Hallo mede-Citroën-liefhebbers,
Na heel wat eenden, dyanes, visa’s, 1 bx en 1 zx zijn we nu sinds 8 dagen in bezit van een CX 2400i Prestige, Gris Espadon uit ‘82!
Wat gaaf rijden zeg!! En iedereen wil achterin zitten…
Echter heb probleem(pje): het stoplampje ging na een week branden in combinatie met het olielampje wat er rechts naast zit. En daarbij stond de meter met max en min helemaal rechts in het dashbord nog boven de min grens (voor het starten).
Nu heb ik de olie bijgevuld, hierna sprong de meter rechts bij het omdraaien van contactsleutel weer keurig tot in gebied van max. maar nog steeds branden het stoplampje en het olielampje rechts daarvan. Ook na enkele stukken rijden en enkele keren opnieuw contact uit en aan en opnieuw starten.
Nu de vraag:
Wie weet hoe dit kan?
Is de combinatie van stop lampje en olielampje ook voor andere vloeistoffen bestemd?
Hopelijk kan iemand ons helpen!
Alvast bedankt en groeten van Hilde en Ruud
Verdere info over onze CX:
Plus punten:
km stand: originele km stand: 100.500
1 jaar oude OMVL LPG installatie met dream verdamper, computergestuurd
roestvrij chassis, balken en holle ruimtes, ze wordt in week 9 geheel dinitrol behandeld om dit zo te houden
mooi stoffen interieur kleur of naam stof nog onbekend, helaas hangende hemel
verder nieuwe:
accu, radiator,, koppeling, lhm en remleidingen vernieuwd + vloeistoffen, 2 nieuwe banden, remblokken, wielen uitgelijnd, filters vervangen, bollen op druk gebracht,
Minpunten:
kopse kanten voorportieren hebben redelijk wat roest
portier LA onderaan wat roest
motorkaprand deels doorgeroest
We gaan ook de roest aanpakken maar eerst maar Dinitrolbehandeling, is al duur genoeg!
[edit mod: welkom, maar ik heb het telefoonnummer maar even gewist ]
Une CX, c’est la vie!
De draad naar de oliedrukzender controleren of deze niet ergens langssschuurd [rechts van het motorblok]. Ook is het mogelijk dat de oliezender het heeft begeven.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Het olielampje direct rechts van de STOP-lamp is bij mij, en volgens mij bij alle Série1 een oliedruk-lampje:
Gebrek aan oliedruk duidt m.i. eerder op een defecte oliepomp dan op te laag peil. Zou dit snel uit (laten) zoeken, o.a. CXfanatic (dacht ik) heeft ook eens te lang doorgereden met brakke oliepomp. Volgens mij ligt dat blok nu nog op revisie te wachten…?
Succes,
Rogier
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Heb een bericht gestuurd naar CXfanatic want oliezender zit goed vast.
Omdat we een redelijk grote lekkage hebben iets rechts uit het midden (vanuit de auto gezien); kan dit van de oliepomp zijn en zo ja, is dit voor iemand anders dan CXfanatic ook een bekend probleem?
Wie kent een goede garage die goed bekend zijn met CX’en in of in de buurt van Alphen aan den Rijn?
Bedankt alvast voor jullie hulp! Groeten Ruud
Une CX, c’est la vie!



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Dat die zender goed vast zit, wil niet zeggen, dat-ie niet kapot is….
Lekkage kan ook van de oliedruksensor komen. De afdichting begeeft het nog wel eens, waardoor het gouden goedje rijkelijk kan wegstromen. Een nieuwe kost slechts enkele euro’s. Je kunt er alleen wat lastig bij.
De oliepomp zit in de motor, dus als die lekt zie je daar niets van. In enkele gevallen raakt de pomp versleten, wat zich eerst uit in een verminderde druk bij stationair toerental, gevolgd door een totale wegval van druk bij hogere toerentallen. Dan kun je overlijdensberichten gaan rondsturen.
Citroën CX 25 GTI TURBO 2, C’est Démon!
Surf eens naar: http://www.citroen-cxclub.nl/
Ex DS 21 Pallas (1969)
Ex CX 25 GTi T2 (1987)
Ex XM V6 Exclusive Aut. (1998)
Heren, allemaal hartelijk dank voor uw reacties, jullie hadden al een deel van de onrust weggenomen voordat de auto naar de garage ging!!!
Het was toch de oliedrukzender, zat wel vast maar was ook goed lek!
Verder liep de motor onrustig, alleen rijdend.
Oorzaak was een versleten bovenste motorsteun. Dan kan het blok bewegen en doordat de kabel bij pedaal vast zit trekt de motor dus als het ware per trilling aan de gaskabel waardoor het lijkt alsof de motor onregelmatig loopt. Heb nu 2e hands motorsteun. Wie heeft nog een nieuwe met goede rubbers????
En nog een tik geluid: deze tik kwam van een versleten tandwieltje van het systeem dat de klep die de lucht regelt van buiten of van de binnencirculatie. Het uit- en inbouwen van de ‘kacheltoren’ kost veel tijd maar omdat bijna iedereen deze klep toch op buiten heeft staan is het stekkertje nu los. Vervanging komt wel als de aanjager het begeeft, schijnt vanzelf een keer te gebeuren bij een CX?...
De CX is technisch weer tip-top dus we zweven weer!
Une CX, c’est la vie!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bovenste motorsteun kun je gemodificeerd bij garage van der laan in Abbenes kopen. Veel beter dan een nieuwe originele. Goekoper ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar is onze CX ook nagekeken en gerepareerd! Helaas waren de gemodificeerde steunen op omdat de rubbers die gebruikt worden (afkomstig van BX’en) op waren.
Tzt mogen we evt. omruilen. Maar toch bedankt voor de tip!
Groeten Ruud
Une CX, c’est la vie!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
De rubbers voor de Van der Laan steunen, (die nodig zijn om ze te maken) zijn al een tijdje niet leverbaar. We zijn op zoek naar een alternatief….
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!