Bij het demonteren van de voorwielophanging en de bijbehorende draagarmen ben ik tegen het volgende probleem aangelopen. De beweging van de voorwielvering wordt d.m.v. de stabilisatorstang overgebracht naar het andere voorwiel en omgekeerd. Hiertoe zijn er 2 kogelscharnieren (als ze zo heten) gemonteerd. Het huis van het kogelscharnier is aan de ene zijde voorzien van een platte schroef die d.m.v. een splitpen wordt geborgd. Dan zit er een veer die een schotel tegen de kogel drukt. Nu de vraag kan de kogel met behulp van een poelietrekker simpelweg uit het huis worden gedrukt of moet je het zo net niet doen?
Verder heb ik op een engelstalige site gelezen dat het verstandig is om in het aluminium huis van de wieldraagarmen op halve hoogte een gaatje te boren en vervolgens het huis voor 50% vol te laten lopen met SAE 50 olie om vervolgens de zaak af te pluggen. Heeft hier iemand ervaring mee?
Ik ben benieuwd.
Martin
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is kan de kogel eruit als je de aandruk tafel eruit hebt. Soms moet je de houder iets kantelen.
Geen ervaring met die motorolie truuk. Maar het kan geen kwaad!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Berdankt voor de reactie, maaaaar!!!!
De kogel komt maar niet los. Is er ergens een tekening van te vinden?
Omdat ik geen grip kreeg met de poelietrekker heb ik een buis van 30 mm met draad aan de buitenzijde genomen en daarop heb ik op het einde een moer vastgelast.
Zodoende kan ik de buis in het huis draaien om vervolgens een bout in de vastgelaste moer te draaien.
De bout drukt nu tegen de kogel maar loskomen homaar.
Is er nog hoop?
Martin
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Martin,
heb je de bovenste kogel al van de onderste gescheiden? Met dat stel systeempje?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Je bedoelt het bovenste kogelscharnier wat verbonden is met het onderste kogelscharnier d.m.v. een buis met inwendige draad die weer geborgd is door twee klemmen.
Als dit is wat je bedoeld moet ik je teleurstellen, ik kan de twee niet scheiden, of ik moet de buis openmaken. Nu kan ik de buis alleen maar naar boven of naar beneden verdraaien maar hiermee kan ik ze niet scheiden. Eerlijk gezegd durf ik op de moer van mijn systeempje niet teveel kracht zetten omdat ik anders misschien alles kapot draai.
Martin
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die bedoel ik ja. De ene heeft linkse draad en de andere rechtse! Een bepaalde kant op draai je ze uit elkaar!
zo zou het los moeten kunnen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En tel het aantal draadwikkelingen voor je hem demonteert, zo kan je het gemakkelijk op de juiste plaats terug krijgen..
[taal edit bogaard77: demonteert /edit ]
vikingo schreef:En tel het aantal draadwikkelingen voor je hem demonteert, zo kan je het gemakkelijk op de juiste plaats terug krijgen..
zelf ben ik meer de man van fff met een streepje tipex markeren
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het werkt!!!!! aan de ene kant is de buis die de twee kogelscharnieren met elkaar verbind maar 60mm lang en kun je hem gemakkelijk naar beneden of naar boven draaien zodat het zaakje vrijkomt.
Aan de andere kant is de buis 100mm lang en daar lukt dit dus niet.
Ik zal hem dan ook moeten inkorten dus boven en onder een gelijke lengte afzagen. Ik had echter geen type-ex maar ik heb een kleine zaagsnede in de draad gemaakt als merkteken. Verder blijkt er nog een extra bout vanaf het motorcompartiment te zijn, die net onder de veercilinder, het aluminium blok waar de wieldraagarmen in zijn gemonteerd, vasthoudt.
Deze kan ik pas losmaken als het motorblok is verwijderd. de overige 3 bouten en 1 moer had ik al met moeite los gemaakt en nu dit. Ach ja, geduld is een schone zaak. Tot de volgende vraag.
Martin