Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
zo dat was net ff schrikken…...
me neef en ik waren ff wezen kijken in hengevelde bij de kermis..
(hij reed aangezien ik geen rijbewijs heb.)
we reden terug en plots sprong er een Ree voor de auto zo uit de sloot gelukkig trapte me neef meteen de rem in, en voor ons gevoel hadden we de ree niet geraakt. Je hoorde de banden zelfs piepen.
eenmaal thuis gekomen nog geschrokken keken we na de bumper en jah hoor..
de bumper was niet gebarsten maar wel een schaaf plek alsof je een paaltje geschampt hebt en een klein dutje…
conclusie we hebben de ree heel iets geraakt het mooie dier liep gelukkig wel verder maar was erg geschrokken net als wij…
niet iets dat je vaker wilt meemaken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Dit komt me vaag bekend voor, maar bij onze eend had het meer catastrofale gevolgen… De ree is met zo’n klap tegen de auto aan gekomen, waardoor het spatbord weggevrommeld was, bumper geknakt, motorsteunen afgescheurd en een cilinder naar de knoppen… Maar wel thuisgekomen..
Nee dat zijn geen leuke dingen.
gelukkig is het met jullie toch nog goed afgelopen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Ik heb tot nog toe 1 maal een noodstop moeten maken en ik dacht echt dat ik er op zou knallen. Het ging verbazingwekkend goed!
Maar goed, ik ben blij dat het goed is afgelopen, het zal wel een flinke schrik zijn geweest.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
poe gelukkig
ik bekeek foto`s van me auto en opeens viel me op dat de schaaf plek er al zat ops: nooit eerder op gevallen maar ik ben daar wel blij van heeft het dier tenminste nix….
Tessa moet nog van de schrik bekomen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
en toch… om met Mark te spreken: als je toch moet sterven, dan maar liever op de bumper van een BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
liever eerst nog niet
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Harm schreef:en toch… om met Mark te spreken: als je toch moet sterven, dan maar liever op de bumper van een BX
heejheejheej, daar berust copyright op
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ree was onge-dear-d ? hihih
Maar goed dat je niet in een John DEERe ree-d, dan.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Absolute onzin….
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
patje74 schreef:Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Ik heb tot nog toe 1 maal een noodstop moeten maken en ik dacht echt dat ik er op zou knallen. Het ging verbazingwekkend goed!Maar goed, ik ben blij dat het goed is afgelopen, het zal wel een flinke schrik zijn geweest.
Ik heb regelmatig met mijn BX een noodstop moeten maken en ik kan alleen maar zeggen dat de klacht van niet-citroenrijders wel klopt: als je zo hard remt dat je wielen blokkeren is het erg lastig om het punt te vinden tussen wel blokkeren en niet. In mijn geval is het dus Slip-los-slip-los-slip…. Ik ben gek op GS/BX remmen, dat harde pedaal kan ik prima doseren alleen in extreme situaties (paniek) dus niet.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Weefje schreef:Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Absolute onzin….
Het enige wat er klopt aan het verhaal is dat een HP geveerde auto vlak blijft bij remmen, die trekt namelijk z’n kont omlaag gelijk met de neus (nog meer dan een ZX ook al heeft die ook trailing arm suspension) waardoor er geen verplaatsing van het zwaartepunt plaatsvindt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Weefje schreef:Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Absolute onzin….
Het enige wat er klopt aan het verhaal is dat een HP geveerde auto vlak blijft bij remmen, die trekt namelijk z’n kont omlaag gelijk met de neus (nog meer dan een ZX ook al heeft die ook trailing arm suspension) waardoor er geen verplaatsing van het zwaartepunt plaatsvindt.
Een bx past z’n rij-hoogte toch niet zo snel aan dat ie een noodstop kan opvangen? k bedoel: als je op de motorkap gaat zittn bij draaiende motor duurt t toch wel een paar seconden vorodat ie aanpast. K neem aan dat hij dan precies tzelfde doet als bij een duikstop. Of zit hier een sensor voor? Lijkt me meer een Activa-verhaal dus…..
Ennuh, sorry , maar ik vind m’n bx met michelin energy op NAT wegdek echt heel vlot gaan slippen. Ik heb niet het idee dat een HP-auto harder remt ofzow, eerder zachter.
