1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Mijn nieuwe Xsara
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 18 juni 2005 08:13 PM

Hallo allemaal,

na een paar jaar te hebben rond gereden in een BX. ben ik vorige week overgestapt op een prachtige Citroen Xsara Linge Prestige 2.0HDI uit aug 1999.

Hij rijdt echt heerlijk, en de trekkracht is echt geweldig.

Maar nu had ik toch een paar vraagjes, misschien dat jullie me hier mee kunnen helpen. Er zat geen manual bij, is deze ergens te downloaden? Op deze site staat ie niet.

Blower:

Als ik de blower op miximaal zet en ik start de auto, begint deze als een idioot te blazen. Maar als ik deze zacht zet en vervolgens weer hard, doet deze helemaal niks meer. Hij zit nog in de garantie, maar wil graag weten wat dit kan zijn. Als je helemaal naar links draaid zit er een auto stand op, wat houdt dit in?

AB:

Bij deze auto kreeg ik een zwarte sleutel, en een garage sleutel. Volgens eerdere berichten zou er op deze auto AB moeten zitten, hoe kan ik na gaan of dat zo is? Weet iemand wat dit gaat kosten om er in te zetten, heb de code.

Mist verlichting

Volgens de beschrijvingvan garage + autoweek zou er ook mist verlichting voor moeten zijn. Controle lampje zit wel in dashboard. Als deze er zit, waar zou de bediening dan zitten?

Groeten John

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 juni 2005 08:54 PM
  [ # 1 ]

Zou je even je avatar willen verkleinen of verwijderen? hij verpest zo de lay-out van het forum Wink

Nette Xsara Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 18 juni 2005 11:30 PM
  [ # 2 ]

Ik kan maar 1x draaien, en dan gaat het mist achterlicht aan. Dus zal het wel niet hebben.

Ze zitten niet in de bumper, maar bij bepaalde typen zou het mist lichgt zijn geintrgreerd in de koplamp unit.

de auto is me verkocht met mistlicht voor, dus zal even vragen hoe de verkoper hier tegen overstaat. (cruiscontrol zou er ook op zitten, was niet het geval)

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 19 juni 2005 12:02 AM
  [ # 3 ]

Dikke kans dat het garage bedrijf blind vertrouwt op de informatie van carbase. Wat betreft de auto stand van de blower; de auto heeft airco? Zo ja dan regelt de airco de blower in de ‘auto’ stand

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 19 juni 2005 01:30 PM
  [ # 4 ]
John schreef:

Ik kan maar 1x draaien, en dan gaat het mist achterlicht aan. Dus zal het wel niet hebben.

Ze zitten niet in de bumper, maar bij bepaalde typen zou het mist lichgt zijn geintrgreerd in de koplamp unit.

de auto is me verkocht met mistlicht voor, dus zal even vragen hoe de verkoper hier tegen overstaat. (cruiscontrol zou er ook op zitten, was niet het geval)

mistlicht in de koplamp is denk ik bij serie 2 standaard en bij serie 1 niet.
(tenzij je bij serie 2 natuurlijk extra lampen eronder heb)

ik kan me helaas niet meer herinneren toen wij nog een serie 2 hadden of daar toen mistlicht aan de voorkant aanwezig was.
er zaten geen extra mistlichten onderaan de bumper dat weet ik nog wel.
maar zover ik weet ook niet in de lichtunits.

onze ZX voor de Xsara had wel extra lampen in de bumer Cool

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 19 juni 2005 01:39 PM
  [ # 5 ]

Bij mij Xsara zitten de mistlampen in de koplampunits….... ik heb wel het type 2 Xsara.

Het zou kunnen dat het bij de eerste type anders is, ik weet het niet.

Wat er met de blower is weet ik niet, de auto stand is inderdaad bedoeld voor de airco, indien aanwezig.

Mooie kar veel plezier ermee…........... Wink

Ron

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 19 juni 2005 06:42 PM
  [ # 6 ]

Oke, even voor de duidelijkheid,

Hoeveel types zijn er?

Onder welk type valt bouwjaar 99?

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
Vroem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 27-11-2004

Gepost: 19 juni 2005 11:03 PM
  [ # 7 ]

Type II: “ronde/ovale” koplampen met heldere, kunstof glazen (zie bijvoorbeeld avatar van arjan_verkade). De eerste types II hadden mistlichten vóór standaard geïntegreerd in de koplampunit. Tegenwoordig zijn deze weer onder in de bumper geplaatst.

Jij hebt een type I met langwerpige, niet heldere, glazen koplampen. Als je mistlicht vóór zou hebben zou dat onder in de bumper moeten zitten maar op de foto is al te zien dat jij geen mistlicht vóór hebt. Ook kan je de ring maar 1x draaien en dan gaat alleen je mistachterlicht aan. Als jou wel verteld is dat er mistlicht vóór opzit: teruggaan en wat van de prijs af laten halen want het zit er echt niet op zo te zien.

Dat met die blower is helaas een bekend Citroën probleem (niet alleen Xsara) en ik gok op de transistors. Zie ook hier . Aangezien je nog garantie hebt: laten maken.

De stand “auto” is van de climate control en betekent dat als je de blower daarin zet, deze automatisch de blower snelheid regelt. Voorbeeld: als het koud is en jij zet de temperatuur hoog en de blower in “auto”, zal deze eerst zeer veel warme lucht blazen om het interieur snel op de gewenste temperatuur te brengen, daarna zal hij automatisch zachter gaan blazen om de boel op temperatuur te houden. Zakt de temperatuur ineens weer snel (bijvoorbeeld even deur open gehad), zal de blower weer hard gaan blazen om weer snel het interieur op de gewenste temperatuur te brengen.

Als je airco hebt en deze aanzet, gebeurt hetzelfde bij warm weer. Is het “lekker warm” buiten dan blaast de blower nauwelijks, is het bloedheet, gaat de blower automatisch harder. Ik neem aan dat er bij jouw temperatuurregelknop ook cijfers staan (18-22-25 ofzo?). Dan werkt deze namelijk net zo als een huiskamerthermostaat. 1x de gewenste temperatuur kiezen en alles wordt automatisch geregeld.

Vroem

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 20 juni 2005 03:32 AM
  [ # 8 ]

Mis je het soepele veren van de BX niet?

Je krijgt er natuurlijk wel een superstrak sturend wagen voor terug…

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juni 2005 04:47 AM
  [ # 9 ]
Vroem schreef:

Type II: “ronde/ovale” koplampen met heldere, kunstof glazen (zie bijvoorbeeld avatar van arjan_verkade). De eerste types II hadden mistlichten vóór standaard geïntegreerd in de koplampunit. Tegenwoordig zijn deze weer onder in de bumper geplaatst.

Enig idee waarom ze daar weer van afgestapt zijn?
Ik dacht namelijk dat het mistlicht nog steeds geïntegreerd zat in de koplampunit, de type-2 met mistlampen voor zijn me blijkbaar nooit opgevallen Confused

5 deurs Xsara-1 is niet zo soepel als een BX, maar veert nog altijd heel behoorlijk voor een niet HP-Citroen. Wat superstrak sturen betreft voor een Xsara-1, daar ben ik het niet helemaal mee eens, Xsara-1 helt graag over in de bochten, bij type-2 schijnt dat verholpen te zijn. Er zit echt een enorm verschil in wegligging/bochtengedrag tussen een ZX en de Xsara, de ZX kleeft gewoon op het wegdek, wel jammer want de Xsara is toch later dan de ZX op de markt verschenen Confused

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juni 2005 01:01 PM
  [ # 10 ]

zover ik weet hebben de duurdere uitvoeringen de mistlichten onderaan de bumper.
deze bumper is wat lager en staat wat sportiever.

Xsara type II heeft volgens mij in 2003 een hele kleine face lift gekregen, er zit wat meer chroom e.d. en daar zie je ook vaak die losse mistlichten.

Xsara type I hebben wij ook gehad 1.4 (75pk) break, deze heeft mindere wegliggen vooral in de bocht. ik vond hem altijd flink ondersturen.
bochtje in even in ze 2 wat gas en gleed over zijn voorwielen, maar voelde niet gevaarlijk was altijd wel leuk spelen Laughing

daarna kwam de 1.6 16V (110pk) break type II deze was met het veel grotere vermogen (wat goed merkbaar is) veel minder snel ondersturend te krijgen. type II stuurt gewoon stuk strakker in. (C4 trouwens nog weer strakker alleen dit is erg ten koste van het citroën comfort gegaan)

overigens is mijn Coupé ook comfortabeler als een break, break heeft een andere (of anders afgstelde) achter as om meer te kunnen beladen.
dit verschil vind ik gewoon merkbaar.
(ik ga er vanuit dat berline zelfde als Coupé rijdt maar daar heb ik geen ervaring mee)

als je maar 1 klik op je mistlicht heb, dan heb je alleen achter.
aangezien bij de eerste klik de voormistlichten aangaan en bij de 2de klik pas het mist achterlicht.
dus even goed nakijken of de auto met voormistlicht verkocht is of alleen met het woordje mistlicht (dan bedoelen ze daar natuurlijk achter mee)

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 20 juni 2005 01:08 PM
  [ # 11 ]

aha er is dus merkbaar verschil tussen Xsara 1 en 2, ik heb alleen ervaring in serie 2, dus straksturend, de BX waarin ik ff heb gekart was serie… euh… ‘t was een witte…  Laughing

Profiel  
 
Vroem
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 27-11-2004

Gepost: 20 juni 2005 06:38 PM
  [ # 12 ]
arjan_verkade schreef:

zover ik weet hebben de duurdere uitvoeringen de mistlichten onderaan de bumper.
deze bumper is wat lager en staat wat sportiever.

Xsara type II heeft volgens mij in 2003 een hele kleine face lift gekregen, er zit wat meer chroom e.d. en daar zie je ook vaak die losse mistlichten.

Euh ja dat bedoelde ik eigenlijk ook - volgens mij is dit voor het 2003 model gewoon de nieuwe plaats van de mistlampen. De (2003) koplampunit ziet er verder hetzelfde uit, echter ipv het “lensje” dat vroeger mistlamp was, is het bij de Xsara’s met mistlamp in de bumper gewoon een zilverkleurig afdekkapje.

Zie ook dit artikel .

Vroem

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 20 juni 2005 08:52 PM
  [ # 13 ]

Hoewel de vering van de BX wel erg confortabel is, ben ik nog steeds erg blij met m’n nieuwe aanwinst. En de vering van Xsara valt me echt 100% mee, hij rijdt heerlijk.

Ik heb inderdaad airco, dat wist ik. Maar met de auto stand op de ventilator knop heb ik dus ook climat control. Heeft deze dan ook een warmte zender die de tempratuur naar het juiste niveau regelt?

De auto stond te koop met de volgende opties: Stuur bekrachtiging, CV, cruiscontrol, mistlichten voor electrischeramen en een trekhaak.

Bij het ophalen van de auto miste ik de cruiscontrol al, maar die zou er ook niet op zitten. Wel in de advertentie, maar dat was niet meer te bewijzen omdat de auto al van het internet was afgehaald. Jammer van de cruiscontrol, maar niet het eind van de wereld. Later kwam ik tot de conclusie dat er ook geen mistverlichting voor op zit en trekhaak. dat laatste is erg vervelend. Zonder de advertentie heb ik geen poot om op te staan, dus maak ik weinig kans bij de garage. Ik hoop dat ik er nog een trekhaak vanaf krijg gepraat, want dat vindt ik wel erg lullig. Mist verlichting voor, ook erg jammer maar die kan ik er met de tijd zelf nog wel in zetten.

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 juni 2005 09:22 PM
  [ # 14 ]
John schreef:

De auto stond te koop met de volgende opties: Stuur bekrachtiging, CV, cruiscontrol, mistlichten voor De auto stond te koop met de volgende opties: Stuur bekrachtiging, CV, cruiscontrol, mistlichten voor electrischeramen en een trekhaak.  en een trekhaak.

als het erg krom is geschreven zouden ze kunnen bedoelen dat de electrische ramen voor zitten. Confused

maar ja dan staat mistlichten weer in meervoud terwijl je er achterop maar 1 heb…

Profiel  
 
John
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 13-08-2004

Gepost: 20 juni 2005 09:35 PM
  [ # 15 ]
John schreef:

maar ja dan staat mistlichten weer in meervoud terwijl je er achterop maar 1 heb…

Ik heb acher twee mist lichten.

De opties waren door koma’s gescheiden. Maar aan de andere kant had ik het goed moeten controleren.

Xsara Linge Prestige 2.0 HDI

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook