hihihhi, ja als vrouwen kwaad worden dan beginnen de dealers echt serieus te worden, misschien ook nog een idee voor picassoke
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
hbeck schreef:hihihhi, ja als vrouwen kwaad worden dan beginnen de dealers echt serieus te worden, misschien ook nog een idee voor picassoke
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Dat rubber heb ik nog niet veel geroken. De keer dat ik het rook dacht ik dat het van de remmen kwam.
De interval ligt bij mij zo rond de 800-900 km en soms blijft het verschillende ritten duren. Mss zit er gewoon een stukje los in de roetfilter, en zorgt de hogere hitte van sneller rijden of hogere belasting(hogere uitlaatgastemp) of de regeneratie er voor dat dat stukje meer speling krijgt en dus meer lawaai kan produceren.
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
ik heb dit ook al geroken, die rubbergeur, heb er hier zelfs een post over gehad, dacht toen aan roetfilter, maar was ook niet zeker, of het niet de remmen waren waar iets mee was (slepen) of de koppeling. Bij deze is dit nu ook 100% zeker uitgeklaard . Volgende keer laat ik mijn vrouw naar de garage gaan, wie weet krijgt die ook nog extra korting .
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
om en nabij de 120000km kreeg ik een melding op mijn display:
Additief roetfilter te weinig.
Bij de oh beurt heeft de dealer er een dag over gedaan om dit bij te kunnen vullen, het was volgens zeggen de eerste keer dat dit gebeurde en dat dit dus helemaal nieuw was, additief niet op voorraad en druppelgewijs bijvullen.
Wat het doet met de werking van het roetfilter weet ik niet, ook niet omdat ik bijna 10.000 km heb doorgereden met de melding. Is dit schadelijk voor het filter? volgens de dealer kon het geen kwaad?
GC4P ligne business, 1.6 HdI EB6V 2007, huidige km stand 160.000 km
Vanaf sept 09 een Skoda Superb.
Ervaring met Citroën was redelijk maar zeker nooit geen EB6V meer…....
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
wimZ schreef:om en nabij de 120000km kreeg ik een melding op mijn display:
Additief roetfilter te weinig.
Bij de oh beurt heeft de dealer er een dag over gedaan om dit bij te kunnen vullen, het was volgens zeggen de eerste keer dat dit gebeurde en dat dit dus helemaal nieuw was, additief niet op voorraad en druppelgewijs bijvullen.Wat het doet met de werking van het roetfilter weet ik niet, ook niet omdat ik bijna 10.000 km heb doorgereden met de melding. Is dit schadelijk voor het filter? volgens de dealer kon het geen kwaad?
Of het kwaad kan weet ik niet, maar allicht zal er meer roet op de filter ‘koeken’, waardoor die mogelijk wel iets harder moet werken in begin denk ik, misschien warmt het keramisch materiaal in het begin ook niet optimaal door een laag roet die het verhindert goed op te warmen, alles hangt waarschijnlijk ook af van je rijstijl.
Naar ik heb horen zeggen, is het wel een kostelijke zaak, dat additief bijvullen, en ook als de roetfilter dient vervangen te worden, enige ervaring hiermee?
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Gunther, met kostelijk bedoel je waarschijnlijk hetzelfde als wij in Nederland kostbaar noemen. Ik heb inderdaad begrepen dat het een paar euris kost.
Vind het wel interessant om te horen dat het roetfilter blijkbaar nogal wat invloed heeft op de werking van de motor.
Ik heb vanavond mijn dealer een mail gezonden dat mijn vrouw mijn autozaken over gaat nemen inclusief het onderhoud van de C4GP.
ben benieuwd wat hun reactie zal zijn
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
kwaad kan het niet, je auto krijgt alleen roet uitstoot.
bij mijn vorige C5 was er ergens in defect in de dosering ervan
en heb toen ook enige tijd gereden zonder dat de roet verbrand werd..
de garage heeft toen eoa computer en de eloyse tank moeten vervangen.
hbeck schreef:Ik heb vanavond mijn dealer een mail gezonden dat mijn vrouw mijn autozaken over gaat nemen inclusief het onderhoud van de C4GP.
ben benieuwd wat hun reactie zal zijn
ik heb gewoon een andere dealer gezocht…
wimZ schreef:om en nabij de 120000km kreeg ik een melding op mijn display:
Additief roetfilter te weinig.
Bij de oh beurt heeft de dealer er een dag over gedaan om dit bij te kunnen vullen, het was volgens zeggen de eerste keer dat dit gebeurde en dat dit dus helemaal nieuw was, additief niet op voorraad en druppelgewijs bijvullen.Wat het doet met de werking van het roetfilter weet ik niet, ook niet omdat ik bijna 10.000 km heb doorgereden met de melding. Is dit schadelijk voor het filter? volgens de dealer kon het geen kwaad?
bij de eerste 1.6 hdi moest dit bij 100000 km gebeuren.dit is door citroen verhoogd naar 120000 km.
vind het wel raar dat een dealer dat spul niet op voorraad heeft als je voor de 120k beurt komt…
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
ronama schreef:
vind het wel raar dat een dealer dat spul niet op voorraad heeft als je voor de 120k beurt komt…
Kostelijk is inderdaad kostbaar, in Antwerpen is dat zo in elk geval, kostelijk, betekent bij ons ook heel grappig . Nu ja, dat spul is waarschijnlijk dus kostbaar, op mijn werk (chemie) gebruiken we o.a. CeSO4 (Cerium-sulfaat), en dat schijnt ook een kostbaar goedje te zijn dacht ik, ondanks de sterke verdunning die we gebruiken, dus misschien is Cerium een duur goedje dat moeilijk te winnen is of zeldzaam. Tegenwoordig is ook alles wat niet bij elke beurt nodig is, op bestelling denk ik, je ziet meer en meer zo’n zaken, om geld te besparen (geen stock=geen opslagkost en kleinere te huren ruimte=minder kans op diefstal), alhoewel dat ‘just in time’-gedoe soms net het tegenovergestelde effect heeft, en ten koste van de klantvriendelijkheid gaat .
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Eolys is een CeriumOxide/IJzerOxide suspensie in olie, kost ongeveer 20eur/L.
Aangezien een paar liter je 100dkm-160dkm ver brengen valt het nog wel mee met de kosten.
dus misschien is Cerium een duur goedje dat moeilijk te winnen is of zeldzaam.
Technisch is Cerium een zgn rare earth metal, maar dat betekend niet dat het letterlijk rare (=zeldzaam) is. Het is redelijk veelvoorkomend. Het kost ook niet veel meer dan goede motorolie of champagne of tandpasta.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
goed om weten, dan zullen de hoge kosten die men zegt bij roetfilter-problemen, de roetfilters zelf zijn waarschijnlijk. Ik heb toch al gehoord van kosten van om en bij de 1000 euro voor een roetfilter-probleem, was wel niet Citroen dacht ik. hopelijk moet er ook geen liter druppelsgewijs toegevoegd worden, voor de dealer dan, anders heeft die wel een monnikengeduld nodig (anders ook misschien met sommige klanten ).
Op mijn werk is CeSO4 0.1N verdunning, dat is +/- 24 g CeSO4/l, oftewel +/- 14 g Cerium”-atomen”/l, dat is opgelost in een zure oplossing (zwavelzuur-verdunning), maar hoogstwaarschijnlijk is dit duurder dan Eolys omdat nu eenmaal veel produkten duur zijn voor een labo, omdat ze zo nauwkeurig en zuiver (pro analyse) moeten zijn en met certificaat dikwijls.
24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.
Bij onderhoud van 40.000 km hebben ze bij mij ‘Fuel Guard Additief’ toegevoegd : volgens de factuur 1 eenheid, met een kostprijs van 8,11 € (excl. BTW).
Ik leid hieruit af dat dit gaat over het brandstofadditief om de roetfilter goed te laten werken.
Of het normaal is dat dit bijgevuld wordt bij 40.000 km, zal ik eens nakijken in het onderhoudsboekje.
volgens mij is dat gewoon een add die ze aan je brandstof hebben toegevoegd….
bij mijn weten is het bij de c5 niet gedaan bij 40k
stond ook niet op de factuur…