Hallo medeforumleden,
Ben net nieuw hier. Rijd voor hobby een DSuper en onze dagelijkse, zakelijke auto is een prachtige Saab 9-5 estate 2.3 turbo. Alleen; begin de bijtelling van deze wagen beu te raken en overweeg een nieuwe C1 te kopen (14%-44 euro wegenbelasting) Nu is zo’n C1 prima maar niet voor vakanties ed met gezin. Overweeg daarom een XM. Veel auto, genoeg excentriek, etc etc.
Wie rijdt er momenteel met een late XM 20i 16v Automaat (98-99. Ik vraag me nl af of deze combinatie niet te licht is. Wat zijn jullie ervaringen? Beter een 5 bak? En is de aut in de 2.0 ook een ZF bak?
Alvast bedankt voor reacties!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dit een prima exemplaar en de eigenaar is een kenner:
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=4227
Mischien kun je hem om zijn ervaringen vragen, via een PBtje??
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11716.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Wij hebben hier zo’n XM staan, dat is degene die eXpelliarMus aanwijst. De aanbieder is mijn vader.
Het is echt een heerlijke auto waarmee we weinig problemen mee hebben gehad. Heeft ons eigenlijk nog nooit laten staan. De bak schakelt lekker vlot en de motor heeft zat power. Het is denk ik een veel betere combi dan met een handbak, als je niks op automaten tegen hebt
En ja het is een ZF bak, de 4HP18 als ik me niet vergis.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_10395.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 342
Geregistreerd: 23-03-2008
- XM 2.0 16v op LPG G3
Tjerk schreef:Wij hebben hier zo’n XM staan, dat is degene die eXpelliarMus aanwijst.
De aanbieder is mijn vader.
Het is echt een heerlijke auto waarmee we weinig problemen mee hebben gehad. Heeft ons eigenlijk nog nooit laten staan. De bak schakelt lekker vlot en de motor heeft zat power. Het is denk ik een veel betere combi dan met een handbak, als je niks op automaten tegen hebt
En ja het is een ZF bak, de 4HP18 als ik me niet vergis.
Nja met handbak wordt de wagen wat sportiever.. Hangt er maar net vanaf wat je rijstijl is. Denk dat met een sportieve rijstijl je je wel gaat ergeren aan de automaat, maar dat zal ook wel weer persoonlijk zijn. Maar 2.0 heeft vermogen zat, met handbak is het echt een vlotte auto, maar met automaat is het ook niet afzien.
Nou bedankt jongens, en inderdaad, de 08-DR-DD is me opgevallen. Lijkt me een mooie en goede auto. Ik hoef niet als eerste weg te zijn maar wil op lange stukken wel door rijden met 140-150km/u. Is ie dan nog redelijk rustig in de toeren? Een CX bv, ook een overweging, is dan erg lawaairerig en die kun je dan beter met 5 bak hebben.
Helaas kan ik nog niet in gaan op bovenstaande XM; eerst de SAAB weg. Maar met name combinatie schuifdak EN airco trekt me erg.
Bedankt voor jullie reacties!!
Mike
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_9296.jpeg)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Als eigenaar van de betreffende auto zal ik ook nog even reageren. De combinatie 2.0i 16v met automaat is natuurlijk geen snelheidsmonster, dat kan je op je vingers natellen. Als je de toeren laag houdt en de bak vlot laat opschakelen dan gaat het allemaal niet zo snel. Maar als je toeren er in houdt door het gaspedaal wat verder in te trappen, en ik bedoel zeker niet planken , dan gaat-ie er behoorlijk vlot vandoor!
Lijkt mij wel veelzeggend dat Citroen op de nieuwe C5 nog steeds deze motor levert met 4-versn. automaat. Wel met 140pk i.p.v. 136pk, maar da’s ook niet zo’n groot verschil. En waarschijnlijk is de C5 nog zwaarder ook.
DSuper1970 schreef:met 140-150km/u. Is ie dan nog redelijk rustig in de toeren? Een CX bv, ook een overweging, is dan erg lawaairerig en die kun je dan beter met 5 bak hebben.
Bij 140-150 draait hij zo’n 4000 toeren denk ik. Een CX automaat heeft een 3-versn. automaat en maakt dan aanzienlijk meer toeren.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11716.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
par eXeMple! schreef:Als eigenaar van de betreffende auto zal ik ook nog even reageren. De combinatie 2.0i 16v met automaat is natuurlijk geen snelheidsmonster, dat kan je op je vingers natellen. Als je de toeren laag houdt en de bak vlot laat opschakelen dan gaat het allemaal niet zo snel. Maar als je toeren er in houdt door het gaspedaal wat verder in te trappen, en ik bedoel zeker niet planken
, dan gaat-ie er behoorlijk vlot vandoor!
En dat hebben we gemerkt, Porsches bijhouden is eigenlijk geen probleem Volgens Carbase gaat de wagen 203 KM/H en van 0-100 in 13 seconden. Niet erg snel maar meestal moet je gegevens van Carbase met een zak zout nemen
Het gaat wel vergezeld van een lekker geluidje!
Bij ongeveer 150 KM/H gaat het allemaal nog prima, zonder veel geluid, behalve het windgeruis. Echt die snelheid blijven aanhouden is zeker geen probleem en mede door de cruise-control niet vermoeiend.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
de combi van Par Example is prima, 16v met automaat.
Ik rij zelf de 16v met handbak en het prettiuge daarvan ( vind ik) dat je en sprotief kunt rijden, en heel erg lui. 9 van de 10 keer sla ik bij opschakelen steeds een gang over. Geen enkel probleem. 50 in 5 en dan gewoon doorgaan is ook geen probleem.
Ok, dus de 5 bak combinatie 2.0i is wel heel erg soepel!
Neem ik zeker mee. Leuk actief forum is dit trouwens!
Gr. Mike
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
ook met handbak prima
Hoi,
Wij rijden een 2.0 16v met hand bak uit 1998. Rijd prima, je kunt schakellui rijden (met wat meer geduld) en als je bij 130 gas geeft gebeurt er nog steeds wat.
Zelf vind ik de motor het prettigste draaien bij ca 4000 toeren, dan rijden we ongeveer 140-150. Een hele aangename snelheid. Vorige zomer lange stukken door Duitsland gereden met 150-160 met 2 kinderen, dakkoffer en fietsen op de trekhaak. Geen enkel probleem.
Omdat het een 16 klepper is heeft ie vooral power bij wat meer toeren. Rond de 90-120 in de 5 is ie wat lui.
Nog een voordeel is dat met deze motor ons verbruik gemiddeld 1 op 11,5 is en dat is vrijwel onafhankelijk van zomer-winter.
Groet,
Robert
Wat wel een voordeel van een handbak boven een automaat kan zijn is dat de motor bij wat hogere kruissnelheden net iets minder toeren draait. Ik heb nu een handbak achter de TD12 en mijn vorige dame, ook een TD12 had een automaat. Dat reed echt geweldig, maar het valt me nu wel op dat het rond de 120km/u zo’n 500 tpm scheelt, en dat is met name voor het verbruik en slijtage natuurlijk wel een groot verschil.
Maarja, het scheelt natuurlijk gewoon één versnelling, dus wel logisch.
Zweven of sideways…..... that’s the question
DSuper1970 schreef:Ok, dus de 5 bak combinatie 2.0i is wel heel erg soepel!
Neem ik zeker mee. Leuk actief forum is dit trouwens!
Gr. Mike
Jij noemt het een 2.0i maar das volgens mij een gewone 8 klepper… de 2.0 16v is toch wat anders hoor
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Tjerk schreef:
En dat hebben we gemerkt, Porsches bijhouden is eigenlijk geen probleem
Volgens Carbase gaat de wagen 203 KM/H en van 0-100 in 13 seconden. Niet erg snel maar meestal moet je gegevens van Carbase met een zak zout nemen
Het gaat wel vergezeld van een lekker geluidje!
.......Totdat die Porsche een beetje gas geeft….....
Ik mis hier de TCT, dat is gewoon een 2 liter 8 klepper met een turbo-blazertje erop…...Das pas souplesse ultra plus
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
[
Jij noemt het een 2.0i maar das volgens mij een gewone 8 klepper… de 2.0 16v is toch wat anders hoor
Oh ja, er is ook nog een 8 klepper. Maar ik zou graag voor een van de laatste bouwjaren gaan. (1996-2000) Dan is een 2.0i toch altijd een 16v?
Moet misschien mijn XM huiswerk nog maar eens wat beter gaan doen! ops:
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_11716.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
In Nederland waren er vanaf 1994 geen 8V’s meer.
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Dus de 8V is sinds 1994 niet meer in Nederland. En de Turbo 20i is ook altijd een 16V. Om de XM club site hebben ze de modellen nog niet in kaart gebracht. IS nog “under construction” zeg maar.
Dan heb je in de laatste productie jaren, afgezien van de diesels, dus:
2.0inj 16V 5 bak
2.0inj 16V Automaat
2.0inj 16V Turbo
2.0inj 16V Turbo Automaat
3.0inj V6 5 bak
3.0 inj V6 Automaat
De uitvoering is voor de 2.0inj: SX, de turbo: VSX en de V6: Exclusive.
En dan kwam ik ook de CX term PRESTIGE nog tegen. Was dat een actie model?
Corrigeer me maar als ik hierboven een foutje heb.
Gr. Mike
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!