Het “felle” pedaal vind ik wel een genot; zeker leuk als je iemand anders even in je auto laat rijden
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
DaanDus schreef:Alcyone schreef:Weefje schreef:Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Absolute onzin….
Het enige wat er klopt aan het verhaal is dat een HP geveerde auto vlak blijft bij remmen, die trekt namelijk z’n kont omlaag gelijk met de neus (nog meer dan een ZX ook al heeft die ook trailing arm suspension) waardoor er geen verplaatsing van het zwaartepunt plaatsvindt.
Een bx past z’n rij-hoogte toch niet zo snel aan dat ie een noodstop kan opvangen? k bedoel: als je op de motorkap gaat zittn bij draaiende motor duurt t toch wel een paar seconden vorodat ie aanpast. K neem aan dat hij dan precies tzelfde doet als bij een duikstop. Of zit hier een sensor voor? Lijkt me meer een Activa-verhaal dus…..
Ennuh, sorry , maar ik vind m’n bx met michelin energy op NAT wegdek echt heel vlot gaan slippen. Ik heb niet het idee dat een HP-auto harder remt ofzow, eerder zachter.Het “felle” pedaal vind ik wel een genot; zeker leuk als je iemand anders even in je auto laat rijden
Dat aanpassen van de rijhoogte tijdens remmen gebeurt niet door inmenging van de hoogteregelaars. Dat kan ook niet, die hebben een ingebouwde hysteresis. Het komt gewoon door de achterveerbollen veerbollen die direkt LHM die in de veerpoten zit, remklauwen perst zodra de remservo opent. Des te zwaarder de auto is belast, des te hoger de druk in de veerbollen die daardoor des te harder de achterremmen bedienen zodra je gaat remmen. Zo, heb ik gelijk de lastafhankelijke remkrachtverdeling uitgelegd
HP geveerde auto minder hard remmen? Denk dat het subjectief is of aan de banden ligt. Mijn Digit met Kwik-Fit 185/60 banden (die zaten er om bij aankoop) slipt veel sneller dan mijn TRS met 165/65 Bridgestone’s.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Robin schreef:Maar goed dat je niet in een John DEERe ree-d, dan.
En je roepnaam Raytje is
DaanDus schreef:Een bx past z’n rij-hoogte toch niet zo snel aan dat ie een noodstop kan opvangen? k bedoel: als je op de motorkap gaat zittn bij draaiende motor duurt t toch wel een paar seconden vorodat ie aanpast. K neem aan dat hij dan precies tzelfde doet als bij een duikstop. Of zit hier een sensor voor? Lijkt me meer een Activa-verhaal dus…..
Zie uitleg van Alex, dat is dus wel degelijk zo.
DaanDus schreef:
Ennuh, sorry , maar ik vind m’n bx met michelin energy op NAT wegdek echt heel vlot gaan slippen. Ik heb niet het idee dat een HP-auto harder remt ofzow, eerder zachter.
Het “felle” pedaal vind ik wel een genot; zeker leuk als je iemand anders even in je auto laat rijden
Dan raad ik je absoluut aan eens een rondje LHM-verversen en remleidingen spoelen uit te voeren als je dat al niet eens gedaan hebt. Dit soort problemen komt (aangenomen dat remmen, schijven en klauwen naar behoren functioneren) door slecht LHM-onderhoud; ik heb al meermaals mensen met dealeronderhouden BX-en daar op nat zien gaan.
Spoel maar gerust een halve liter LHM per klauw weg, dan is het ergste vuil er wel uit en de respons een stuk preciezer en de remdruk een veelvoud van wat ie was. En dan wel eerst je mond open en dan pas op de rem trappen anders past het stuurwiel niet tussen je tanden
Als je je auto regelmatig laat Chyparsen dan ben je er nog niet; ze spoelen de remmen niet door en dáár gaat het dus bij de BX mis.
Wat voor Michelin’s je rijdt maakt ook nog uit; XT1’s zitten bij mij in de ban; harde gladde glijtroep. MXT’s zijn heerlijk soepel, al hebben ze niet bovenmodaal veel grip.
Ich bin ein Breaker