1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Vraag over inzakken
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 07 februari 2009 07:08 PM

Hallo!

Ik heb de volgende vraag: Als je een BX laat inzakken door middel van de hoogteregelaar, hoe verlaat de LHM dan de (voorste) veerpoten? Gaat die via de rubber lekleidingen, of wordt het via de hd leiding terug naar de hoogteregelaar gestuurd?

Mijn TZi (‘de grafbak’ noem ik het apparaat) verliest namelijk een plens LHM in de buurt van de voorste hd regelaar als je hem laat zakken. Ik heb net de kleine octopus vervangen maar dat heeft helemaal niks geholpen Sad Dus dat heb ik óf helemaal verkeerd gedaan, óf het probleem zit ergens anders…. Kleine octopus handelt zo te zien alleen de lekleidingen af.

Cheers,
JM

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 februari 2009 07:13 PM
  [ # 1 ]

Je retour gaat via de rubber leidingen die op je veerpoot zitten.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 februari 2009 07:16 PM
  [ # 2 ]

Niet waar…..de rubberen leiding die op je veerpoot zit geklemd is zuiver en alleen een retour voor de lekolie en is geen retour voor de hoofdstroom LHM.
Check je schema’s…....

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 07 februari 2009 07:34 PM
  [ # 3 ]

Ok, tot nu toe verwarring dus Wink

Er even van uitgaande dat het via de HD leiding terug naar de regelaar gaat (wat me eigenlijk wel logisch lijkt), hoe verlaat het dan de HD regelaar?

Ik heb net niet heel goed gekeken moet ik toegeven, en ook geen foto’s gemaakt, maar ik geloof dat er twee rubber leidingen op de voorste HD regelaar zaten, eentje ging naar de kleine octopus, de andere naar boven waar hij op de grote octopus aansluit. Deze lekte ook wel wat, hier hebben we provisorisch een buisje in gezet en dat leek wel te werken. Maar ik twijfel nu wel.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 februari 2009 07:39 PM
  [ # 4 ]
GW-tje schreef:

Niet waar…..de rubberen leiding die op je veerpoot zit geklemd is zuiver en alleen een retour voor de lekolie en is geen retour voor de hoofdstroom LHM.
Check je schema’s…....

O.K. , hoe zit het wel dan ?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 07 februari 2009 07:41 PM
  [ # 5 ]
BxBandit schreef:

Er even van uitgaande dat het via de HD leiding terug naar de regelaar gaat (wat me eigenlijk wel logisch lijkt), hoe verlaat het dan de HD regelaar?

\

1 ding is zeker , het gaat niet via de hd leiding retour.

Volgens mij wel via de rubber leidingen op je veerpoot , maar dat moet een ander maar bevestigen.

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 07 februari 2009 07:47 PM
  [ # 6 ]

Re: Vraag over inzakken

BxBandit schreef:

Mijn TZi (‘de grafbak’ noem ik het apparaat) verliest namelijk een plens LHM in de buurt van de voorste hd regelaar als je hem laat zakken. Ik heb net de kleine octopus vervangen maar dat heeft helemaal niks geholpen Sad Dus dat heb ik óf helemaal verkeerd gedaan, óf het probleem zit ergens anders…. Kleine octopus handelt zo te zien alleen de lekleidingen af.

Cheers,
JM

Op de hoogteregelaar zit een rubberen slang die terug gaat naar het vat.


Waarschijnlijk is die vlakbij de hoogteregelaar gescheurd of misschien wel afgescheur.

Ik heb dit bij mijn 1400 ook gehad, en ik heb dat toen opgelost door het hele stuk slang te vervangen door een stuk benzineslang Wink

Ik kon er wel redelijk bij, maar bij een 1900 is dat wel anders Laughing

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 07 februari 2009 08:04 PM
  [ # 7 ]

De olie gaar retour via de hoge druk leiding naar de hoogteregelaar en vandaar via de rubberen slang die uitkomt op de retour van de hogedrukpomp, de kleine oktopus dus.
de rubberslangen die onder aan de veerpot zitten is er een voor de beluchting en de andere voor de lekolieretour.
dus in jouw geval is waarschijnlijk de rubberretourslang op de hoogteregelaar lek, die kun je repareren met een stukje pijp en brandstofslang. of een nieuwe kleine oktopus.
zie mijn website hoe ik het opgelost heb ipv de kleine oktopus te vervangen, das nl een duur ding.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 07 februari 2009 08:06 PM
  [ # 8 ]

Ik heb er nog eens over nagedacht, maar het moet wel vanuit de poot terug gaan naar de hd regelaar. Want: De hd regelaar kan natuurlijk nooit tegen de poot zeggen “zet jouw retoursluis maar open om de auto te laten zakken”. Wel kan de hd regelaar de druk in de veerleiding verlagen, waardoor er wat lhm terugkomt, en de auto naar beneden gaat.

Dus die vraag is opgelost, had ik eigenlijk ook wel eerder kunnen bedenken.

Dan is de vraag nu nog “als je hoogteregelaar de druk in de veerpoot verlaagd, wordt de teruggekomen lhm dan via de grote of de kleine octopus afgevoerd?”

Eigenlijk durf ik nu wel te stellen dat het via de grote gaat, want bij het aansluiten van de kleine octopus op de hd regelaar is zeker niks mis gegaan.

Hmm balen, heb ik 4 uur staan te klooien, en ruim 140 euro gespendeerd, allemaal voor niks Sad Toen ik laatst op zoek ging naar de lekkage zag ik wel wat scheurtjes in de kleine octopus, in de buurt van de lekkage, vandaar dat ik hem besloot te vervangen…

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 07 februari 2009 08:08 PM
  [ # 9 ]

Ok om nog meer verwarring te voorkomen, in mijn (wellicht foute) beleving is de kleine octopus degene die over het subframe loopt (die heb ik net vervangen), en de grote degene die een dikkere slang bij het voorraadvar heeft?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 februari 2009 08:09 PM
  [ # 10 ]
citro-power schreef:
GW-tje schreef:

Niet waar…..de rubberen leiding die op je veerpoot zit geklemd is zuiver en alleen een retour voor de lekolie en is geen retour voor de hoofdstroom LHM.
Check je schema’s…....

O.K. , hoe zit het wel dan ?

De hoogteregelaar bepaalt of er olie naar de veercilinders gaat of dat er olie wordt afgevoerd naar de retourleiding, ook kan de veercilinder olie afvoeren via de hoogteregelaar. Ik heb even geen plaatjes bij de hand, maar zo werkt het.

De retourleidingen die aan de verbruikers zitten zoals veercilinders, remservo, stuurhuis zijn echt retouren voor de lekolie die langs de zuigerafdichtingen komt. In de diverse sturende componenten/kleppen van het hydraulische systeem zitten ook retourleidingen maar die zijn echt om olie onder druk af te voeren naar het voorraadvat.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 07 februari 2009 08:14 PM
  [ # 11 ]

op de hoogteregelaar zit inderdaad ook de grote oktopus aangesloten, maar dat is de lekolieretour van de hoogteregelaar.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 07 februari 2009 08:20 PM
  [ # 12 ]
b.rozema schreef:

op de hoogteregelaar zit inderdaad ook de grote oktopus aangesloten, maar dat is de lekolieretour van de hoogteregelaar.

Maar hiermee bedoel je dan degene die over het subframe heen loopt? Waar ook de lekleidingen van de voorste veerpoten op zitten, en de hard plastic leidingen die vanaf de achterbrug komen?

Profiel  
 
b.rozema
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 410
Geregistreerd: 18-10-2007

Gepost: 07 februari 2009 08:21 PM
  [ # 13 ]

De grote is die over het subframe loopt, met veel leidingen dus, alles hiervan is lekolie en 1 keer lucht die van de veerpoten. de kleine is de leiding die van de drukregelaar komt en daar zitten ook de retouren van de hoogteregelaar op, en ook de stuurbekrachtiging geloof ik, heb ik niet dus dat weet ik niet zeker.

Vroeger hadden we kuilen in plaats van drempels.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 februari 2009 08:25 PM
  [ # 14 ]

Zonder te kijken, maar:

In de aankooptips wiki staat dat een stuurbekrachtigde BX twee octopi heeft: groot & klein. Ik denk dus zomaar dat de kleine ook de stuurberkrachtiging afhandelt.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BxBandit
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 376
Geregistreerd: 05-07-2004

Gepost: 07 februari 2009 08:27 PM
  [ # 15 ]

Ah ok dan heb ik die twee door elkaar gehaald, qua naam dan.

Eigenlijk had ik van te voren wat beter moeten nadenken in plaats van op basis van die kleine scheurtjes in de grote octopus deze te verdenken en vervangen. Hoewel hij dus ook niet helemaal fris was.

Tja, ik noem hem niet voor niets ‘de grafbak’  Confused

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook