Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroen23 schreef:Was zeker intresant: met name dat Cyril Sars de “oude” mechanische spanner gebruikt en een Ds limmiter
(not curved) icm de moderne ketting.Dus geen hydraulische spanner alla Ds cq merak….......
Inderdaad… en vooral onbegrijpelijk omdat dit inmiddels een wereldwijd bewezen modificatie is
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het advies
Dit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken.
Blooper1963 schreef:citroen23 schreef:Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het adviesDit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken.
Het is zeker in de minderheid maar als je grijze smurrie in je carterbak hebt liggen ipv olie dan ...... en heb het over preventief !! vervangen
Dit doe je toch al op het moment bij het vervangen van de (uitlaat)kleppen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Yep,dan wel,maar als ze er nog volledig zwart uit zien(geen alu corosie aan de bouten)dan hoeft het toch niet??
Mijne zagen er gelijk nieuw uit,maar ja, ze waren er dan ook al uitgeweest en mss toen vervangen??
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Jammer dat ik niet bij de lezing kon zijn!
En jongens jongens, moet elk topic over de SM nu in een discussie over de ketting eindigen.
Nee hoor; we hebben het nu over de cilinderkopbouten
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
fftopic Ben je nou van plan om een SM te kopen, citroen23?
Je vertoeft nu toch regelmatig hier op dit forum deel
Blooper1963 schreef:fftopic Ben je nou van plan om een SM te kopen, citroen23?
Je vertoeft nu toch regelmatig hier op dit forum deel
kort maar krachtig: ja
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Succes met Uw zoektocht
Als het echt goed wil doen moet je altijd je cilinderkop bouten vernieuwen.
Ze hebben net als alles een beperkte levensduur. Zeker cilinderkopbouten ze staan altijd onder zware spanning, ze worden warm dan weer koud. op een gegeven moment is de rek eruit. En dat zie je niet.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:citroen23 schreef:Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het adviesDit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken.
Het breken van kopbout-houders ( want dát zijn het feitelijk) is een veel voorkomend euvel bij de sm motoren. Het wordt veelal veroorzaakt doordat er geen koelvloeistof in het blok gebruikt word maar water. De stalen bouthouders/draadbussen rotten dan gewoon kapot en breken op een gegeven moment. Neem daarbij het verhaal van U-niek (wat zeker meespeelt namelijk) én de ouderdom van de deze draadbussen en het recept voor drama is klaar. Bij kop demontage de bussen dus goed bekijken en liefst vernieuwen. De bouten zelf zijn van vrij goede kwaliteit, maar willen ook wel schade door corrosie vertonen. In dat geval: altijd vervangen. De bouthouders willen overigens ook gewoon spontaan breken, er stroomt dan ineens koelvloeistof langs een kopbout naar buiten. Kan je dus ook de kop van ‘t blok gaan af halen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
citroen23 schreef:Was zeker intresant: met name dat Cyril Sars de “oude” mechanische spanner gebruikt en een Ds limmiter
(not curved) icm de moderne ketting.Dus geen hydraulische spanner alla Ds cq merak….......Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het adviesVoor mij in ieder geval een leerzame (en gezellige ) avond.
En heeft hij verteld waarom hij geen curved limiter wil gebruiken ??
Doet hij de Maserati modificatie met het extra oliesproeigaatje ??
Het zijn niet de kopbouten die breken maar de tapeinden in het blok waar de kopbouten in zitten .
Kopbouten zijn alleen slecht als ze roestschade hebben .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Tapeinden..??? De kop zit toch vast met bouten..???
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:citroen23 schreef:Ook het kunnen breken van de cilinderkopbouten was nieuw voor mij.
Preventief vervangen !!! was het adviesDit breken,is wel in de minderheid,hoor! Je hoort er haast niets over.
En het komt mss door beunen,welke geen momentsleutel gebruiken.Het breken van kopbout-houders ( want dát zijn het feitelijk) is een veel voorkomend euvel bij de sm motoren. Het wordt veelal veroorzaakt doordat er geen koelvloeistof in het blok gebruikt word maar water. De stalen bouthouders/draadbussen rotten dan gewoon kapot en breken op een gegeven moment. Neem daarbij het verhaal van U-niek (wat zeker meespeelt namelijk) én de ouderdom van de deze draadbussen en het recept voor drama is klaar. Bij kop demontage de bussen dus goed bekijken en liefst vernieuwen. De bouten zelf zijn van vrij goede kwaliteit, maar willen ook wel schade door corrosie vertonen. In dat geval: altijd vervangen. De bouthouders willen overigens ook gewoon spontaan breken, er stroomt dan ineens koelvloeistof langs een kopbout naar buiten. Kan je dus ook de kop van ‘t blok gaan af halen…
Dit is nauw precies zo’n beetje wat Cyril ook vertelde (hoef ik het teminste niet nog eens het hele verhaal van Cyril in te tikken…........ ops: )
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Valt je mee hé van de waterman
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste