3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
rook vanonder de motorkap!
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 26 januari 2009 06:07 PM
  [ # 31 ]

Dat is alleen moeilijk als de startmotor op een of andere manier geen goed contact maakt met de massa die op het blok is aangesloten…
Ik zou die eens losdraaien en alle punten waar massa wordt gemaakt even goed schoonschuren. Evt. kun je de nuldraad nog even doorbruggen naar een schroef van de startmotor.
Als alles dan weer goed werkt, nog even wat blanke tectyl o.i.d. over de gevoelige plekken spuiten tegen de weersinvloeden en klaar is Klara.

De verbinding naar het chassis mag trouwens ook best een dikke draad zijn…

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2009 06:29 PM
  [ # 32 ]

Hallo Stadgenoot!
Ik heb het begin van het draadje nog eens gelezen. Is het mogelijk dat de startmotor inwendig kortsluiting heeft? Heb ik eens bij een 23 ie gehad. Die trok toen zoveel stroom dat de starterkabels (mijn accu was intussen leeg) elkaar duidelijk afstootten tijdens het starten. Daar heb je een gigantische stroom voor nodig die dan dus langs alle beschikbare wegen gaat, dus ook door het dunne draadje.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 26 januari 2009 06:31 PM
  [ # 33 ]

Het lullige is dat ik een twee jaar oude Valeo startmotor heb. Dan zou deze inderdaad misschien geen goede verbinding maken met het motorblok of de waterpomp niet. Toch vreemd want je schroeft het geheel in elkaar met bouten en tapeinden. Die zouden toch wel een goede verbinding moeten geven lijkt me.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2009 06:37 PM
  [ # 34 ]

Klopt. Maar als isolaties smelten is er duidelijk sprake van een veel grotere stroom dan normaal. Bij slechte verbindingen krijg je juist een kleinere stroom dan normaal omdat de totale weerstand groter is. Jouw probleem duidt eigenlijk op een (veel) te grote stroom. Vandaar dat ik op het idee van de kortsluiting kwam.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 26 januari 2009 06:45 PM
  [ # 35 ]

Beste Jantje,

Wat jij zegt zou heel goed kunnen. De ANWB man had het er ook over dat de startmotor wel heel veel stroom verbruikte. Maar stelde voor een lekker dikke kabel tussen blok en chassis te leggen. Ik denk dat ik die startmotor er maar eens uit ga halen om de boel te inspecteren. Hopelijk zit er nog garantie op.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25612
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2009 06:47 PM
  [ # 36 ]

Als die dikke aarde draad geen goed kontact maakt fikt dat dunne draadje makkelijk uit als je daar de normale starttroom doorheen jaagt.

Neem een startkabel en overbrug die nieuwe kabel van je eens. Van de min pool naar de voet van de HD pomp bijvoorbeeld. Lekker dicht bij de startmotor.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 26 januari 2009 06:58 PM
  [ # 37 ]
DSuper5 73 schreef:

Het lullige is dat ik een twee jaar oude Valeo startmotor heb. Dan zou deze inderdaad misschien geen goede verbinding maken met het motorblok of de waterpomp niet. Toch vreemd want je schroeft het geheel in elkaar met bouten en tapeinden. Die zouden toch wel een goede verbinding moeten geven lijkt me.

Het kan m.i. niet aan de startmotor liggen. Immers, waarom zou hij het dan wel goed doen als je een goede massaverbinding met je chassis maakt?

Ik denk dat het OF aan de nieuwe massakabel ligt, en verbinding daarvan met de waterpomp, OF aan de verbinding tussen de waterpomp en het blok. Meet het anders eens op met een multimeter?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10346
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2009 07:14 PM
  [ # 38 ]
bogaard77 schreef:

Als die dikke aarde draad geen goed kontact maakt fikt dat dunne draadje makkelijk uit als je daar de normale starttroom doorheen jaagt.

Neem een startkabel en overbrug die nieuwe kabel van je eens. Van de min pool naar de voet van de HD pomp bijvoorbeeld. Lekker dicht bij de startmotor.

Goed idee! Als die ook gaat roken weet je wat er aan de hand is, als hij dan wel goed start weet je het ook!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 28 januari 2009 11:22 AM
  [ # 39 ]

Ik ga inderdaad eerst het advies van Bogaard maar eens opvolgen. Ook met een extra kabel van chassis naar waterpomp doet de startmotor het nu gewoon goed. Ik wil alleen zeker weten wat het probleem is. Rondrijden met een startmotor die niet in orde is lijkt me ook niet zo’n goed idee.

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 05 februari 2009 02:01 PM
  [ # 40 ]
DSuper5 73 schreef:

Ik ga inderdaad eerst het advies van Bogaard maar eens opvolgen. Ook met een extra kabel van chassis naar waterpomp doet de startmotor het nu gewoon goed. Ik wil alleen zeker weten wat het probleem is. Rondrijden met een startmotor die niet in orde is lijkt me ook niet zo’n goed idee.

Ben je al wat wijzer?
Ik heb geloof ik het zelfde probleem.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
DSuper5 73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 12-04-2007

Gepost: 06 februari 2009 03:14 PM
  [ # 41 ]

nee wolfman, ben nog niet veel wijzer geworden. Met de extra kabel doet de startmotor het weer goed en ik heb nog geen tijd gehad om hem er uit te slopen en de boel eens goed te inspecteren. Het is me nu ook effe te koud en te nat om met zo’n k!#%^&%Û%t klus aan de gang te zijn.

Ook last van gesmolten draden?

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 februari 2009 03:22 PM
  [ # 42 ]

Ik denk het wel.
Ik heb start problemen en van de week in het half donker ben ik weer bezig geweest toen ik ineens een rookpluimje zag vanuit de motorruimte.
Ik rook ook een behoorlijke schroeilucht.
Maar het was inmiddels al te donker om te kijken wat de schade was of waar het vandaan kwam.
Ik hoop morgen iets wijzer te worden.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook