Hallo Citrofielen!
Ben sinds een aantal weken in het bezit, van een strakke marineblauwe ZX 1.4 (93) uit de eerste serie met 260.000 op de teller. Afgezien van een kapotte linkervoorwiellager, dashboardverlichting, met glans door de APK!
Maar steeds zie ik een plasje olie onder de auto staan…
- Blok is van onder en boven schoongespoten, en het lijkt bij de pakking van de carterpan weg te komen.
- Kop is niet lek, want anders zou de auto wel ‘pluimen’
- Ook geen mayo onder de vuldop van blok en radiateur.
- Retourleiding links/voor bij de kop zou het ook kunnen zijn
Beetje verwarrend allemaal, maar monteurs spreken elkaar tegen
Hebben jullie mischien een sugestie?
——-
Ik heet trouwens Gerard (37) en ben begonnen met een Visa (4 cill.) en een hoop lol met deze auto gehad! Mijn vader een CX uit de eerste serie! Verder BX-en gereden uit verschillende uitvoeringen en serie’s Een ZX 1.8 Aura met die beroemde fabrieksfout Een leeggereden ZX 1.9 diesel en nu een ZX 1.4 met jammer genoeg olielekkage!
Citroën CX 2.0 Reflex (Pa) Citroën Visa 1.1 RE, Citroën BX 1.4 RE, Citroën BX 1.4 Cannes, Citroën BX 1.6 Progress, Citroën ZX 1.8 Aura, Citroën ZX 1.9 Avantage, Citroën ZX 1.4 Reflex, Citroën Xantia 2.0 16/V (Huidig)
Citroën… Quoi Encore!
ik zou em eens op de brug zetten dan krijg je een hoop duidelijk
als de kop lek is hoeft ie trouwen niet meteen te gaan pluimen is mijn ervaring
Greetz ZX 1.4
ZX 2.0 16V
ZX1.4 schreef:ik zou em eens op de brug zetten dan krijg je een hoop duidelijk
als de kop lek is hoeft ie trouwen niet meteen te gaan pluimen is mijn ervaringGreetz ZX 1.4
Hoi,
Nadat hij schoon is gespoten is hij weer op de brug geweest, en daar was in eerste instantie niets meer te zien.
Edit: Uurtje geleden belde Franse Auto (Groningen) dat het het kleppendeksel is. Hier zit inderdaad een klein scheurtje in, maar ik kon zo niet zien dat hij daar lekte. We wachten maar in spanning af
Citroën CX 2.0 Reflex (Pa) Citroën Visa 1.1 RE, Citroën BX 1.4 RE, Citroën BX 1.4 Cannes, Citroën BX 1.6 Progress, Citroën ZX 1.8 Aura, Citroën ZX 1.9 Avantage, Citroën ZX 1.4 Reflex, Citroën Xantia 2.0 16/V (Huidig)
Citroën… Quoi Encore!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
TU-koppakkingen kunnen ook moeiteloos olie naar buiten laten zonder het te verbranden. Ze staan hier helaas om bekend…
De TU-liefhebbers kunnen je er vast meer over vertellen!
uhm ben wel nieuwsgierig wat die fabrieksfout van de 1.8 aura is eigenlijk.
C3 Pluriel 2003
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmmm, voor de verhaallijn is het niet handig om tussentijds te editen.
Goed, een kleppendekselpakking dus, dat is een ei-tje!
Quinten schreef:uhm ben wel nieuwsgierig wat die fabrieksfout van de 1.8 aura is eigenlijk.
Kantelende zuigers, door een te kleine maat zuigers, maar dit werd pas hoorbaar na de inrijperiode. En dit gold dus ook voor de Xantia.
Citroën CX 2.0 Reflex (Pa) Citroën Visa 1.1 RE, Citroën BX 1.4 RE, Citroën BX 1.4 Cannes, Citroën BX 1.6 Progress, Citroën ZX 1.8 Aura, Citroën ZX 1.9 Avantage, Citroën ZX 1.4 Reflex, Citroën Xantia 2.0 16/V (Huidig)
Citroën… Quoi Encore!
patje74 schreef:Hmmmm, voor de verhaallijn is het niet handig om tussentijds te editen.
Dit deed ik toen ik het nog moest posten En je hebt gelijk
patje74 schreef:Goed, een kleppendekselpakking dus, dat is een ei-tje!
Kleppendeksel zelf is ook vervangen (sloop) en volgens de monteur was de pakking finaal aan gort
Citroën CX 2.0 Reflex (Pa) Citroën Visa 1.1 RE, Citroën BX 1.4 RE, Citroën BX 1.4 Cannes, Citroën BX 1.6 Progress, Citroën ZX 1.8 Aura, Citroën ZX 1.9 Avantage, Citroën ZX 1.4 Reflex, Citroën Xantia 2.0 16/V (Huidig)
Citroën… Quoi Encore!
Een kleppendekselpakking kost ca. 20€.
Maar het kan inderdaad wel de koppakking zijn zonder rookpluimen of mayo, slaat gewoon naar buiten door.
Is het een erge lek? Anders nu wat rijden tot je duidelijk kunt zien vanwaar de olie komt.
Links vooraan het beruchte hoekje, deze was wel compleet doorgeslagen (binnen-buiten, water-olie)
Zo moet het eruit zien.
Deze is trouwens van mijn ex C15 die enkel naar buiten lekte (wel heel erg).
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Een kleppendekselpakking kost ca. 20€.
Maar het kan inderdaad wel de koppakking zijn zonder rookpluimen of mayo, slaat gewoon naar buiten door.
Is het een erge lek? Anders nu wat rijden tot je duidelijk kunt zien vanwaar de olie komt.
Hey Paso!
Thank’s voor de duidelijke foto’s en ik denk dat het ‘hoekje’ is maar nu eerst maar even afwachten wat het kleppendeksel + nieuwe pakking doet.
——
Top man/vrouw zo een forum, en ik ben dus geen hit and run poster Maar ook leuk om bij meetings aanwezig te zijn samen met mijn vriendin Ingrid die ook al een beetje besmet is
Citroën CX 2.0 Reflex (Pa) Citroën Visa 1.1 RE, Citroën BX 1.4 RE, Citroën BX 1.4 Cannes, Citroën BX 1.6 Progress, Citroën ZX 1.8 Aura, Citroën ZX 1.9 Avantage, Citroën ZX 1.4 Reflex, Citroën Xantia 2.0 16/V (Huidig)
Citroën… Quoi Encore!
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
had het exact zelfde probleem, alleen op gegeven moment sloeg het koelwater een cilinder in en toen wilde ie niet meer.
Laat je wel alles eromheen aan riemen vervangen? Beter gelijk doen dan later weer los moeten maken!
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Als je een beetje handig bent is het een klus die jezelf kunt doen kan zelfs op de parkeerplaats.
Wat heb je nodig om het goed te doen?
Koppakkingsset
klepsteelrubbers
kopbouten
distributieriem
drukrol
waterpomp
Wat ik ineens extra zou doen (heb gedaan)
olie + filter
koelvloeistof
luchtfilter
bougie’s
Dan ben je ineens voor lange tijd safe.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
zou de thermostaat ook gelijk doen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,
Ik heb nog een nog een goede thermostaat liggen voor een zx
Greetz ZX 1.4
ZX 2.0 16V
paso schreef:Als je een beetje handig bent is het een klus die jezelf kunt doen kan zelfs op de parkeerplaats.
Ligt eraan waar je woont, bij mij hier in de buurt hoef je zoiets niet te proberen
Hier vind de politie boeven vangen minder belangrijk dan boetes uitdelen aan onschuldige hardwerkende burgers
Ik lees je eerste bericht, daarin zeg je “steeds zie ik een plasje olie onder de auto staan”
Ik wil je niet bang maken, maar een kleppendekselpakking lekt niet zo hard, hou er ernstig rekening mee dat het toch de koppakking is. Iets dat niet ongebruikelijk is bij deze motor.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mijn Bea’tje heeft een 1.4 TU en al sinds de aanschaf (169.000 km) wat lekkage op het beruchte hoekje. Dat is nu (200.000) nog ongeveer gelijk: een paar druppen onder de auto na een nachtje staan en om de 2000 km moet er een half litertje olie bij. Ik kan er prima mee leven in elk geval.
Maar als er bij jou echt een plas onder ligt wordt ‘t denk ik wel tijd voor ‘n nieuwe pakking.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30