Ik heb hem!!
Heerlijke auto.
Heb alleen 1 ding ontdekt;
Hij is nieuw APK gekeurd, maar als ik de uitlaat bekijk aan de onderkant, zeg maar tussen de 2 voorstoelen in, is daar een gedeelte weggehaald. Wat is dat?
Het zit nu vast met kit en er steken 4 pinnen uit met 2 ijzeren plaatjes ter versteviging.
Wat moet ik hiervan denken?
Het lijkt er ook op of de uitlaat een beetje blaast bij gasgeven, ofwel een beetje lek. Maar met APK mag zoiets toch niet??
De verkoper zou ernaar kijken, en zei iets over katalisator?? Die willen er nog weleens uitklappen zei ie. Nu is het op deze manier weer vastgemaakt. Veilig genoeg???
Wie heeft een helder antwoord?
En het rechterdeel van de dashboardverlichting werkt niet, alsmede de centrale vergrendeling voor de achterdeuren. Maar dat kunnen we nog weleens fixen zelf. Gaat me nu om de uitlaat.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
De uitlaten willen inderdaad wel eens breken, maar dan zou ik hem niet dicht smeren met kit.
Wat wel kan is er een passend pijpje inmaken en dan netjes dichtlassen, heel doeltreffend en redelijk goedkoop om te doen.
Ook al smeren ze de pijp van voor tot achter dicht met kit, zolang hij tijdens de keuring gasdicht is mag hij goedgekeurd worden.
gr. erik
ja, ik weet niet geheel zeker of het kit is, maar is een witte laag op de uitlaat zelf, met 2 van de klemmen op beide uitlaatdelen. Dus ik zou denken dat het zo goed moet zijn en gewoon lang mee moet gaan… maar ja.
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Zou voor de zekerheid de auto op een brug laten zetten en kijken of de pijp inderdaad niet dichtgeknaaid is. Er zijn in de handel wel tussenpijpen te verkrijgen, die kunnen wel met universele klemmen vastzitten.
Voor de zekerheid even checken, als de pijp je onderweg wegbreekt schraapt ie vervelend genoeg over de grond ......
volgens de dealer is het een tussenstuk als cat-vervanger.
Zit vast met klemmen.
Hij zegt dat het een reparatieset is die iets van 75 euro kost normaal.
Het zit al 1,5 jaar op deze manier, zoals zovele xsara’s zei hij.
Wat is dan die witte smurrie?? Soort lijm??
Bij kwikfit vanochtend ff laten bekijken, en die zei al meteen dat er maar direct een nieuwe kat onder moest wat 300 a 400 euro kost.
Maar de auto is wel gewoon door APK gekomen.
Ik weet niet meer wat ik moet geloven nu….
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik denk dat kwitfit jou graag een nieuwe wil verkopen, dat zou ik niet vertrouwen…
maar misschien weet er iemand anders meer
dus die reparatieset van Citroen zou voldoende moeten zijn voor nu???
Wie heeft dit ook of weleens gezien??
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998
Je kunt ook twee andere dingen doen:
1. dit aanmerken als verborgen gebrek en eisen dat de handelaar dit maakt of tenminste de kosten met je deelt.
2. het laten zitten en er pas iets aan doen wanneer je er last van krijgt. De kosten zullen dan wel voor jou zijn!
Ik zou gaan voor 1 als het nu al niet echt goed is of wanneer je bang bent dat het snel kapot gaat. 2 zou ik doen wanneer er nu niets aan de hand is en je er nog zeker een jaar mee rijdt!
In ieder geval, succes!
To drive or not to drive… that is the big Citroën question!!
In het verleden: BX Sport 1985 gris renard, BX Sport 1986 rood, ZX 1.9 D 1995 rood, Citroën AX 1.1 Tge 1992 rood, Citroën Xsara break 2.0 Hdi
Waarschijnlijk is het het beste om 1 te doen,
en 2 te doen als 1 niet werkt?
Bij een diesel is een cat niet verplicht dus een tussenpijp volstaat voor de apk.
Als je bij een kwikfit komt en ze zien zo’n pijp zullen ze je altijd proberen een nieuwe aan te smeren.
De witte smurrie is een soort kit die de aansluitingen afdicht, wat meestal na een paar dagen er onderuit valt en toch de pijp net niet afdicht.
Er rijden wel meerdere citroens rond met een vervangpijp, dus dat is geen probleem, ook niet voor de apk. Voor de apk noet ie alleen gasdicht zijn van voor tot achter aan de auto.
Als de pijp verder dicht is en niet roodverroest is, zou mijn devies zijn om het gewoon te laten zitten en gewoon lekker genieten van zo’n heerlijke wagen.
gr. erik
maar is dus buiten die kit om ook nog een keer gelast eraan vast, en de klemmen erop gezet???
of alleen kit en klemmen
Copyright Athlon 2006
Citroen Xsara 1.9D 1998