Geen snelheidsaanduiding
AGO
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19

Gepost: 20 juni 2005 10:15 PM

Sinds vandaag geeft de saxo van mijn vrouw geen snelheid meer aan, bovendien zijn ook de andere aanduidelingen op het dashbord ermee gestopt. Ga er morgen mee langs mijn dealer (ben zelf niet zo’n sleutelaar), maar ben benieuwd of iemand op dit forum een suggestie heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 20 juni 2005 10:20 PM
  [ # 1 ]

Ik gok dat de kabel naar je kilometerteller niet meer draait. Of je tellerwerk is kaduuk ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juni 2005 10:47 PM
  [ # 2 ]

Ik denk het tellerwerk, als het goed is dan zit er in de Saxo geen kabel meer die vanuit de versnellingsbak meedraait en de snelheid doorgeeft.

Klinkt misschien gek, maar heb je de zekeringen al gecontroleerd?

Profiel  

AGO
< 100 berichten
Rank

Gepost: 20 juni 2005 10:52 PM
  [ # 3 ]

Ik dacht inderdaad ook aan een zekering. Overigens doet alles het nu, de auto een uurtje stilgestaan heeft weer gewoon. Heb iets dergelijks ook eens meegemakt in mijn Picasso, maar daarin zitten digitale klokken, terwijl de saxo nog gewoon met wijzers werkt. Ik hou het de komende dagen maar even in de gaten.

Profiel  

rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2516

Gepost: 20 juni 2005 11:30 PM
  [ # 4 ]
ZX1.4i schreef:

als het goed is dan zit er in de Saxo geen kabel meer die vanuit de versnellingsbak meedraait en de snelheid doorgeeft.

AGO schreef:

Heb iets dergelijks ook eens meegemakt in mijn Picasso, maar daarin zitten digitale klokken, terwijl de saxo nog gewoon met wijzers werkt. Ik hou het de komende dagen maar even in de gaten.

Dan zou het dus dezelfde oorzaak kunnen hebben,
gezien het elektronisch doorgegeven wordt.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 juni 2005 02:54 AM
  [ # 5 ]

Bij de Saxo komt de stroom op één punt binnen, waarmee de verlichting en andere zaken zoals kilometerteller, toerenteller, etc worden gevoed. Deze kabel komt van het contact af, als dan niet via een relais, als het geen zekering is, dan zul je deze ene kabel moeten vinden en meten of er stroom opzit als het het contact inschakelt.

Met de vraagbaak/elektr.schema’s op je schoot en een multimeter moet dat wel lukken.

Dit geld ook voor een ZX, AX en mogelijk ook voor andere modellen.

Profiel  

AGO
< 100 berichten
Rank

Gepost: 23 juni 2005 02:02 AM
  [ # 6 ]

Bedankt voor jullie adviezen. Alles werkt echter nog steeds, ik wacht dus eerst maar even af. Misschien blijft het net als bij mijn Picasso bij die ene uitval. Ik houd jullie op de hoogte

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 23 juni 2005 02:44 AM
  [ # 7 ]

Sensor op de bak…

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 juni 2005 05:07 AM
  [ # 8 ]
AGO schreef:

Bedankt voor jullie adviezen. Alles werkt echter nog steeds, ik wacht dus eerst maar even af. Misschien blijft het net als bij mijn Picasso bij die ene uitval. Ik houd jullie op de hoogte

Afkloppen Wink

René van Maren schreef:

Sensor op de bak…

Ik denk eerder dat het in een slecht contact in het klokkenpaneel zit, aangezien AGO het erover had dat de andere aanduidingen op het paneel ook niet meer werkten. Kan best een kwaaltje zijn van de Saxo, bij mijn Saxo viel de toerenteller weleens uit of deed heel zenuwachtig, na een hobbel was het meestal weg. Als het goed is dan zit er aan de achterkant van het klokkenpaneel een folieprintplaat, welke uit meerdere lagen kan bestaan. Die lagen maken contact met elkaar via een draadeind waar een bout op zit, als dit los trilt dan heb je kans op dit soort problemen.

Het onderstaande paneel komt uit een ZX, bij de Saxo is het ongeveer dezelfde constructie, boven in het midden zie je 3 draadeinden met een bout erop om de lagen folie en onderliggende meter met elkaar contact te laten maken. Niet op de blauwe pijltjes letten, dit was een blauwe LED projekt wat niet door is gegaan, het paneel komt uit de sloop-ZX van de eerste forum-(sloop)meeting.

Profiel  

AGO
< 100 berichten
Rank

Gepost: 14 augustus 2005 03:32 PM
  [ # 9 ]

Het is tot nu toe bij die ene uitval gebleven, het werkt dus nog steeds

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 14 augustus 2005 03:36 PM
  [ # 10 ]

het is en blijf toch een citroen die heel af en toe een eigen leven gaat leiden Very Happy

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook