Wij zijn sinds een paar maanden in het bezit van een Evasion met een 2.0 8V benzine uit ‘99. De kilometerstand is ca. 165.000 km. Deze auto verbruikt ca. 0,5 ltr. olie per 1000 km. Bij mijn eerdere auto’s (geen citroens) heb ik tussen de beurten om de ca. 15.000 km nog nooit olie bij hoeven vullen en tevens was het peil dan amper gedaald. Het peil van onze Saxo met 150.000 km staat na 5.000 km ook nog ongeveer halverwege.
Weet iemand of dit olieverbruik voor de Evasion normaal is? Zelf baal ik ervan dat ik bij iedere 3e tankbeurt ook olie moet bijvullen.
Huidig:
Citroen Evasion, Renault Megane
Vroeger:
Citroen Saxo, Renault Megane, Renault 19, Renault 11.
Natuurlijk is dat niet normaal.
Weet je zeker dat de olie op peil stond na de beurt?
Zijn er veel korte stukjes mee gereden? Na een lange rit kan het peil dan behoorlijk zakken.
Controleer eens of er een oliewalm achter de auto hangt (vette plekken op de achterklep) en of dat vooral het geval is bij gas-los situaties.
En is het benzineverbruik wel in orde?
Ich bin ein Breaker
Karel,
Bedankt voor je reactie.
Olie stond op peil na de beurt.
De auto wordt hoofdzakelijk gebruikt voor woon-werk verkeer wat ca. 15 km per rit is, hierbij komt regelmatig filerijden bij voor maar tevens komt hij vrijwel iedere dag wel op de 100 km/h (indien hij nog koud is niet boven de 3000 rpm en niet plankgas).
Er komt geen oliewalm uit zover te zien door de spiegel, achterkant van de auto is niet vet en motorblok is droog zover als ik het blok kan zien (blok is bijna niet te zien in deze auto). Benzine verbruik is net geen 1:10 met bovenbeschreven ritten en enkele snelweg ritten, dit lijkt mij normaal voor deze auto. Eén tank is vrijwel geheel op gereden met snelweg rit van 125 km/h op de GPS en ook toen was het verbruik ca. 1:10 en ik twijfel of dit normaal is. Nee omdat vrijwel iedere auto dan minder verbruikt, ja omdat het een kubus is met een berg weerstand bij 125 km/h.
Maar eens contact opnemen met de verkoper nu er nog garantie op zit maar ik twijfel ten zeerste of ze er wat mee doen.
In mijn kennismakingsbericht had ik al vermeld dat ik tot een jaar terug geen citroen wildde hebben en ik begin toch sterk te twijfelen of ik daar niet aan vast had moeten houden (de saxo gebruikt en lekt olie, deze geeft wel een blauwe rookwolk bij flink op toeren laten komen).
Huidig:
Citroen Evasion, Renault Megane
Vroeger:
Citroen Saxo, Renault Megane, Renault 19, Renault 11.
Dat verbruik lijkt me toch wel netjes hoor; met de zuinige 2.0 HDI rijd ik ook maar iets van 1:13 als ik normaal rijdt; als ik rustig rijd misschien wat zuiniger.
Ik heb niet voor niets destijds voor een diesel gekozen; het benzineverbruik stond me totaal niet aan.
15 km per rit is wel erg kort; dan is de motor nog niet op temperatuur. Dat betekent dat het peil ineens ver kan zakken als je eens een langere rit rijdt. Vaker olie verversen en kijken wat het verbruik dan doet. Bijvullen is absoluut niet gelijk aan verversen.
Ich bin ein Breaker