Maar wat gebeurt er met de motorloop als je de lambdasonde afkoppelt (wat je in feite al de hele tijd had)? Verbetert die dan?
En nog wat, je zou daar toch een dijk van een motormanagementstoring van gehad moeten hebben?
Hij wie zonder sonde is…
Ich bin ein Breaker
Er wordt pas naar de sonde gekeken als de motor warm is en op hogere toeren draait. Bij een koude motor is de sonde ook nog niet op temperatuur en geeft nog geen goede waarden.
Zonder sonde gedraagt de motor zich zoals hij al deed…
Zolang ik wielen heb, rij ik!
waarom gaan die ecus op leeftijd zioveel stuk??
wel belangrijk du\it te weten en er m\naar te werken
de citroen-liefhebber
plofkop schreef:Er wordt pas naar de sonde gekeken als de motor warm is en op hogere toeren draait. Bij een koude motor is de sonde ook nog niet op temperatuur en geeft nog geen goede waarden.
Zonder sonde gedraagt de motor zich zoals hij al deed…
Ja, maar op temperatuur klopte (bij inderdaad foutieve bedrading) de lambda-waarde van geen enkele kant.
Dan moet er dus een lampje zijn gaan branden, althans dat zou je verwachten.
Ich bin ein Breaker
Assitch schreef:waarom gaan die ecus op leeftijd zioveel stuk??
wel belangrijk du\it te weten en er m\naar te werken
Gebeurt dat dan? Ik heb er nog niet van gehoord in ieder geval.
Ich bin ein Breaker
Na een tijd draaien gaat het MM lampje ook branden en dan gaat de bende over op noodloop.
Ik ga nu eerst mijn stagebezoeken afronden vandaag, en dan ga ik maar eens een variabele weerstand hangen aan de tempsensor en eens kijken wat de ecu er van maakt. Een hoge temp is een lage weerstand, dus als ik de weerstand terug draai en ik zie de motor arm worden, dan weet ik waar ik verder moet zoeken.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Ik heb zojuist de tempsensor losgehaald en er een variabele weerstand voor terug gestoken. Ik startte de motor met een hoge ohmse waarde en draaide hem langzaam terug. De motor ging direct anders draaien, maar ik kreeg hem nog niet mooi.
Ik heb de sensor ook gemeten, nadat de motor een tijdje had gedraaid mat ik 620 ohm. Ik weet niet of dat te veel of te weinig is. Bij de eerste keer meten bij koude motor mat ik 5 k…
Weet iemand die waardes?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
die waarden heb ik thuis liggen, zoek ik even op en dan post ik een lijstje.
In de documentatie die je bij de auto hebt gekregen staat dit lijstje ook.
uit mijn hoofd: bij 25 graden rond de 5 K, bij oplopende temperatuur snel lager. Klinkt dus niet raar.
van jouw BX hebben we de lucht temp en watertemp sensoren vanaf de ecu gemeten bij verschillende temperaturen. De waarden waren op dat moment goed.
Groeten, Rob
meetschema met lijstje waarden:
koelvloeistof temperatuur sensor:
Toelichting: 1320 is de ecu. pinnummers kloppen!
Documentatie van peugeot 405, maar de motor is hetzelfde. Ontsteking is MM met het juiste nummer.
Let op: die waarden gelden bij een chic! Ander model, andere sensor, andere waarden!
Groeten, ROb
Okay… ik denk dat die temp sensor wel haar werk doet. Nu kwam er ook nog iets voorbij over dat een gaskleppositiesensor niet zo maar te vervangen was, want dan moest er opnieuw geijkt worden? Lijkt me een vaag verhaal, maar als iemand er iets van weet, dan hoor ik da graag.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
wat ik begrepen heb:
bij oudere motoren kan je de potentiometer op verschillende manieren monteren. Als je hem er af haalt, moet je eerst markeren. Of na het moteren de boel opnieuw afstellen (meten en draaien)
met de potmeter van de chic hoeft dat niet: die kan maar op één manier gemonteerd en dan heb je dat niet.
Bedenk bij alles wat ik post: wij hebben de storing in deze bx niet gevonden. Misschien zit de de potmeter juist wel verkeerd gemonteerd, wie weet??
Groeten,Rob
Inmiddels heb ik een andere gasklep sensor gehaald op de sloop en nog eens een setje nieuwe bougies erin gedraaid. Het ding is nog steeds beroerd.
Het beste resultaat behaalde ik trouwens met de sensor wel elektrisch aangesloten maar los van het gashuis. Dit betekent dat de sensor niet mee draait als je gas geeft. De motor komt dan vlot mee…
Iemand een idee?
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Na lang doormeten in informatie inwinnen bij een vriend die bij peugeot werkt en daar als baan heeft om fouten in de elektrische systemen te vinden kom ik tot de conclusie dat er eigenlijk niets mis is elektrisch gezien.
Samen met die vriend kwamen we tot de veronderstelling dat de injctor druk te hoog kan zijn. Dus ik heb vanmorgen de drukregelaar op het gashuis uitelkaar gehaald en schoon gemaakt.
De druk wordt opgeboud door de benzinepomp en loopt dan direct naar de injector, de druk regelaar zit in de retourlijn en houdt zodoende de druk op de injector. Ik vond dat de schroef de op de veerdruk die weer op de afluiter drukt nogal ver was aangedraaid. Deze heb ik in eerste instantie maar eens helemaal terug gedraaid. De motor sloeg vervolgens mooi aan en liep best aardig. Toen deze warm was reed de biks eigenlijk ook best goed.
Het MM-lampje ging tijdens het rijden af en toe aan en uit. Ik moet de computer nog uitlezen. En ik ben er nog niet. Ik vind dat het blok te veel dampt uit de carterontluchting, en ik vetrouw het geheel nog niet. Misschien is er mechanisch toch nog iets kapot…
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Zou het echt zoiets simpels geweest zijn?
Aan de andere kant, zo ongeveer alles electrisch is nagemeten en/of vervangen dus is het heel onwaarschijnlijk dat er iets over het hoofd is gezien.
Durf bijna niet maar doe het toch:
Heel voorzichtig en onder voorbehoud
Blijft de vraag wie die regelaar zover heeft ingedraaid
Groet Dennis
Mooie wagen buurman….
Ik heb net een rondje gereden en het ding reageert beter op het gas… nog wel heel voorzichtig gasgeven, maar ik kom tenminste weer mee in het verkeer.
De ECU zegt dat de lambda sensor een fout geeft.
Wie weet mij duidelijk te vertellen wat de symptomen zijn, want ik hoor te veel verhalen. Ik hoor dat het ding pas iets doet bij hogere toeren, maar ik hoor ook dat hij wat doet als de motor warm is bij lagere toeren.
Wie weet mij het lambda verhaal eens goed te vertellen.
Zolang ik wielen heb, rij ik!