2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Lezing citoen sm in Nrd.Holl…........
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2009 11:03 AM
  [ # 16 ]
citroen23 schreef:

Was zeker intresant: met name dat Cyril Sars de “oude” mechanische spanner gebruikt en een Ds limmiter
(not curved) icm de moderne ketting.Dus geen hydraulische spanner alla Ds cq merak…....... Shocked

Inderdaad…  Shocked en vooral onbegrijpelijk omdat dit inmiddels een wereldwijd bewezen modificatie is Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 11 februari 2009 03:43 PM
  [ # 17 ]
citroen23 schreef:

Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het advies Exclamation

Dit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken. Wink

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 februari 2009 04:03 PM
  [ # 18 ]
Blooper1963 schreef:
citroen23 schreef:

Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het advies Exclamation

Dit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken. Wink

Het is zeker in de minderheid maar als je grijze smurrie in je carterbak hebt liggen ipv olie dan ...... en heb het over preventief !! vervangen
Dit doe je toch al op het moment bij het vervangen van de (uitlaat)kleppen.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 11 februari 2009 04:22 PM
  [ # 19 ]

Yep,dan wel,maar als ze er nog volledig zwart uit zien(geen alu corosie aan de bouten)dan hoeft het toch niet??
Mijne zagen er gelijk nieuw uit,maar ja, ze waren er dan ook al uitgeweest en mss toen vervangen?? Wink

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 11 februari 2009 04:26 PM
  [ # 20 ]

Jammer dat ik niet bij de lezing kon zijn!

En jongens jongens, moet elk topic over de SM nu in een discussie over de ketting eindigen.  Wink

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 februari 2009 04:46 PM
  [ # 21 ]

Nee hoor; we hebben het nu over de cilinderkopbouten Laughing

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 11 februari 2009 05:11 PM
  [ # 22 ]

Surprisedfftopic Ben je nou van plan om een SM te kopen, citroen23?
Je vertoeft nu toch regelmatig hier op dit forum deel Wink

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 februari 2009 05:21 PM
  [ # 23 ]
Blooper1963 schreef:

Surprisedfftopic Ben je nou van plan om een SM te kopen, citroen23?
Je vertoeft nu toch regelmatig hier op dit forum deel Wink

kort maar krachtig: ja Very Happy

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 11 februari 2009 05:25 PM
  [ # 24 ]

Succes met Uw zoektocht Cool

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 11 februari 2009 08:31 PM
  [ # 25 ]

Als het echt goed wil doen moet je altijd je cilinderkop bouten vernieuwen.
Ze hebben net als alles een beperkte levensduur. Zeker cilinderkopbouten ze staan altijd onder zware spanning, ze worden warm dan weer koud. op een gegeven moment is de rek eruit. En dat zie je niet.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2009 08:39 PM
  [ # 26 ]
Blooper1963 schreef:
citroen23 schreef:

Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het advies Exclamation

Dit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken. Wink

Het breken van kopbout-houders ( want dát zijn het feitelijk) is een veel voorkomend euvel bij de sm motoren. Het wordt veelal veroorzaakt doordat er geen koelvloeistof in het blok gebruikt word maar water. De stalen bouthouders/draadbussen rotten dan gewoon kapot en breken op een gegeven moment. Neem daarbij het verhaal van U-niek (wat zeker meespeelt namelijk) én de ouderdom van de deze draadbussen en het recept voor drama is klaar. Bij kop demontage de bussen dus goed bekijken en liefst vernieuwen. De bouten zelf zijn van vrij goede kwaliteit, maar willen ook wel schade door corrosie vertonen. In dat geval: altijd vervangen. De bouthouders willen overigens ook gewoon spontaan breken, er stroomt dan ineens koelvloeistof langs een kopbout naar buiten. Kan je dus ook de kop van ‘t blok gaan af halen…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 11 februari 2009 09:04 PM
  [ # 27 ]
citroen23 schreef:

Was zeker intresant: met name dat Cyril Sars de “oude” mechanische spanner gebruikt en een Ds limmiter
(not curved) icm de moderne ketting.Dus geen hydraulische spanner alla Ds cq merak…....... Shocked

Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het advies Exclamation

Voor mij in ieder geval een leerzame (en gezellige Very Happy ) avond.  Wink

En heeft hij verteld waarom hij geen curved limiter wil gebruiken ??

Doet hij de Maserati modificatie met het extra oliesproeigaatje ??

Het zijn niet de kopbouten die breken maar de tapeinden in het blok waar de kopbouten in zitten .

Kopbouten zijn alleen slecht als ze roestschade hebben .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 11 februari 2009 09:19 PM
  [ # 28 ]

Tapeinden..??? De kop zit toch vast met bouten..???

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7307
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 11 februari 2009 09:20 PM
  [ # 29 ]
waterman771 schreef:
Blooper1963 schreef:
citroen23 schreef:

Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het advies Exclamation

Dit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken. Wink

Het breken van kopbout-houders ( want dát zijn het feitelijk) is een veel voorkomend euvel bij de sm motoren. Het wordt veelal veroorzaakt doordat er geen koelvloeistof in het blok gebruikt word maar water. De stalen bouthouders/draadbussen rotten dan gewoon kapot en breken op een gegeven moment. Neem daarbij het verhaal van U-niek (wat zeker meespeelt namelijk) én de ouderdom van de deze draadbussen en het recept voor drama is klaar. Bij kop demontage de bussen dus goed bekijken en liefst vernieuwen. De bouten zelf zijn van vrij goede kwaliteit, maar willen ook wel schade door corrosie vertonen. In dat geval: altijd vervangen. De bouthouders willen overigens ook gewoon spontaan breken, er stroomt dan ineens koelvloeistof langs een kopbout naar buiten. Kan je dus ook de kop van ‘t blok gaan af halen…

Dit is nauw precies zo’n beetje wat Cyril ook vertelde Shocked (hoef ik het teminste niet nog eens het hele verhaal van Cyril in te tikken…........ Surprisedops: )

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 11 februari 2009 09:26 PM
  [ # 30 ]

Valt je mee hé van de waterman Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook