Ik ben in bezit van een Saxo uit 1996 met een 1.1 liter motro.
Nu gebeuren er aantal dingen die volgens mij met elkaar te maken had. Soms als ik de auto opstart doet de stuurbekrachtiging het even niet. En soms valt de radio helemaal uit. En springt weer aan over 10 minuten, het gebeurt heel onregelmatig. Achterruit verwarming doet het ook niet. Nu vind ik dit niet zo een ramp allemaal, totdat van de week de auto op de snelweg zomaar uitviel. Alsof de elektrische schema helemaal dood lag.
IK heb het gevoel dat deze verschijnselen met elkaar te maken hebben. Nu weet ik niet zo veel van autos en heb ik niet veel ervaring mee, maar mijn logische verstand zegt dat het iets met elektrische schema is.
Heeft iemand dit weleens meegemaakt of herkent iemand dit probleem?
Ik zou niet weten waar ik nu moet beginnen.
Graag jullie reacties.
Jeff
meet je batterij eens met motor af & aan af min 11v aan >=12 V zijn de waarden die je moet meten.
als de batterijspanning <12v is met motor aan zou ik de altornator moet je het in de richting van de altornator zoeken.
riem altornator voldoende gespannen? connectie los/oxidatie kan je zo nazien spanning nameten op de altornator zelf let op de bewegende delen in de buurt !!!
achterruit verwarming controleer de zekering eens + de aansluitdraadjes aan de vervarmingsweerstand zelf.
kijk hier voor de elektrische schemas
Uitmeten met de multimeter is de boodschap en de elektrische schema’s volgen. Het kan echter aan veel dingen liggen. Beste remedie is meten op verschillende plaatsen waar je aan kan en zo naar de bron van de storing opsporen. Massa van je wagen is altijd het chassis/ijzerwerk daarop hou je de zwarte klem van je multimeter en met de andere meet je. Vergeet niet het bereik in te stellen -> max 14V en op DC te meten.
Groeten,
saxo vts 1.4 8V
Bedankt iedereen. Ik ga ermee aan de slag. Zodra ik resultaten boek post ik hier mijn vooruitgang.
Jeff
Nog een vraag. Stel dat de altornator defect zou vertonen, betekent dat als ie uitvalt dat de auto in princiepe nog steeds op de accu zou moeten lopen. Dat had ik vroeger gehad met een oude volvo, toen de koolborstel versleten was, kon de auto nog een aantal minuten op de accu rijden. In mijn geval stopte de motor helemaal mee tijdens het rijden en de stuurbekrachtiging valt soms uit terwijl de motor gewoon blijft draaien.
Jeff
is je contactslot niet gewoon lam?
Microsoft ?
Het is net een airconditioner, het lijkt te werken, tot je een window opent.
ik heb het zelfde probleem
eerst stuurbekrachtiging die uit valt en nu de blower en de achterruitverwarming
het contactslot gaat al een tijdje wat stroef en haakt ook soms
ga de contact slot/sleutel code maar op zoeken en een nieuwe bestellen
mijn tweede auto is een saxo
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Hier ook heel af en toe eens last van (nu toch al een maand of 4-5 geen last van gehad) zonder enige veranderingen.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
jan alfa schreef:ik heb het zelfde probleem
eerst stuurbekrachtiging die uit valt en nu de blower en de achterruitverwarming
het contactslot gaat al een tijdje wat stroef en haakt ook somsga de contact slot/sleutel code maar op zoeken en een nieuwe bestellen
Die is duidelijk dood. De stuurbekrachtings pomp is elektrisch en trekt nogal stroom daar die rechtstreeks ipv met een hulpcontact (relais) geschakelt is.
Overigens zijn franse sloten altijd al allergisch geweest voor sleutelbossen. Dus gewoon alleen je autosleutel het liefst.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
heb net te horen gekregen dat de contact sloten bij citroen in back rorder staan zijn momenteel niet te leveren
gaat eind feb begin mrt worden
ga maar een zekering achter het contact slot zoeken om prik van af tehalen zodat ik toch mijn blower kan gebruiken de ramen beslaan nu snel en het wordt slecht warm in de auto
mijn bella ben ik elke dag nodig anders kom ze die gebruiken
groeten jan
mijn tweede auto is een saxo
Hey Jan Alfa, nu ik het zo lees haha, mijn citroen wordt ook best langzaam warm tegenwoordig. Ligt het aan de zekering>
Jeff
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
jan alfa schreef:heb net te horen gekregen dat de contact sloten bij citroen in back rorder staan zijn momenteel niet te leveren
gaat eind feb begin mrt wordenga maar een zekering achter het contact slot zoeken om prik van af tehalen zodat ik toch mijn blower kan gebruiken de ramen beslaan nu snel en het wordt slecht warm in de auto
mijn bella ben ik elke dag nodig anders kom ze die gebruiken
groeten jan
Contact slot eruit halen en draden doorverbinden….
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
yes alles werkt weer na een omleiding
alle draden van het contactslot zijn + kabels
tis een contactslot met drie stekkers
de blauwe draad is van de startmotor kwam ik achter
heb van de stekker met twee dikke bruine draden de ene aan de andere gekoppeld voor nood doet alles het weer maar er gaat zoveel stroom door de kabel dat deze bij vol belasting erg warm wordt
dus stekker van de achterruitverwarming er maar af gehaald nu maar snel een bericht van de dealer dat het slot er is kan alles weer normaal werken
nou ja normaal vind het als redelijk door gewinterd monteur nog steeds onbegrijpelijk dat al die stroom over het contactslot gaat een kleine moeite dacht ik om er af fabriek een aantal relais aan te brengen scheelt een over belast contactslot en een hoop ergernis
ciao jan
mijn tweede auto is een saxo
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Tja normaal liep de stuurbekrachting via een gewone pomp. Bij 106 / saxo hebben ze die wegens plaatsgebrek vervangen door een elektrische en deze hebben ze erbij geplakt idd.
Echter stamt de basis van het contactslot uit de jaren 80 of nog verder dus ja of ze toen al berekend waren op deze belasting….
Tis een bekend en zwak punt. Remedie is dus om een relais van formaat er tussen te zetten….
Kijk uit met politie en doorverbinden… zijn ze niet zo blij me, maken ze je het lastig als ze willen.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
heb vrijdag te horen gekregen dat het contactslot er is dus ge m er deze week maar weer in zetten kan de stuurkolom ook weer dicht gemaakt worden met de draden op de originele plek
mijn tweede auto is een saxo