Heren en Dames,
Ik ben zeer benieuwd naar de verschillende oliedrukwaarden van de BX’en op dit forum. Toen ik mijn 16v kocht had ik altijd net iets meer dan 6 oliedruk. Nu 6000 kilometer en 3/4e liter halfsynteeth later staat de oliedrukmeter zo rond de 5.5 . Tevens wordt de olie wat warmer tijdens het rijden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou de halfsynteeth warmer worden en vloeibaarder en dus minder oliedruk of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
En wat zijn de oliedrukken van de GTi’s en andere BX’en met oliedrukmeter
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Re: Oliedruk enquette
T(h)ijs schreef:Heren en Dames,
Ik ben zeer benieuwd naar de verschillende oliedrukwaarden van de BX’en op dit forum. Toen ik mijn 16v kocht had ik altijd net iets meer dan 6 oliedruk. Nu 6000 kilometer en 3/4e liter halfsynteeth later staat de oliedrukmeter zo rond de 5.5 . Tevens wordt de olie wat warmer tijdens het rijden. Waar zou dit aan kunnen liggen? Zou de halfsynteeth warmer worden en vloeibaarder en dus minder oliedruk of moet ik het ergens anders gaan zoeken?
En wat zijn de oliedrukken van de GTi’s en andere BX’en met oliedrukmeter
hou je vast.. bij het starten rond de 7 - 8 bar. Als ie warm is zit ie (bij stationair) tegen de 2 bar aan, vaak zit ie zelfs DIEP in het rood. Bij niet stationair is ie bij warme motor circa 6 bar.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Waar lezen jullie die waardes dan??? op het dash??
Rien
Jap op de meter linksboven.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Die van mij blijft bij koude motor rond de 6 bar hangen, onafhankelijk van het toerental. Als de boel een beetje opgewarmd is, schommelt ie met het toerental mee.
Bij stationair dan 2 bar, bij 120 km/h rond de 5,5 bar. Ik bemerkte gisteren dat ie tijdens het rijden nog maar op 4,5 zat, zal misschien iets met het warme weer te maken hebben.
@kuikenXXL:
Weinig BXen hebben een oliedrukmeter. Standaard alleen de GTi’s volgens mij (8v en 16v)
bij mij is dit heel wisselend! Tijdens het rijden is het bij mij de ene keer 2 en dan springt hij weer naar 6 of 8.
Volgens mij is deze waarde alleen juist af te lezen tijdens een niet draaiende motor. Je moet de auto op contact zetten en dan 2 sec. wachten en dan springt de meter naar de juiste waarde. Correct me if i wrong!
Kdacht trouwens altijd dat het het peil was .. maar is de druk ops:
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Volgens mij is deze waarde alleen juist af te lezen tijdens een niet draaiende motor. Je moet de auto op contact zetten en dan 2 sec. wachten en dan springt de meter naar de juiste waarde. Correct me if i wrong!
Als je ‘m op contact zet geeft ie eerst een paar seconden het oliepeil aan. Niet teveel op vertrouwen trouwens…. Daarna, als de verlichting onder het boogje uitgaat, geeft ie de oliedruk weer.
Die moet volgens mij ongeveer meegaan met het toerental. Ik heb ook wel dat als de motor nog niet warm is, het wijzertje nogal springt van links naar rechts…
niet-draaiende motor = toch geen oliedruk?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Harm schreef:@kuikenXXL:
Weinig BXen hebben een oliedrukmeter. Standaard alleen de GTi’s volgens mij (8v en 16v)
Volgens mij ook nog 19TZI break’s.. daar heb ik namelijk mijn GTi dash uitgesloopt. Ik was ooit eens met iemand aan het praten die ook een 19TZI break had, en daar zat het GTi dash (naar zijn zegge) standaard in.
Dat zou kunnen, de TZI breaks hadden volgens mij een de GTi-motor toch?
mijn TRi heeft er sinds een paar maanden ook 1. en de standaard dashboards hebben enkel een oliepeil meter die het inderdaad maar 15 seconden na contact doen. Mijn oliepeil ligt eigenlijk standaard rond de 6 bar bij starten en koude motor, pas na een goede rit, circa 100km, wil ie terug vallen naar 3bar stationair, Tijdens het rijden overigens altijd rond de 6, niet meer trouwens!
Hij schokt bij mij wel heel erg, als ik gas loslaat, (koppeling in), dan schokt ie terug naar zegge 3, echt soepel is het niet te noemen..maar de druksensor is dan ook wel behoorlijk oud.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
bij mij geeft ie bij stationair rond de 2 bar aan, tikkie gas en hij vliegt naar 4 a 4,5 bar. das ook waar ie eigenlijk altijd op staat tijdens normaal rijden.
bij flink doorgassen en goed op toeren jagen heeft ie wel uitlopers naar 6 a 7 bar.
op contact met geel balkje geeft hij het oliepeil aan !!!!!
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
deur63 schreef:Harm schreef:@kuikenXXL:
Weinig BXen hebben een oliedrukmeter. Standaard alleen de GTi’s volgens mij (8v en 16v)Volgens mij ook nog 19TZI break’s.. daar heb ik namelijk mijn GTi dash uitgesloopt. Ik was ooit eens met iemand aan het praten die ook een 19TZI break had, en daar zat het GTi dash (naar zijn zegge) standaard in.
Bij mijn weten in Nederland standaard in de:
1.9 16V (alle)
1.9 125pk multipoint (GTI)
1.9 122pk mulitpoint+cat (GTI + TZI break)
1.6 105pk multipoint (S2 16TRI). (of ik heb een heleboel sleutelaars gehad die alleen een oliedrukmeter erin sleutelden?)
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Dan zal ik ook proberen in de toekomst een meter in te bouwen..heb via marktplaats een 205gti dash gekocht..
—————————————————————————————————————————
Aan: Rien en Odiel
Onderwerp: Re: Onderdelen 205 1.9 GTI ‘Interieur’
Alle gti tellerbakken zijn hetzelfde ongeacht het bouwjaar.
Er zit standaard metertjes in voor de:
Olietemp
Watertemp
Benzine
Oliedruk
Gr. Hugo
————————————————————————————————————————-
Alleen nog even ophalen..
Rien
het dashboard van een 205 past niet in een BX!
Anders was ik allang op zoek gegaan naar een teller van een peugeot 309 16V, die gaat namelijk tot de 250km/h
rb schreef:deur63 schreef:Harm schreef:@kuikenXXL:
Weinig BXen hebben een oliedrukmeter. Standaard alleen de GTi’s volgens mij (8v en 16v)Volgens mij ook nog 19TZI break’s.. daar heb ik namelijk mijn GTi dash uitgesloopt. Ik was ooit eens met iemand aan het praten die ook een 19TZI break had, en daar zat het GTi dash (naar zijn zegge) standaard in.
Bij mijn weten in Nederland standaard in de:
1.9 16V (alle)
1.9 125pk multipoint (GTI)
1.9 122pk mulitpoint+cat (GTI + TZI break)
1.6 105pk multipoint (S2 16TRI). (of ik heb een heleboel sleutelaars gehad die alleen een oliedrukmeter erin sleutelden?)
In 19TZI breaks’s van sommige bouwjaren (net niet alle) ligt het GTI-blok, vandaar de standaard GTI-dash.
Ich bin ein Breaker