Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De helocoil-set. Hierin zitten v.l.n.r. 3 verschillende lengtes “helicoils”, de boor, de tap (speciale draad voor de coil), het inbreng-tooltje en een afbreek-tooltje voor de haakje op de coil waar je het inbreng-tooltje achter haakt.
Boor eerst de oude schroefdraad er uit met de meegeleverde boor zonder al te veel kracht te zetten. Laat de boor het werk doen en gebruik dunne olie.
Spuit na het boren het gat even schoon met b.v. WD40.
Hierna kan het tappen beginnen, gebruik wederom olie. Draai de tap na elke slag telkens een stukje terug om deze “schoon te maken”.
Zodra er voldoende draad is getapt voor de coil draai je de tap er voorzichtig uit. Al het weggesneden materiaal zit nog mooi op de tap.
Maar spuit de draad nog wel even schoon voor de coil er in gaat.
Nu kan de coil er in.
Draai hem er voorzichtig en rustig in zonder te drukken. De coil moet zelf zijn weg vinden in de nieuwe draad. Omdat de coil er onder spanning in gaat, moet je wel spanning er op houden. Let op dat de coil niet een gang overslaat.
Check dit voor de coil er helemaal in zit. Als hij er eenmaal in zit kun je hem er moeilijk weer uit krijgen!
Zodra hij er in zit kun je het inbreng-tooltje er uit draaien (met de hand).
Zie hier het resultaat!
Nu nog even het haakje afbreken met het bijgeleverde tooltje en een klein hamertje en de schroefdraadreparatie is gereed.
En ja, dit is wiki-stuf, ik zal daar binnenkort ook even induiken. Aanvullingen en verbeteringen zijn uiteraard welkom!
Totaal aantal Berichten: 1260
Geregistreerd: 22-08-2008
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Helemaal helder!