mijn bx’je remt ook heerlijk! En de truc met remmen zonder abs is natuurlijk inderdaad vol in de remmen, kut ik slip, remmen los, corrigeren, remmen, slippen etcetc….mjin vriendin heeft een peugeot 205 en dat remt pas kut! Als je hard remt, en ziet dat het krap gaat worden, dus nog harder gaat remmen, dan moet je echt minstens 80 kg wegen, wil je de boel nog echt in kunnen trappen!
Ik heb overigens ooit een ree op de motorkap gehad van een mercedes 250D. Was niet leuk…. De bumper was helemaal heel, zelfs de ster zat nog op de motorkap! Maar van de rest van de kap, de voorruit, de A-stijlen en het dak was weinig over! (heb niet eens kunnen remmen, hij stoof 3 meter voor me de weg op (A28 bij Hoogeveen) dus voordat ik er erg in had lag ie al achter me…
Het enige dat ik zelf had trouwens was een natte broek en een leeg pakkie peuken naderhand
gelukkig maar dat je m niet geraakt hebt! Want das dus geen fijne ervaring!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik weet niet hoe hard je reed op de snelweg maar wij stonden aardig hard stil. het heeft ook denk ik veel gescheeld dat we hem in de sloot al iets zagen.
we dachten allebij kijk een haas. was dus alleen het hoofd
maar zoals ik al zei we stonden aardig snel stil en dat terwijl me neef net aan het testen was hoe hard hij doortrap na de 100. we reden dus heel iets te hard. zeg maar 50km .
maar ik ben blij dat mijnes goed remde.
wat betreft de
HP geveerde auto minder hard remmen? Denk dat het subjectief is of aan de banden ligt. Mijn Digit met Kwik-Fit 185/60 banden (die zaten er om bij aankoop) slipt veel sneller dan mijn TRS met 165/65 Bridgestone’s.
door de bredere banden heb je meer oppervlak waardoor er minder N/cm2 zijn. je auto licht dus lichter op de weg waardoor je sneller gaat slippen..
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
ik reed iets van 135,-, heb ik toen ook aan de politie verteld, die vroeg hoe hard ik had gereden, aangezien de bumper vrijwel niet beschadigd was, en de bovenkant van de auto des te meer…sterker nog, zelfs op de achterkant van de auto bij het achterraam zaten haren
Is nu alweer iets van 7 jaar geleden, maar wat ben ik toen geschrokken zeg!
Arme beest probeerde eerst nog op te staan…heb vervolgens maar het verkeer 200m terug staan wijzen dat het moest uitwijken naar de linkerbaan…
Kon trouwens ook geen kant op hoor, als ik daar de tijd voor had gehad. Dus de remmen heb ik daar niet kunnen testen
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
nou, gezien het hele “” een-bx-duikt-niet-bij-remmen”- verhaal toch maar eens even opgelet:
als ik een volgas optrek en schakel, zie ik in mijn achteruitkijkspiegel duidelijk dat de bx achteroverhangt en duikt als ik overschakel…..
Als je remt valt inderdaad op dat het beeld in de achteruitkijkspiegel niet echt veranderd!
kortom: jullie verhaal is waar! leuk leuk leuk, slim slim slim, en ik houd nog meer van m’n bixje…..
op nr 1 de bx,
dan heel lang nix….
en dan m’n vriendin, die overigens niet blij is met deze woordspeling
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Het niet duiken bij remmen viel me eigenlijk nooit op… totdat ik laatst in 2 Saabs reed. Die schrapen bijna over de weg als je op de rem trapt! Toen ben ik eens gaan opletten hoe een BX dat doet, en die blijft dus vlak… ik was dus gewoon verwend
Bij onze GSA zakt de achterkant in, als je op de rem trapt, om het duiken tegen te gaan.. Hoe dat bij de bx zit weet ik niet helemaal zeker…
Ik vind wel dat een BX beter remt dan de andere auto’s die ik gereden heb, maar ik denk dat dat deels door de respons van het rempedaal komt..
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Blueduck schreef:McDean schreef:
door de bredere banden heb je meer oppervlak waardoor er minder N/cm2 zijn. je auto licht dus lichter op de weg waardoor je sneller gaat slippen..
Das waar, vooral als het regent. Maar volgens mij is het juist met droog weer zo dat je met meer bandoppervlak meer grip hebt. (ook tot een bepaalde grens) Daarnaast speelt ook de samenstelling van het rubber een hele grote rol!
En *dat* (grip) hangt dus van de banden af die je hebt. De ene soort band heeft dat meer dan de andere.
Ich bin ein Breaker
Ik vond de bx ook altijd geweldig remmen, beter nog dan mijn xantia waar ik soms wel eens het gevoel heb dat het wat harder mag remmen.
TOT ik in een ander auto stap. Dan heb ik de eerste 3x remmen het gevoel dat ik door de bodem heen moet trappen om tot stilstand te komen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Ik vond de bx ook altijd geweldig remmen, beter nog dan mijn xantia waar ik soms wel eens het gevoel heb dat het wat harder mag remmen.
TOT ik in een ander auto stap. Dan heb ik de eerste 3x remmen het gevoel dat ik door de bodem heen moet trappen om tot stilstand te komen
ja! en dat is dus echt dooreng!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Weefje schreef:Naar mijn idee heb je met een HP geveerde wagen ook een beter kontakt met de weg, misschien verbeeld ik het mij, maar mijn GS remt ook heel goed.
Absolute onzin….
Beslist niet geheel absolute onzin. De meeste BXen hebben uitstekend functionerende schokdemping waardoor de wielen perfect het contact met de weg behouden. Dat kun je lang niet van alle niet-hp wagens zeggen. Daarbij gaan de schokdempers achteruit. Slechte schokdempers zorgen met name op hobbelige wegen voor een slecht contact met de weg waardoor de remmen wel goed kunnen zijn, maar je toch simpelweg geen grip hebt. Hetzelfde geldt omgekeerd. Een maat van mij liep altijd op te scheppen over wielspin in de 3 bij zijn Ford Escort 1.6. Ik begreep hoe dat kon toen ik meereed. Op klinkertjes was de schokdemping zo slecht dat je zo wielspin had!! Hetzelfde met remmen: doodeng.
kortom: hydropneumatica is wel degelijk een positieve factor op de remweg.
Gr,
Marten (met nu goed ingereden xantia klauwtjes voor wat extra felle remwerking)