schade rechts achter
cwg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 84

Gepost: 11 februari 2009 01:16 AM

Vanavond reed een collega bestuurder met zijn linker voorkant de rechter achterkant van onze XM aan. Ik reed op een rotonde, hij wilde er blijkbaar ook bij en dat paste niet Sad. Gelukkig geen gewonden.

Achterkant heeft flinke deuk, wiel loopt in rechterbocht aan en bumper hangt los. Morgen ga ik eens beter kijken, het ongeluk gebeurde in het donker. Waar ik me vooral zorgen over maak is of de achterwielophanging niet beschadigd is. Het zou best kunnen dat die andere auto ook tegen m’n wiel aangereden is. Is er dan kans dat er iets met de wielophanging onherstelbaar beschadigd is?

Tips over schade afhandeling of links naar nuttige tips daarover zijn ook welkom.

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 11 februari 2009 04:24 AM
  [ # 1 ]

De ophanging op zich kan een hoop hebben, er zouden een paar dingen krom kunnen zijn: draagarm, subframe. Even langs een (Citroën) expert gaan als je tijd hebt, dat zal uit komst bieden.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5019

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 11 februari 2009 03:04 PM
  [ # 2 ]

Wat een pech man!
Ik zou even een eindje achter de auto gaan staan en kijken of het achterwiel nog recht op de weg staat. En of het wiel dezelfde positie heeft t.o.v. het voorwiel als aan de linkerkant.

Overigens neem ik aan dat het een verzekeringskwestie is en dat de schade getaxeerd moet worden. Dan kan het je gebeuren dat er een total loss wordt uitgesproken en je de dagwaarde uitgekeerd krijgt. Die is helaas erg laag bij onze dames! Evil or Very Mad
Maar dan zijn er altijd nog mogelijkheden om het goedkoper te (laten) repareren.

Succes!

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 februari 2009 07:19 PM
  [ # 3 ]

Vandaag even bij twee bedrijven langs geweest. Het eerste bedrijf keek vluchtig en schatte snel 2000 Euro schade en dus total loss. Het tweede bedrijf heeft wat beter gekeken, onderdelenprijzen opgezocht e.d. en kwam op een schatting van 3100 Euro schade. Bij gebruik tweedehandsonderdelen en rechter achterspatbord uitdeuken i.p.v. nieuw zou het geheel op 2250 Euro komen. Hij had er wel vertrouwen in dat de ophanging geen schade zou hebben opgelopen. Het zit allemaal wel dicht tegen een total loss aan (dagwaarde schatte hij op 3250, restwaarde 750). Als ik 3250 zou ontvangen, zou ik er een mooie Xantia Break voor kunnen kopen. Maar deze auto rijdt ook eigenlijk nog zo fijn. Lastig. Even wachten op de expert dus.

Profiel  

xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 841

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 12 februari 2009 12:41 PM
  [ # 4 ]

Kijken of deze dan economisch total loss verklaard met behoud van het “wrak” kan worden, je krijgt dan de restwaarde uitgekeerd (schadeloosstelling). Misschien kan die man dat regelen die 3100 Euro reparatie rekent…voor een krat bier of een luttel bedrag. Zet dus de auto voor bezichtiging bij het schadebedrijf (waar je evt. een leuke band mee hebt).
De verzekering van de andere (de schuldige in kwestie) moet de auto bekijken en akkoord geven voor uitkering uiteraard. De schadehersteller kan de verzekering de prijsopgave makkelijk laten zien en overtuigen.
Met dit geld haal je zelf ergens onderdelen vandaan en kan je of zelf op schroeven, of laten doen. Het resterende bedrag is leuk voor een ijsje Wink
Zo hou je er financieel ook iets aan over.
Heb ik ook gedaan toen m’n voorkant in elkaar werd gereden door een muts hier op het parkeerterrein.

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 maart 2009 10:56 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips. We hebben toch besloten de schade niet te laten herstellen en een andere auto te kopen. Wegens veranderende omstandigheden kwam dat wat beter uit. Maar goed, de XM staat dus te koop:

Profiel  

25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4911

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 03 maart 2009 12:09 AM
  [ # 6 ]

Jammer voor jou! Hier gaat iemand een koopje aan hebben (als het nou een diesel was Twisted Evil )...

Auto total loss laten verklaren was geen optie?

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank

Gepost: 08 maart 2009 10:46 PM
  [ # 7 ]
25trd schreef:

Jammer voor jou! Hier gaat iemand een koopje aan hebben (als het nou een diesel was Twisted Evil )...

Auto total loss laten verklaren was geen optie?

Dat koopje is de volgende eigenaar van harte gegund. Hij staat nu een beetje in de weg, omdat we een vervangende auto gekocht hebben.

De expert van de tegenpartij vond dat een XM van dit type uit 1996 slechts 1500 euro waard zou zijn omdat ie een advertentie had gezien met deze vraagprijs Confused . Anyways, voor dat bedrag kon de schadehersteller hem echt niet herstellen, ze hebben het op een akkoordje gegooid van 1800 euro. 

Voor dat bedrag zou ik hem dus kunnen laten herstellen. Omdat we de XM niet helemaal meer bij onze omstandigheden vinden passen, vonden we het een betere optie om met dit bedrag een andere auto te kopen. Omdat ik het hydraulische systeem nog steeds erg prettig vind, ben ik nog gaan kijken naar een Xantia 2.0 16V Break uit 1999, maar die vond ik toch wat te groot en lomp. Als er nu nog BX Breaks waren met airco in goede staat met niet te veel kms ... Het is uiteindelijk een Honda Civic Aerodeck VTEC-E uit 1999 geworden, wat mij betreft een prima opvolger van de BX Break die we eerst hadden: licht, redelijk vlot, prima wegligging en op de koop toe nog zuinig met brandstof ook.

Profiel  

DSuper1970
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3137

Gepost: 09 maart 2009 07:37 PM
  [ # 8 ]

Honda wates??

Ben je er zeker van dat je toch niet gewond bent geraakt?? Wink

Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank

Gepost: 09 maart 2009 09:49 PM
  [ # 9 ]
DSuper1970 schreef:

Honda wates??

Ben je er zeker van dat je toch niet gewond bent geraakt?? Wink

Cool

We wilden graag een stationwagen, niet ouder dan 10 jaar, iets vergelijkbaars als de BX 19 break: licht en redelijk vlot. Een hydropneumaat zou een leuke extra zijn, een XM Break vonden we te groot en te zwaar. De enige keuze die Citroën dan nog heeft (afgezien van de C5, maar die valt duidelijk buiten budget) is de Xantia. De Xantia kon me in een testrit niet echt overtuigen, veercomfort en de stoelen vielen me wat tegen en hij is best groot en zwaar. Op zich is de XM berline dat laatste ook, maar die hadden we oorspronkelijk gekocht om een paardentrailer te trekken, wat er overigens nooit van gekomen is. Veercomfort en stoelen van de XM zijn wat mij betreft echt een niveau hoger dan die van de Xantia.

Maar goed, tijd voor iets anders: strak gestuurd, prima wegligging zonder al te stuiterig te zijn. Afgelopen weekend een iets langere rit gemaakt en dat bevalt tot nu toe goed. Ben benieuwd of deze auto ook langdurig goed bevalt.

Profiel  

cwg
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 april 2009 02:55 PM
  [ # 10 ]

Verkocht. Kan op slot.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook