17 van de 27
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
   
EVA, de beige DS van vlietmansje
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 10 februari 2009 06:38 PM
  [ # 241 ]
Evan schreef:

moet je dan niet gewoon het lasapparaat ter hand nemen?

Laughing

Eigenlijk wel! Mijn sleutelruimte beperkt zich tot een (royale) garagebox onder een flat, waar je eigenlijk niet mag sleutelen. Dus geen licht aanwezig, en mag ook niet aangelegd worden…  Crying or Very sad

Met het sleutelen smokkel ik een beetje, zolang ik geen klachten krijg, dus. Verder rijd ik met een magazijnkarretje nog wel eens heen en weer naar het schuurtje achter ons huis, maar met hele auto gaat dat niet, uiteraard.

Last, but not least: heb drie auto’s om aan de praat te houden, en kan er maar met één rijden, en niet iedereen waardeert bovendien het uitzicht op drie DS-sen in de straat Rolling Eyes
(Ze moeten dan zelf om de hoek parkeren…)

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 11 februari 2009 07:22 PM
  [ # 242 ]

Zolang er wat olie in de bak zit welke door de tandwielen wordt meegenomen, gaat het wel goed hoor. Het gaat pas stuk als je er geen olie meer in hebt en de boel zwaar belast. Als hij nu goed schakelt en geen lawaai maakt, zou ik er wel vertrouwen inhebben.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 februari 2009 07:38 PM
  [ # 243 ]

Kan koelwater in je olie niet ook door een kapotte pakking komen? Of gaat die alleen kapot bij de cilinder-randen?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 februari 2009 08:15 PM
  [ # 244 ]
AH1828 schreef:

Kom je tzt toch even een bakkie bij me doen.

Kijk ik de kunst bij je af.

Uitnodiging aanvaard, hoor!
Andijk is wel beetje uit de buurt van Oss, remember?

Maaarr, als we in de buurt komen pb ik je wel voor naw, ok?

knuffel

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 11 februari 2009 09:36 PM
  [ # 245 ]
vlietmansje schreef:
AH1828 schreef:

Kom je tzt toch even een bakkie bij me doen.

Kijk ik de kunst bij je af.

Uitnodiging aanvaard, hoor!
Andijk is wel beetje uit de buurt van Oss, remember?

Maaarr, als we in de buurt komen pb ik je wel voor naw, ok?

Op weg er naar toe kom je daarentegen weer langs Zwaag, dus dan kan je meteen ook hier even langs komen. Tot dan…

  - Oscasr -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 februari 2009 10:51 PM
  [ # 246 ]

@ -Oscar- : óók aanvaard Smile , wordt mooi dagje uit zo!

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 11 februari 2009 11:32 PM
  [ # 247 ]
camemBert schreef:

Kan koelwater in je olie niet ook door een kapotte pakking komen? Of gaat die alleen kapot bij de cilinder-randen?

Via kapotte koppakking kan er inderdaad water bij de olie komen.
In mijn situatie heb ik de motor stilgezet, koelwater in radiateur op niveau gebracht. De volgende dag was het koelwaterniveau weggezakt, en het oliepeil gestegen (zeker een centimeter op de peilstok hoger).
Zonder dat de motor gedraaid heeft, dan kan het niet via de koppakking gaan.

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 februari 2009 12:53 AM
  [ # 248 ]
vlietmansje schreef:
camemBert schreef:

Kan koelwater in je olie niet ook door een kapotte pakking komen? Of gaat die alleen kapot bij de cilinder-randen?

Via kapotte koppakking kan er inderdaad water bij de olie komen.
In mijn situatie heb ik de motor stilgezet, koelwater in radiateur op niveau gebracht. De volgende dag was het koelwaterniveau weggezakt, en het oliepeil gestegen (zeker een centimeter op de peilstok hoger).
Zonder dat de motor gedraaid heeft, dan kan het niet via de koppakking gaan.

Is dat zo? de kop zit ook vol met KV en als er een verbinding is tussen het koelsysteem en een oliekanaal via de koppakking zal de koelvloeistof in de olie terecht komen.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 12 februari 2009 09:49 AM
  [ # 249 ]

Ben ook geen specialist, hoor, je hebt hier wel gelijk in.
Mijn idee dat de voetpakking de schuldige is komt voort uit de hoeveelheid die in één nacht weglekt, zonder dat er compressiedruk op staat.

Een optie is/was het wel om alleen de kop te lichten en dan zonder kop te kijken of de lekkage nog steeds optreedt. Dan had het blok kunnen blijven zitten (misschien), en had ik mogelijk alleen koppakkingset nodig gehad.

Nu stap ik over op compleet ander blok, zonder kosten, met wel veel meer werk (...)  Surprisedops:

Tip is echter goed: voordat het blok eruit gelift wordt laat ik hem eerst helemaal “uitlekken”. Dus op zeker: olie en koelwater (via plug onder uitlaatspruitstuk) aftappen, dan litertje of twee koelwater er weer in en kijken in het carter of er water verzamelt.

Overigens: mooie hobby, die oude auto’s in combinatie met dit forum Wink

knuffel

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4943
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 12 februari 2009 01:03 PM
  [ # 250 ]

Als je er de ruimte voor hebt is het een schitterende hobby, vooral met die aude auto’s is het een feest om te sleutelen. Ik heb net twee weken sleutelplezier achter me met de Jaguar, 40 jaar oud, klokgaaf, originele lak en ik heb er een jongere en veel sterkere motor in gehangen, maar alles zodanig aangepast dat het lijkt of de originele motor er nog in hangt.

Heerlijk om dingen te veranderen en aan te passen, alleen die zwarte handen is wat minder. Very Happy

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 februari 2009 07:07 PM
  [ # 251 ]
Han S schreef:

Heerlijk om dingen te veranderen en aan te passen, alleen die zwarte handen is wat minder. Very Happy

Zwarte handen, mwa, zeep en keukenrol doen wonderen!


Volgende vraag dient zich alweer aan:

bij de vervanging van het hele spul constateerde ik dat het L-vormige beugeltje om de drukgroep te bedienen erg veel speling had op mijn 4-bak.
Op de 5-bak was die nog perfect, dus omwisselen, toch?

Nu blijkt er verschil te zijn, uiteraard!


Het deel dat de drukstift bedient is even lang, het deel waar de koppelingskabel aan vastzit is verschillend van lengte.
Uit de onderdelenboeken wordt ik niet wijzer, wie weet waarom dit verschil er is? En is het straffeloos uit te wisselen?

knuffel

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 14 februari 2009 10:22 PM
  [ # 252 ]

Een langere hefboom geeft een lagere bedieningskracht aan het koppelingspedaal. De langste heeft dus de voorkeur voor een lichtere bediening van de koppeling…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 februari 2009 10:40 PM
  [ # 253 ]

eva

de lange hoort bij een diafragmadrukgroepkoppeling, de korte bij een vingerdrukgroepkoppeling…

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 februari 2009 10:43 PM
  [ # 254 ]

Re: eva

repelsteeltje schreef:

de lange hoort bij een diafragmakoppeling, de korte bij een vingerkoppeling

Ha, da’s een goeie!
Heb de bakken er nog niet af, maar is inderdaad wezenlijk verschil.
Dus wel uitwisselen, want ik ga drukgroepen met bijbehorende koppelingsplaten wisselen…en dan ook de druklagers, dus.

Voorzover beide passen, alweer Wink

knuffel

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 februari 2009 10:51 PM
  [ # 255 ]

eva

...en ook de koppelingshefboom…

Profiel  
 
 
17 van de 27
« Eerste  < Vorige 15 16 17 18 19 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook