Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Hoi,
Vroeger heb ik altijd geleerd dat als je een accu gaat opladen met een lader, dat je de dopjes van de cellen moet openen.
Laatst vertelde mij iemand dat dat eigenlijk niet nodig is, want tijdens het rijden laadt de accu ook bij.
Wat is jullie mening?
Jan
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Hedendaagse accu’s KAN je niet eens meer openmaken.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hangt er van of hoe snel ( hard ) je de accu op gaat laden .
Inderdaad in de auto wordt ze ook bij geladen , maar gecontroleerd door de spanningsregelaar .
Als je met een zware externe lader werkt wordt je batterij (te) warm en produceert ze bij einde lading inderdaad veel gas .
Best is natuurlijk dat je batterij niet te warm , dus niet te snel geladen wordt . Maar dan moet je de lader aanpassen aan de grootte van je batterij .
Dus dan is het best om de doppen open te zetten , en vooral te zorgen dat je geen vonken maakt ( klemmen lostrekken zonder eerst de lader af te zetten ) .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Met een gewone lader zet ik de dopjes ook los erop (als het kan).
Met een druppellader niet.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
meeste accu’s hebben een openingetje waar de overdruk uit kan.
anders zou ie exploderen bij snel en vol laden, en dat hoor je zelden.
Dus: dopjes los is achterhaald.
Groeten,Rob