XU bakken relatief eenvoudig zijn qua constructie.
Ik denk dat we blij moeten zijn met iemand als Wupke op het CF. En als er meningen opdoemen dat iemand zoals hij het allemaal té goed weet, of iets dergelijks, dan kan dat misschien het beste via een PB aan de desbetreffende persoon gemeld worden.
On TOPIC: Ik ben geen kenner in de CX bakken wereld, maar als deze zich steeds van dezelfde behuizing bedienen, dan is het gewoon een kwestie van de juiste tandwielen, in de juiste volgorde, in het juiste huis!! Net als met BE bakjes.
Test
Thijsvandebles schreef:Ik denk dat we blij moeten zijn met iemand als Wupke op het CF. En als er meningen opdoemen dat iemand zoals hij het allemaal té goed weet, of iets dergelijks, dan kan dat misschien het beste via een PB aan de desbetreffende persoon gemeld worden.
Mee eens.
En dit was de laatste keer dat de bezem er door is gegaan. Wat volgt is een slotje!
Thijsvandebles schreef:Ik denk dat we blij moeten zijn met iemand als Wupke op het CF. En als er meningen opdoemen dat iemand zoals hij het allemaal té goed weet, of iets dergelijks, dan kan dat misschien het beste via een PB aan de desbetreffende persoon gemeld worden.
On TOPIC: Ik ben geen kenner in de CX bakken wereld, maar als deze zich steeds van dezelfde behuizing bedienen, dan is het gewoon een kwestie van de juiste tandwielen, in de juiste volgorde, in het juiste huis!! Net als met BE bakjes.
nou , zo eenvoudig is het niet Thijs.
je hebt met veschillende overbrengingsverhoudingen , dus diameters te maken.
maar wat wel vaak wil lukken is om de slechte synchromessen te vervangen door redelijk tot goede synchromessen uit de andere bak.
die verschillen vaak niet in diameter , waar hun tandwielen dat juist wel doen.
een makkie is het niet, maar als je vaker met V bakken hebt gerommelt dan is het te doen.
kV8:
Kun je nou aan de buitenkant van een bak zien waar je mee te maken heb?
Hiermee bedoel ik de overbrengverhoudingen enzo, dat er ergens BE3, MA, etc op zal staan, dat geloof ik wel.
in eerste instantie ben ik geneigd nee te zeggen.
want bv ZF heeft achter hun Code 4hp14/18 enz een andere code staan, en die bepaald welke bak het betreft.
klein voorbeeld aan de hand van de zf bak.
die geeft voor de BX aan.
4HP14.
echter is de cijfercode in die range anders voor bv de diesel.
wederom 4HP14 maar een andere code, en overbrenging.
uiterlijk dezelvde bak, maar de overbrengingen zijn anders.
nog verwarrender is dat de 4HP14 ook in de Saab en de Xantia liggen.
als ik in de boeken duik kan ik ook de desbetreffende verschillen en code’s voor je neertypen.
maar je vraag lijkt me beantwoord.
het type bak/de code, bepaald wat voor bak het is.
mvgr wupke
Ah
Ik vroeg dit omdat ik vroeg of laat op jacht wil gaan naar een andere bak, omdat de huidige rammelt, daar hebben we een keer tel. over gesproken. Nou zijn er bakken genoeg die passen onder mijn Xantia1.9D, ik wil echter dezelfde verhoudingen omdat ik niet wil inleveren aan acceleratie, zoals het nu is vind ik het prima.
je zou hierover een telefoontje kunnen plegen naar bijvoorbeeld een Peugot /citroen sloop bedrijf.
die weten vaak exact welke bakken identiek zijn met welke nummers.
de enigste die ik zogauw weet is De Vos in Beneden Leeuwen of is het Boven Leeuwen.
mvrg wupke
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
ZX1.4i schreef:Ah
Ik vroeg dit omdat ik vroeg of laat op jacht wil gaan naar een andere bak, omdat de huidige rammelt, daar hebben we een keer tel. over gesproken. Nou zijn er bakken genoeg die passen onder mijn Xantia1.9D, ik wil echter dezelfde verhoudingen omdat ik niet wil inleveren aan acceleratie, zoals het nu is vind ik het prima.
effe Bart Ebben bellen,
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115