Goed, na veel gezeik met m’n aangeschafte schitterende 2000 XM (lees hiervoor ook http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=193790&start=0 , http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196545&start=0 en http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=666205&sid=8f6aa6e4782c660e3049e0f7d88aa43d) is mijn volgende plan een vrij drastische: ik wil graag de Lucas Epic pomp vervangen door een Rotodiesel mechanische.
Nou heb ik van horen zeggen dat het niet al te lastig is om met wat voorkennis dit voor elkaar te krijgen, maar ik vroeg me toch af of er mensen met ervaring hiermee wat tips/etc. zouden kunnen geven, bv een lijstje met benodigde onderdelen :
Enige dieselkennis is hier wel voor nodig en als je handig ben, dan is het te doen.
Je zult ook de inspuitleidingen en verstuivers moeten vervangen door een set die bij de Rotodiesel pomp past, dit is in priciepe allemaal nog wel te doen. Het lastige is om de pomp af te stellen, het juiste inspuitmoment afstellen is niet te doen voor een leek, dat is echt werk voor een dieselspecialist.
Je zou zelf de pomp, leidingen en verstuivers kunnen vervangen en de afstelling van de pomp laten doen, een goede dieselspecialist is er niet zo lang mee bezig, dat hoeft je dus geen kapitalen te kosten.
Re: XM 2.1TD: Vervangen Lucas Epic pomp met een Rotodiesel
Smultie schreef:
Nou heb ik van horen zeggen dat het niet al te lastig is om met wat voorkennis dit voor elkaar te krijgen, maar ik vroeg me toch af of er mensen met ervaring hiermee wat tips/etc. zouden kunnen geven, bv een lijstje met benodigde onderdelen :
suc6 >> link
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
In de link staat bijna alles.
Nog een paar tips aangezien jij naar een lucas wil.
bosch
- verstuivers
- paspennen verdraaien
- ander pomptandwiel
- extra slangen voor koudestart verrijking
- koelbusje ipv afdekplaatje op de kop bij verstuiver nr 4 ( die met draadje )
- slang van dat koelbusje naar koudestart en slang van koudestart naar ergens in het koelsysteem ( zelfbouw )
lucas
- verstuivers ( heel misschien dat de electronische gelijk zijn maar dat moet ik opzoeken )
- ander huis op de kop ( waar nu dat zwarte filter element op zit )
hier moet een wasthermostaat in voor de koudestrart van de lucas pomp
- los filter plaatsen omdat je de huidige verwijderd (absoluut doen!)
- pomptandwiel zou ik niet weten maar is volgens mij gelijk
Eigenlijk moet je bij de bosch ook je huis vervangen maar dat is voor de “choke” van die dieselpomp.
Zelf dop ik deze altijd af omdat ze daar wel eens gaan lekken en zonder draait hij meer dan prima, is mijn ervaring.
Less=more.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.
Heb alle type blokken hier staat dus kan alles zo voor je uitzoeken!
( lucas oud/bosch/lucas nieuw )
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!