lekkend dakraam
Just
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39

Gepost: 12 februari 2009 06:00 PM

Hallo,
ik rijd een 1.8i, een van de oudere, met een handmatig dakraam (weet niet of je ook electrische hebt, maar die van mij in ieder geval niet). Nu lekte het dakraam bij aankoop, en in plaats van het te repareren vond de garage het nodig om dit dicht te kitten. Helaas werkte dit niet maar daar kwam ik pas na de zomer achter toen het ging regenen. Nu heb ik zelf nog een paar lagen siliconenkit aangebracht rondom het glas, maar hij blijft maar lekken. Elke ochtend als ik weg rijd krijg ik een vol glas koud water over me heen, lekker wakker worden… heeft iemand advies voor me???
BVD

Profiel  

PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3107

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 februari 2009 06:46 PM
  [ # 1 ]

Ja, kitresten verwijderen en het raamrubber eens grondig insmeren met vaseline. Ik neem aan dat het om een klapdakje gaat wat naar boven opent, en vervolgens naar achteren schuift?

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  

Just
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 februari 2009 06:50 PM
  [ # 2 ]

Ik denk het wel, maar weet het niet zeker, heb het raam nooit open gehad, vandaar. Maar het is een oude xant, uit 94, met zo’n infrarood bolletje naast het draaihendeltje van het dakraam. Ik ga het denk ik zondag eens proberen, bedankt voor je tip.
groeten, Just

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 12 februari 2009 06:56 PM
  [ # 3 ]

In principe hoeft een dakje niet te lekken als je de rubbers schoonhoudt. Dichtkitten is een uiterste oplossing natuurlijk.
Onderhoud staat in de handleiding van zo’n dak beschreven, maar het wordt weleens vergeten.
Die koude douche is dus wel herkenbaar.  Surprisedops:

Patrick2

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Just
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 februari 2009 07:03 PM
  [ # 4 ]

Hey Patrick, weet je toevallig of er een online versie van zo’‘n onderhoudshandleiding ergens te vinden is?
Groet Just

Profiel  

hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8156

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 13 februari 2009 12:24 AM
  [ # 5 ]

Just, ik heb bij Ellermeyer op de site gezocht, maar kon dat zo snel niet vinden. Wenasto en Hollandia zijn andere grote merken, misschien hebben zij wat online staan.

In principe komt her erop neer dat je (bijvoorbeeld 2 keer per jaar), met een doek alle rubberafdichtingen even schoonmaakt.Vuiligheid eraf halen, want daardoor sluit het raam niet meer volledig en kan er water doorheen druppelen.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 13 februari 2009 02:20 AM
  [ # 6 ]

Dat klinkt dan als lekkage tussen de dakplaat en het dakraam zelf. Dan kun je die ruit afkitten tot je een ons weegt maar het blijft nat.

Gaat dit over een after market zonnedak?

Ik wil je niet zozeer bangmaken maar kijk erg goed naar de onderkant van de dakplaat rondom het zonnedak. Daarvoor moet je het zonnedak geheel demonteren. Dat moet toch al, om het lekvrij te krijgen.

Het is maar de vraag waar het water allemaal gebleven is. Inspecteer ook de bodem goed (onder de matten!).

Ik heb me helaas meermaals aan deze “steen” gestoten.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 13 februari 2009 10:29 AM
  [ # 7 ]

Zoek het merk van het dak op en bestel gewoon nieuwe rubbers. De hele zaak demonteren en met nieuwe rubbers erin. Dat is denk ik met een dak van 15 jaar oud de enige afdoende remedie. Mits de rubbers verkrijgbaar zijn, anders misschien een ander dakje op de kop tikken…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Just
< 100 berichten
Rank

Gepost: 13 februari 2009 01:31 PM
  [ # 8 ]

dank je wel allemaal voor de snelle reacties. Ik ga hem dus sowiezo eerst maar eens proberen te demonteren. Wie weet zijn de rubbers met een beetje vaseline nog waterdicht te krijgen.

Dat klinkt dan als lekkage tussen de dakplaat en het dakraam zelf. Dan kun je die ruit afkitten tot je een ons weegt maar het blijft nat.

Dat was eigenlijk ook de enige conclusie die ik kon trekken aangezien er genoeg kit tussen raam en rubber zit..

Het is maar de vraag waar het water allemaal gebleven is. Inspecteer ook de bodem goed (onder de matten!).

Dat water krijg ik ‘s ochtends tijdens de eerste paar bochten over me heen. Lekker wakkerworden man Confused .. Onder de matten is het droog BTW.
Anyway, ik ga zondag eerst eens kijken wat er van komt en dan zie ik wel verder.
Groeten, Just

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 februari 2009 02:21 AM
  [ # 9 ]

Succes. Lekkende daken zijn een verschrikking, zeker ‘s morgens vroeg. Ik heb ze ook zo gehad, het water verzamelt in de kunststof omlijsting en bij de eerste bocht gutst het er overheen.

Horror, alleen voor sterke magen: ik kwam dus bij mijn BX zoiets tegen:

Schoongekrabd, in de menie gezet, afgekit met carosseriekit en het heeft nooit meer gelekt. De auto werd een jaar later getotald en toen op zeer nette staat getaxeerd…

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 471

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 18 november 2009 12:20 AM
  [ # 10 ]

Het is nu wat later in het jaar en ik ben heel benieuwd hoe het is opgelost gezien ik nu met hetzelfde probleem zit en niet zoveel zin hem om mijn dakraam te demonteren.

Als het s’nachts geregend heeft en ik ga de volgende morgen rijden dan als ik een bocht maakt komt er een plens water omlaag via ......(hoe zal ik het noemen).... een soort seal rond het dakraam aan de binnenkant. Het vreemde is dat dit pas recentelijk is. Mijn vermoede was dat er rotte blaadjes tussen het raam en de rubber zaten maar helaas is dat niet het geval.

Ik ben benieuwd hoe u het heeft opgelost.

Profiel  

Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 471

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 08 januari 2010 12:02 PM
  [ # 11 ]

Hallo,

Ik heb door de garage de auto het dakraam laten bekijken. Die kwamen tot de conclusie dat er 4 afvoer slangen ontbreken in mijn dakraam. Nou lijkt het me toch onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt gezien hij de eerste 6 maanden dat ik hem heb niet heeft gelekt.

Iemand een idee?

Profiel  

citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7308

- SM 2.7 carb
Gepost: 08 januari 2010 12:21 PM
  [ # 12 ]

Afvoerslangen kunnen ook (heel snel) verstopt raken…..

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook